ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Drunknat på en utrikes resa  (läst 1080 gånger)

2001-03-19, 17:25
läst 1080 gånger

Alvar Stockhaus

I dödboken för Tuna sn (Medelpad) står det:
1801 aug. Coopfaerdie Capten Christopher Grafström (23) drunknat på en utrikes resa
Det sägs att det skulle ha varit under en storm utanför Boston, N Amerika. Jag vet inte om det var bara kaptenen som drunknads eller om hela fartyget förliste. Om endast kaptenen dog så kunde ju de överlevande ta med sig dödsbudet hem. Vad hände om fartyget förliste? Fanns det någon myndighet eller representant som underrättade om vad som hänt? Från sjömanshuset i Sundsvall finns inga mönstringslistor före 1805.  
Besättingsmännen kom väl från många olika socknar, så jag undrar om det är någon som har hittat uppgift om en sjöman som drunknat vid denna tid. Är även tacksam för tips om var och hur jag lämpligen kan söka.
MVH Alvar, Matfors

2001-08-16, 22:08
Svar #1

Utloggad Håkan Nihlman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2012-01-05, 23:05
    • Visa profil
Svar till Alvar Stockhaus:
 
Skepparen Christopher (Christian enligt mina anteckningar) Grafström  (en son till handelsmannen i Sundsvall Abraham Grafström?)förde år 1800 - 01 galeasen Pallas av Sundsvall om 18 svåra läster. Detta fartyg var nybyggt år 1800 och gjorde hösten 1800 en resa till Köpenhamn från Sundsvall. Blev sedan vinterliggare i Lybeck och i maj 1801 förliste fartyget med man och allt på Östersjön.
 
Hälsningar Håkan Nihlman

2001-08-22, 11:57
Svar #2

Alvar Stockhaus

Tack Håkan!
Dina uppgifter är mycket värdefulla för min forskning om familjen Grafström. Har du uppgifter om förlisningen också?
Jag vore mycket tacksam för källhänvisningar så jag får en ända att nysta i jag också.
MVH Alvar

2001-09-02, 10:38
Svar #3

Utloggad Mats Hallerby

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2014-12-28, 17:21
    • Visa profil
Hej Alvar!
Om jag minns rätt borde du kunna hitta mer uppgifter om förlisningen i Kommerskollegiets arkiv på Riksarkivet. Det är länge sedan jag letade där, men har ett minne av att sjöförklaringar, mätbrev och div fartygsuppgifter skall finnas i det arkivet.
Hälsningar Mats Hallerby

2009-11-24, 00:21
Svar #4

Ann-Marie Lindbergh

Hur gjorde man förr i tiden när fartyg förliste och det inte fanns några kroppar att begrava? Och var noterades detta? Som jag kan förstå efter mina erfarenheter i forskningen så finns de inte i dödboken.

2009-11-24, 17:43
Svar #5

Bengt-Arne Andersson

Denna notering finns i Husf. Brevik AI:4 p.233 på Joh. Sv. Blixt. Drunknad på resa mellan Norrige och England 1859 15/6. Är också noterat i dödboken med anm. Underrättelse ink. ej förrän den 22/11 1860. Bara ett exempel jag råkar känna till.

2009-11-25, 06:34
Svar #6

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Ja, ibland finns dödsnotiser just i husförhörslängderna. Sjöfolk kan vara skrivna med hustru och barn eller t o m med sina gamla föräldrar. Jag har flera fall från Norrbotten.

2009-11-25, 08:16
Svar #7

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Jag har en gammal anfader som är begravd i Leksands kyrka (troligen tom kista). Han drunknade i Östersjön under 1600-talet, då båten förliste.

2009-11-25, 12:09
Svar #8

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:23
    • Visa profil
Enligt Kyrkolagen var det den kyrkliga akten som skulle redovisas, inte dödsfallet som sådant. Det var egentligen bara de som i kyrkan eller på kyrkogården äro begravna, som skulle antecknas i dödboken. Församlingsmedlemmar som begrovs i en annan församling  skrevs in i den församlingens dödbok, och de som stupade i krig eller drunknade och aldrig återfanns finns i äldre tider inte upptagna någonstans. Det var först under andra hälften av 1800-talet, som det blev regel att alla dödsfall skulle föras in i kyrkobokförings-församlingen.

2009-11-25, 13:01
Svar #9

Utloggad Kristina Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2016-04-19, 09:47
    • Visa profil
I Nordsjöns böljor, drunknad, enl brev från Sjömanshuset i Härnösand samt datum, står det i några Hfl för Piteå lfs.  
Sjömanshuset hade tydligen koll om var sjömannen kom ifrån och skrev detta meddelande för att kunna avföra personen ur sina längder.  
Ibland fördes de in i dödsboken (Piteå lfs) men oftast bara in i anteckningar i Hfl.
död av en vådelig händelse på sjön står det när det har varit ute och fiskat
och där en olycka har skett. Inskrivna i db.
Andra olyckor kan vara mer ortsbenämnda som drunknad nära intill London som ex.
Också inskrivna i dödsboken.

2009-11-25, 15:35
Svar #10

Ann-Marie Lindbergh

Ja just det Eva, någonstans i mitt bakhuvud fanns nog detta. Så det här fartyget som förliste år 1770 där alla drunknade, kan man alltså förstå varför de ej finns i dödsboken, tack!  
Sjömanshuset visste ju att båten förlist, därför vet man ändå när vilket år de dog och varför

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna