ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Eolus  (läst 1696 gånger)

2010-08-07, 23:40
läst 1696 gånger

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Hej, Jag undrar om någon kan ge mig uppslag om var jag kan hitta uppgifter om fartyget med rubr namn.
Jag har bara hastigt sett ett fotografi på ett nedriggat fartyg med en mast på mitten, då hemmahörande i Skärhamn. Jag skulle kunna gissa att det ursprungligen varit en tremastskonare och jag har ett svagt minne av att det var ett träfartyg.

2010-08-12, 20:44
Svar #1

Utloggad Göran Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2011-04-26, 21:11
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u65304182/
Hej !!
Vad vill du veta om denna skuta ??
 
Göran / Dykhörnan
www.divecorner.se

2010-08-13, 11:24
Svar #2

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Hej Göran,
 
Under tiden jag sökte information här så har jag varit inne på Landgången och fått uppgifter om när och var hon är byggd mm. Där står också att hon skulle ligga på Malta som restaurang men om man läser annan information på Landgången beträffande restauranfartyget så står där att det fartyget var byggt 1909 och då stämmer det inte längre för mig.
 
Jag är intresserad av att få reda på ägarna under fraktfartstiden och hennes slutliga öde efter fraktfartstiden och dessutom så mycket som möjligt om skutan.

2010-08-13, 19:42
Svar #3

Utloggad Göran Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2011-04-26, 21:11
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u65304182/
Hej Ingemar!
Det var jag som på Landgången skrev om att hon såldes till Danmark och blev restaurang. Men den skutan är INTE byggd 1909 utan 1948 i Pukavik. Alltså hon som blev restaurng är Pukavikssutan och inget annat. Det finns visserligen fler fartyg med samma namn men då rör det sig inte om 3-mastade.
Göran /

2010-08-13, 22:15
Svar #4

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Hej Göran,
 
Då klarnar det något. Jag glömde bort att säga att skutan från 1909 (också ett Pukavik-bygge)är restaurang på Malta. Det var därför jag var skeptisk till uppgiften. Jag har nog inte sett upp riktigt när jag läste det du skrev på Landgången. Ordet Danmark har jag missat helt. Vet du var i Danmark hon ligger och vet du om hon finns kvar.

2010-08-13, 22:34
Svar #5

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Hej igen Göran,
 
Jag var inne igen och tittade på skutan som är restaurant i Valetta. Jag använde sökvägen som du anvisade: Eolus Pukavik. Väl där finns det på sidan 2 en sida om Black Pearl Restaurant Valetta. Där finns bild på Eolus byggd i Pukavik 1909 enligt skribenten. Kan det verkligen vara så att det finns två Pukavik-byggen i Valetta eller är en av uppgifterna fel. Kan det vara fel årtal angivet så att det rör sig om min Eolus? 1949 kan ju mycket väl ha blivit förväxlat till 1909. Vad tror du?
 
Ingemar

2010-12-21, 04:22
Svar #6

Utloggad Ray Stockdale

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2010-12-23, 09:25
    • Visa profil
Hej Ingemar och Göran. Trots att jag kan litte Svenska, it's much quicker for me to write in English. You can continue to post in Swedish as I can understand it without any problem. I may be able to assist with the Eolus question. In 1975 I sailed from Sydney to Singapore on Eolus and have kept quite a large file on her as well as making contact with several of the crew from that time including one of the owners and the daughter of another owner.
I can with almost 100% certainty state that the Eolus in Malta was built in Pukavik in 1948/9. She was a sister ship to Orion (1945/6), (now EARL OF PEMBROKE in the UK). Ive been unable to find any official reference to a 1909 Eolus.
 The following is the best info I've found  
 Orion  
 3m schooner     180.36 br.t     1945  
 Oskarshamn  
 RL Persson  
 A. Wingren  
 
 Ariel  
 3m Schooner     256.35 br.t     1947  
 Oskarshamn  
 FT Jackson  
 A. Wingren  
 
 Eolus  
 3m Schooner     261.63 br.t     1948  
 Oskarshamn  
 T. Jackson  
 A. Wingren
She is listed in the Danish Ship lists of 1966 to 1969.
I have photographs of her re-rigging as a Barquentine in Ramsgate and her voyage to Sydney and Singapore. I then lost her but, after contact with one of the then owner's daughter, I can confirm that she sailed on and suffered a fire in the Suez Canal, eventually arriving at Malta where she sank, the ship that is, not the daughter!
There is a reference to her in the newspaper Sudöstran  
Publicerad 2007-02-28 03:00
under rubriken
Mästerlotsens minnen blir modeller.
the 85 year old Pilot in the story was captain of Eolus when he was 27 years old.
Feel free to contact me through this forum or direct to my e-mail.
cheers Ray

2010-12-21, 14:40
Svar #7

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Hello Ray,
 
Thanks for useful information about Eulos. It seems to me that I now got good and correct answers about the three mast scooner Eulos I was asking about. I am very glad having got information about her. She was owned and skippered by an uncle of mine before she was sold to Denmark. He was the owner for just a few years and she was at that time registred in Skärhamn Sweden. I think one can forget any Eulos of 1909. It seems to be a misunderstanding or miswriting. All information indicates that Eulos was built at Pukavik in 1948 as you and Göran say.
 
I also want to take the opportunity to wish you all a Merry Christmas and a Happy, healthy and prosperous New Year.
 
Ingemar

2010-12-21, 14:53
Svar #8

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
It should be Eolus and nothing else, sorry.
 
Ingemar

2010-12-23, 09:25
Svar #9

Utloggad Ray Stockdale

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2010-12-23, 09:25
    • Visa profil
Glad to have helped. It would be of great assistance if you could contact the Pilot in the Sydöstran story as he would surely have a lot of info about Eolus as a freight vessel. http://www.sydostran.se/index.54281---1.html . I tried once to get a message to him via the newspaper office but got no reply. I think I found you on Skype so check to see if you have a request from me. Merry Christmas and a Happy New Year to you and yours.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna