ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mönstringsrullor  (läst 1472 gånger)

2002-10-07, 17:28
läst 1472 gånger

Alvar Stockhaus 2

Finns det mönstringsrullor som anger vilka som
ingick i besättningen på galeasen Pallas av  
Sundsvall, 1800 - 1801?
Pallas övervintrade i Lybäck. Stannande besätt-ningen där över vintern eller åkte de hem over
vintern, och hur? Pallas förliste i Östersjön
under återresan. Går det att få reda på vilka
utöver kaptenen som drunknade?

2005-02-18, 22:05
Svar #1

Utloggad Sten Tegfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1797
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:43
    • Visa profil
Jag undrar om någon vet hur man hittar en sjöman. Jag vet i vilka fartyg han seglade 1910 till 1915 men sedan har jag inga uppgifter--bara att han lär ha drunknat i Bilbao omk 1930. Var kan jag hitta perioden jag saknar? Sista fartyget var norskt.
Jag har Sjömanshus Cd som ger mig fartygen fram t.o.m 1915.

2006-05-01, 19:37
Svar #2

Utloggad Håkan Nihlman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2012-01-05, 23:05
    • Visa profil
Hej Alvar!
 
Då Sundsvall brann 1803 finns det inte någon bevarad mönstringsliggare från 1801.
Sundsvalls sjömanshus bevarade mönstringsliggare börjar 1804. Materialet finns på Härnösands landsarkiv.
 
Håkan Nihlman

2007-05-13, 12:42
Svar #3

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Skeppet Eqvator (hemmahamn Sundsvall) gjorde en resa 21 maj 1887 - 9 okt 1889 (Sundsvall-Sundsvall).  
 
Enligt sjömansrullans intyg från olika konsulat od vid avgång ser det ut så här:
 
Newcastle N.S.W. (=New South Wales, Australien) 29 nov 1887 (vessel clears for Wilmington with cargo of coal)
Corinto 20 maj 1888 (.... from Corinto to Falmouth f.o.)
Havre (Frankrike) 17 okt 1888 (Afgår till Newport, Mon (=Monmouthshire, UK), i barlast ...)Newport (UK) 13 nov 1888 (... vessel clears hence for Rosario with cargo of coal.)
Rosario de Sta Fé (Argentina) 27 mars 1889 (The vessel clears in ballast for Barbados ...)
Barbados 16 maj 1889 (afgaar i ballast till Cuba)
(Kongl generalcosulatet i) London 13 sept 1889 (afgår till Sundsvall i barlast)
 
Det är ibland lite klurigt att veta var de olika hamnarna ligger.  
Ofta finns det många hamnar med samma namn som ligger i olika länder.  
 
Här är det resan mellan Newcastle, Australien, och Havre, Frankrike, som är lite svårtolkad.
 
Eqvator var destinerad till Wilmington. Var ligger det? (Jag har hittat två möjliga hamnar på USAs ostkust.)
Hon verkar inte ha gått dit utan hamnat i Corinto istället. Var ligger det? (Har hittat en möjlig hamn på Nicaraguas västkust med det namnet.)
Därifrån är Eqvator destinerad till Falmouth f.o. vilket jag tolkar som Falmouth (i södra England?) för order. Man hamnar istället i Havre där befälhavaren mönstrar av pga sjukdom.
 
Även resan från Barbados med destination Cuba är lite oklar. Nästa hamn verkar vara London.
 
Finns det någon med kunskaper om gamla rutter, hamnar och dylika spörsmål som kan ge lite synpunkter på detta?  
 
Det vore även roligt om man kunde hitta skeppsdagböcker. Kan de finnas arkiverade någonstans?

2007-08-05, 21:05
Svar #4

Utloggad Håkan Nihlman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2012-01-05, 23:05
    • Visa profil
Hej Marianne!
 
Barkskeppet Eqvator avseglade med stenkol från Newcastle N.S.W. till Wilmington i Kalifornien och ankom sin destination den 4/2 1888.  
Det finns även ett Wilmington på ostkusten som betydligt oftare anlöptes av svenska skepp under 1800-talet men i detta fall anlöptes den mera okända hamnen Wilmington på västkusten.
Avseglade den 21/2 från Wilmington till Corinto med barlast (barlast utgjordes vanligen av sten, som togs ombord via pråmar och sedan hivades överbord när skeppet kom fram till sin destination). Corinto ligger i Nicaragua. Här lastades bresiljeträ, d.v.s. huvudsakligen rötter från ett träd som man kunde utvinna gula, röda och bruna färger ur. Eqvator avseglade den 21/5 1888 från Corinto och ankom den 16/9 till Falmouth. Falmouth var en s.k. orderhamn där rederiet eller befraktaren (lastägaren) hade ett ombud som gav order om vilken hamn lasten skulle lossas i. Fartyget avseglade den 22/9 från Falmouth och ankom Havre den 27/9.
 
Hälsningar Håkan Nihlman

2007-08-06, 20:37
Svar #5

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Hej Håkan!
 
Ett stort tack!
Speciellt intressant med bresiljeträt!
 
Var har du hittat denna information?
Finns skeppsdagboken bevarad?
 
Mvh
Marianne

2007-08-22, 13:07
Svar #6

Utloggad Håkan Nihlman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2012-01-05, 23:05
    • Visa profil
Hej Marianne!
 
En fantastisk källa att ösa ur är Norrlands Sjöassuranceförenings registerböcker (1849 - 1897) och Dispacheböcker (1859 - 1893). De sistnämnda utgör en kombination av sjöförklaringar och avräkningsnotor efter ett haveri.
Samma material som i registerböckerna (anlöp och avgång från hamnar världen över) finns redovisat i pressen på 1800-talet, t.ex. i Allwar & Skämt och Norrländska Korrespondenten.
 
Detta material finns på Landsarkivet i Härnösand.
 
En annan källa, där även lastens beskaffenhet nämns, är Konsulernas skeppslistor. Dessa listor rapporterades åren 1817 - 1903 från Sveriges konsuler världen över till Kommerskollegium i Stockholm åren 1817 - 1903.
Detta material finns på Riksarkivet i Stockholm.
 
Tyvärr tror jag inte att Eqvators skeppsdagbok från åren 1886 - 1887 är bevarad.
På Landsarkivet i Härnösand finns endast tre skeppsdagböcker bevarade, men det finns säkert andra skeppsdagböcker i privat ägo.
 
Håkan Nihlman

2007-08-22, 20:08
Svar #7

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Tack Håkan!
 
Dessa uppgifter inspirerar verkligen till vidare forskning.  
Jag har ytterligare 22 skepp att undersöka!
 
Mvh
Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna