ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Australia  (läst 918 gånger)

2010-08-17, 16:47
läst 918 gånger

Utloggad Kennet Fontaine

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2010-08-20, 17:42
    • Visa profil
    • fontaine.se
Hej alla forskarvänner!
Jag har ett problem som jag under år har försökt att lösa på olika sätt men jag har gått bet. Min gammelmorfar Otto M Pettersson född 21 sept.1866 i Senneby på Väddö skall enligt mina morföräldrar Anna Marsh(född Pettersson)med make Karl-Johan Marsh ha varit sjökapten på båten Australia!(förm.byggd i Gävle)? Jag har letat i olika arkiv och hittat att han endast var sjöman och inte kapten? Ottos maka Agnes A Pettersson lär ha ursprung från Kistagården på Väddö(okänt vad hon hette som ogift) Paret Pettersson lär ha bott i Backa (Väddöbacka)i ett hus som senare kom att få namnet Lilla Frisco (bör ej förväxlas med Lilla Frisko i Edeby)Otto och Agnes fick två döttrar Anna och Beda?. Anna föddes 1900 men tog i unga år arbete i Stockholm och gifte sig med Karl-Johan Mars(de fick två barn Anna Margareta och Harald) Beda gifte sig med någon målarmästare (hade färgaffär i Norrtälje) och fick dottern Solveig som bosatte sig i S:a Rörvik (gift med någon byggmästare Ingvar)Mormor Anna lär också ha varit släkt med någon Bernhard? i trakten runt Edeby (vägen mot Grisslehmamn) men också hade hon släktingar i Senneby (tror att hon hette Yngvild? Hoppet står nu till er alla i forskarrymden, jag är tacksam för det lilla som gör att jag kan få ihop pusslet. Mvh Kennet

2010-08-18, 06:56
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Lite grundfakta:
Mathias Otto Pettersson och familj 1900:
 
Pettersson, Matteus Otto   1866   Far
Andersson, Anna Agneta   1874   Mor
(Barn), Matteus Tryggvid   1897   Barn
(Barn), Anna Augusta   1900   Barn
 
Bosatta i Backa, Väddö. Otto står som skeppare. Han finns i sjömansdatabasen under Söderhamns sjömanhus 1905, då som konstapel på barken Equator i nordsjötrafik. Även i gävle sjömanshus som båtsman tre gånger på just Australia från Gävle i slutet av 1890-talet. Han finns också i några andra sjömanshus på 1880-talet, bla på ångaren Oden 1885, den står som förolyckad.
 
Anna Agneta Andersson är född 22 aug 1874, föräldrar bonden Anders Andersson i Samkarby och hustrun Anna Brita Jansdotter. Enliht församlingsbok, Väddö AII:a 4 sid 262 gifte de sig 25/2 1897, första barnet Matteus Tryggvid föddes 14/10 1897, han står som idioT i boken dvs förståndshandikappad. I AIIa:6 sid 266 har ytterligare barn tillkommit, Beda Agneta Margareta f 29/7 1906. Otto är fortfarande inskriven vid Gävle sjömanshus med nr 291 152/89. Huste heter nu Lilla Frisco, ligger på Backa ägor.
 
Matteus Otto Pettersson är begravd på Väddö norra kyrkogård (gravrätten gick ut 2005) 23/11 1919, han dog 9/11. Anna Agneta dog 22/7 1955. I samma grav ligger Oscar och Hildur Myhrberg, men det är oklart om de tillhör samma familj.(Begravda I Sverige CD)

2010-08-18, 14:17
Svar #2

Utloggad Kennet Fontaine

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2010-08-20, 17:42
    • Visa profil
    • fontaine.se
Hej
Tack så mycket för informationen som du lämnade det gör det vidare arbetet lite lättare. Graven som du skriver om finns fortfarande kvar på kyrkogården men att det ligger en helt annan familj i samma grav hade jag ingen aning om. (den släkten tillhör, så vitt jag vet, inte till familjen) Tråkigt att läsa om mormors enda bror, Matteus Tryggvid handikapp, detta har aldrig berättats för mig.  
Jag har sökt efter hans vidare öde(när han dog o var han är begravd) utan resultat, tacksam för tips här.
 
     

2010-08-18, 16:32
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
I nästa församlingsbok, AIIa:8 sid 292 kan man se att Tryggvid dog 7 april 1919. Enligt dödboken avled han av spanska sjukan. Han vistades tydligen på anstalt, som brukligt var. Dödsort är Väsby anstalt. Attest från Hammarby församling, intygat av läkare på Löwenströmska lasarettet. (Bild på sinnesslöanstalten Väsby http://vasbyfilateli.zoomin.se/index/4683.html)
 Sorgligt nog avled Otto av samma grundorsak enligt dödboken: Lungböld, bältros, tumor i tarmarna, allt efter spanska sjukan under våren. Vårdades på Norrtälje lasarett
 
Det går att få ut journaler, man vänder sig till landstingsarkivet i Stockholm. http://www.sll.se/sll/templates/NormalPage.aspx?id=955
 
Vilket vackert hus!

2010-08-18, 18:31
Svar #4

Utloggad Kennet Fontaine

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2010-08-20, 17:42
    • Visa profil
    • fontaine.se
Oj! Jag är tagen och jag förstår kanske den skam som många anhöriga kände över deras käras krämpor för detta är inget som är omberättat vare sig av min mormor eller mamma. Men nog är väl spanska sjukan en av dåtidens riktiga farsoter? Usch riktigt illa. Men trots detta så överlevde makan fram till 1955 ja livet är konstigt ibland. Jag vill ännu en gång få tacka dig för hjälpen.  
 
PS
Jag är osäker på om huset på bilden är Otto och Agneta(Agnes)hem dvs Lilla Frisco. Huset ligger i vart fall vackert belägen i Backa nästan alldeles nere vid viken innan Väddö kanal mot Elmsta börjar. Jag besökte stället tidigare och om jag minns rätt så har huset alltid varit gult. Om du tycker att bilden inte riktigt passar in bland sjökaptener så kan det kanske flyttas till sidorna med bilder, men den får också vara kvar.  
DS
 
Det berättades att Anna Agneta Andersson(1874-08-22)eller Ottos(1866-09-21)släkt går tillbaka till Kista Gård,Väddö(idag Kista Hembygdsgård)då Anna Agneta Anderssons moder hette Ana Brita Jansdotter *1850 och fadern hette Anders Andersson *1840. Jansdotters föräldrar lär ha hetat Ersdotter *1823(mor)och Olsson Per *????(far)eller låg släktskapet på Ottos sida Vad jag har försökt läsa ut hette Ottos föräldrar Greta Andersdotter *1825 och Anders Pettersson *????. Släkforskning är nästan som ett gift man vill ha reda på allt om alla nästan på en gång. Jag hoppas du inte tycker att det är jobbigt. Säg ifrån i så fall.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna