ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Otukt eller ej  (läst 852 gånger)

2008-06-14, 13:13
läst 852 gånger

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Jag har träffat på ett fall med en ung flicka, som födde ett barn vid 14½ års ålder år 1827. Hon blev alltså gravid vid 13 års ålder. Drängen Erik Olofsson f 1805 och den unga flickan Maja Cajsa Mattsdotter f 1813 gifte sig senare år 1829. Jag undrar om det inte var straffbart att lägra en sådan ung kvinna på den tiden? Hänvisar till vigseln enligt GID 1987.76.92800 och hfl enligt GID 1997.2.29700, år 1826 i Svartlå, Nederluleå.

2010-11-14, 02:24
Svar #1

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Jag minns inte vad lagen sa, men jag misstänker precis som du att det inte var tillåtet. Om inte annat så var ju detta utomäktenskaplig sex = förbjudet.
Jag antar dock att iom att de gifte sig (=kärlek?!) så lät man nåd gå före rätt.  
 
Man kan märka att så skedde ibland, la locket på, såg igenom fingrarna.
 
T.ex. jag har sett flera trådar här där folk undrar över prästens anteckning. Där prästen kanske skriver  i församlingskyrkoboken på latin utomäktenskaplig (motsvarande).
OK, prästen skriver ner faktumet eftersom det är hans plikt. Men vem kan avläsa det? Knappt någon av församlingsborna, de kan ju inte latin...  Min hypotes är att att ibland försökte vissa präster lägga locket på, lite diskret så där.

2010-11-14, 16:38
Svar #2

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Om prästen skrev på latin spelade ingen större roll; ingen av sockenborna såg någonsin kyrkoboken utan det var bara klockaren och nästa präst som såg vad som skrivits - och man får anta att de begrep latin. Snarare var det nog så att vissa präster gillade att svänga sig med det latin de så mödosamt varit tvungna att tillägna sig... Vissa präster skriver ju t.ex. testes om dopvittnena.
 
I vår moderna tid har vi tyvärr - framförallt genom skönlitteratur - bibringats uppfattningen att präster förr var rent omänskligt stränga, att de riktigt njöt av att få utöva makt och trycka ner folk. Istället verkar många, kanske de flesta, präster ha varit hyggliga människor som oftast försökt hjälpa sina sockenbor så gott det gick.
Det finns bl.a. en hel del exempel på just sådana här situationer där barn inte blir inskrivna som illegitima överhuvudtaget när föräldrarna senare gifter sig.
 
Innan 1734 fanns inga bestämmelser om hur gammal man måste vara för att gifta sig. Med 1734 års lag infördes att flickor måste vara 15 år fyllda och män måste vara 21 år (senare kom vissa undantag där män kunde vara yngre). Någon ålder för att vara sexuellt lovlig var naturligtvis aldrig aktuell eftersom laglig sex kunde äga rum bara inom äktenskapet. Så flickans respektive pojkens ålder var totalt irrelevant annat än för att ingå äktenskap - om kvinnan i det här fallet var 13 eller 43 spelade ingen som helst roll eftersom sex utanför äktenskapet = olagligt.
Däremot var naturligtvis våldtäkt straffbart - men det handlade ju inte om det i det här fallet.
 
Ingela

2010-11-14, 17:51
Svar #3

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Tack för responsen, Ingela.
 
Det låter rimligt det du säger, jag köper det.  :=)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna