ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad visste nyblivna makar?  (läst 2400 gånger)

2005-12-15, 17:41
läst 2400 gånger

Ulrika Eversdijk

Vad visste folk om sex när de gifte sig? Visste bruden mindre än sin man?

2005-12-15, 19:34
Svar #1

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1369
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 09:50
    • Visa profil
Ulrika, utan nämnvärd kunskap i historia så tror jag nog att människan har känt till det där med blommor och bin väldigt länge. Det lär ha funnits kondomer tillverkade av allehanda mtrl långt före kristus, gristarmar lär ha förekommit som skydd. Så i det tidsperspektiv vi rör oss här på anbytarforum kan vi nog förutsätta att inte var det sexualundervisningen i skolan som gjorde att människorna fick klart för sig hur det gick till. Det kunde de långt före. Hur var det själv ;) Nog visste du hur det fungerade, långt innan mamma pratade allvar med dig.(?)
 
Sedan är det klart att det kanske var lite begränsad kunskap om det lilla extra, alltså utöver hur barn blir till.
 
//Peppe

2005-12-15, 20:48
Svar #2

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Man får väl komma ihåg att 90-95% av svenska folket levde på landet ... så nog visste man hur det gick till och vad som blev följden. Inte skyddades heller barnen mot att se när djuren födde eller liknande.
Däremot var det nog, som Peppe säger, begränsat med fantasi. Å andra sidan hade man nog inte så stora möjligheter att leva ut sina vildaste id?er heller. Det var få husbondepar som hade eget rum! Både barn och tjänstefolk delade rum med dem.
 
Det här med ovetande brudar och erfarna män är en produkt av borgerligheten från 1840-50-talet och framåt. Det blev då vanligt att män i städerna inte gifte sig förrän de kommit upp i minst 40-års-åldern (de hade inte råd att gifta sig tidigare, det förväntades ett ståndsmässigt hem, stort umgänge etc), och då får man ju tänka sig att de knappast var oskulder. Flickorna var å andra sidan 17-18 år och oerhört skyddat uppfostrade. Följden blev naturligtvis det råd de engelska flickorna i samma situation fick: blunda och lie back and think of England (alltså de söner hon skulle föda åt imperiet).
 
Ingela

2005-12-15, 22:30
Svar #3

Ulrika Eversdijk

Peppe; jag tänker t ex på muslimska tjejer som berättat att mannen på bröllopsnatten gjorde, vad hans pappa sagt åt honom att göra och den unga, nyblivna frun hade inte hört talas om saken.  
Jag tror ju att sex var ett väldigt slutet ämne.
Mina egna erfarenheter påverkar inte min fråga här.

2005-12-15, 23:34
Svar #4

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Carl von Linn? höll föreläsningar i sexualkunskap, men de publicerades inte förrän i vår tid (Om sättet att tillhopa gå, 1969) så de kom nog bara studerande män till godo. Mest kuriosa i det här sammanhanget, alltså.

2005-12-16, 01:20
Svar #5

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Vad har (det fördomsfulla) muslimska tjejer med den svenska allmogen att göra?

2005-12-16, 08:51
Svar #6

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Med tanke på att en rätt stor andel av alla kvinnor var gravida när de gifte sig får man nog utgå från att åtminstone dessa hade någon slags praktiska kunskaper i ämnet...

2005-12-16, 10:43
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nog har jag hört att det fanns kvinnor som inte visste hur barn kom till, men misstänker att de flesta visste. Många levde ju på landet, som sagts, där barnen såg på hur boskapsdjuren gjorde. Trångt var det i stugan också, så när vuxna kvinnor pratade om barnafödande och allehanda underlivsbekymmer, så nog hörde barnen detta, eller när vuxna skämtade om sex.
 
Nog visste jag hur det ungefär gick till, när jag var barn, utan att ha fått någon sexualundervisning. Den kunskapen fick man av andra barn, bl a så ritades det stiliserade figurer av det manliga och kvinnliga könsorganet. Man förstod ju då att detta hade något samband. Ni som växte upp på 50-talet minns säket dessa bilder klottrade på väggarna.  
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-12-16, 15:51
Svar #8

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Några mycket lösryckta kommentarer:
 
1) När min mamma fick mens första gången på 1940-talet slängde min mormor som var uppvuxen i ett bondehem åt henne några trasor och sa åt henne att byta dem och hålla dem rena. Det var allt! Det gick tydligen bra. Möjligen hjälpte de äldre systrarna och vänninorna till med förklaringar.
 
2) Mamma berättade om någon som trodde att hon blev med barn av att kyssas! Det verkar lite märkligt!
 
3) Mamma trodde på fullt allvar att ett födelsemärke, vilket ser ut som stort runt märke med ett smalt streck äver, som jag har på armen, är en lämning av att hon blev skrämd av en mus i en råttfälla, när hon var gravid 1957-1958!  
 
3) För ca 20 år sedan hade vi en kille i årskurs nio från Bangla Desh som gått i svensk skola några år i en grupp med elever som satt och diskuterade. När det nämndes mens, undrade han vad det var och läraren förklarade att det var de månatliga blödningarna som könsmogna kvinnor har, vilket gjorde pojken helt förtvivlad. Han kände inte till att hans mamma och storasystrar blödde! Det trodde knappt hans svenska kompisar på.
 
4) När jag bodde i USA 1975-1976 samlade man flickorna i High School till en information om sånt, medan vi pojkar fick syssla med något annat! Det tedde sig mycket märkligt för mig som fått rätt så utförlig sexualundervisning i skolan jämfört med dem.
 
5) En av mina äldre kollegor från en liten by i Norrland berättade för ca trettio år sedan för mig och sin klass i årskurs 8 att han blev introducerad till och hade samlag vid elva års ålder! Med en flicka som var 10 år och hon hade redan gjort det förut! Det fanns ju inte så mycket att göra innan TV:n kom, sa han och flinade finurligt!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-12-16, 15:55
Svar #9

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Har ni sett filmen Den blå lagunen
 
Sexualdriften är genetiskt betingad, den finns hos alla levande varelser
 
Är det någon som berättat för katten att den skall fara runt och jama och göra massa oförskämdheter i mars, knappast
 
Sedan var det nog många både män och kvinnor som inte förstod att resultatet blev ett barn.

2005-12-16, 16:27
Svar #10

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag har lite svårt att svälja attityden att folk var dummare förr. Vetenskapligt sätt har Homo sapiens inte direkt utvecklats intellektuellt - om man får döma av de mätningar som gjorts på hjärnans storlek - sedan arten uppstod någon gång för ett antal tusen år sedan. Förutsättningarna har alltså funnits sedan dess.
Visst har jag hört talas om naiva flickor, som inte vetat att man blir gravid när man har samlag med någon. Men det måste röra sig om extremt naiva sådana! Tänk bara att lyckas missa allt pubertetssnack som vanligtvis leder till att barn blir fullt upplysta långt innan föräldrarna eller skolan kommer in och idkar sexualupplysning!!
Och vad har vi förresten för syn på muslimer!? Är de helt enkelt de dummaste som finns?! Är de verkligen de mest förtryckta puckon, som inte ens vet någonting om sex???!!! Det är ju befängt!
Jag betraktar muslimerna som lika upplysta som oss, och kvinnliga muslimer som lika fria som svenska kvinnor! Kanske de till och med skrattar högt åt de dumma svenskorna som låter sig luras att tro att de är så frigjorda, men som i själva verket får slita med både underbetalda heltidsarbeten och marktjänst - och dessutom låter mannen använda bilen och själva cyklar till jobbet...

2005-12-16, 17:20
Svar #11

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jojje! Det är klart att folk inte var ointelligentare förr (iallafall inte de senaste 40000 åren) eller nuförtiden heller för den delen!  
 
Däremot kan vi kanske hoppas att människan utvecklats intellektuellt och samlat kunskaper under dessa år.  
Tyvärr är ju dock bildning inte automatiskt lika med klokhet, ibland kan det förefalla tvärtom när man ser atombomber och annat elände tänkas ut och användas.
 
Fortplantningen är ju inte heller kopplad till intelligens och intellekt, naturligtvis!
 
Men det är klart att om man aldrig får lära sig saker i skolan eller hemma, så ökar ju risken att viss önskvärd information uteblir, vilket pojken ovan var ett mycket oväntat exempel på.  
 
Vi förutsätter ju oftast att barn och ungdomar känner till de mest elementära grunderna i sexualkunskapen, åtminstone i årskurs nio!  
 
Hur många andra elever som saknar denna information i svenska skolan idag vet jag inte, men tror inte det är vanligt alls. Däremot klagar ofta många ungdomar på att det inte fått någon eller minimal sexualundervisning i skolan, medan en del äldre tror att de lär sig alldeles för mycket! Sanningen är väl att det varierar något, men alla har med största sannolikhet fått reda på de basala faktadelarna i sin biologiundervisning de senaste 30 åren.  
 
Dessutom har sexuell information, samt regler och lagar kring sexualiteten, medvetet eller omedvetet ändrats och kontrollerats under olika tider, på olika platser och i olika samhällsklasser av skilda skäl, t ex politiska, religiösa, sociala, kulturella, ekonomiska, moraliska, psykologiska, etc.
 
Det är snudd på omöjligt att tala om några generella regler som gällt överallt och i alla tider för någon av de gamla världsreligionerna. Tvärtom så skiljer det sig ofta markant inom en religion.
 
När det gäller islam, könsroller och sexualitet, använde jag, som lärarkandidat i ämnet religion i en humanistklass med nästan bara svenska flickor, ett par mycket starkt formulerade artiklar av unga muslimska kvinnor som företrädde just denna totalt spegelvända synen på västerländsk frihet som Jojje tar upp. Dessa artiklar utmanade även mina åsikter och vad provocerade de blev och vilken debatt det blev! En flicka blev så upprörd av de åsikter som framfördes i artiklarna att hon började gråta! Men vad jag och de lärde sig mycket av denna diskussion, vilket de senare hade framfört till sin vanliga lärare!
 
Vad som är fritt och frigjort och bra är inte alls enkelt, Erich Froms bok Fräls oss ifrån friheten är ett exempel på detta!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-12-16, 20:27
Svar #12

Ulrika Eversdijk

Tord; jämförelsen mellan muslimska tjejer och svenska förr är väl inget konstigt. Det jag skriver finns berättat och har inget med fördomar att göra.

2005-12-16, 20:30
Svar #13

Ulrika Eversdijk

Jojje; jag har inte skrivit att muslimer skulle vara dumma, om det är det du menar. Se mitt inlägg till Tord, så förstår du vad jag menar. Det handlar om kultur och vad man sen tycker om den är nåt annat.

2005-12-17, 00:50
Svar #14

Leif R. Gustafsson

Du ska nog undvika att anklaga andra för fördomar Jojje.
Du verkar själv lida av allehanda fördomsfulla ideer om svenskar,vilket ju inte är mycket bättre.  
Ta och lugna ner dig lite. Här är det ingen som har uttryckt sig fördomsfullt om någon.  Du ser spöken på ljusan dan,verkar det som.  
Och det verkar gälla Tord också förresten.
 
Leif R.G.

2005-12-17, 02:24
Svar #15

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Fördomar bygger på gissningar, antaganden och felaktig information, som t.ex. att muslimer skulle vara mindre informerade om sexuallivet. Min åsikt om svenska kvinnors bedrägliga tro om att de skulle vara särskilt frigjorda, bygger på det faktum att jag levat i det här samhället i nästan ett halvt sekel. Jag jobbar dessutom sedan 35 år i ett kvinnodominerat yrke, och vet (just det - vet!) vad jag snackar om när det gäller svenska kvinnors frigjordhet. Inga fördomar här alltså!
Jag vill dessutom peka på det som Stefan skriver om, nämligen att fri(gjord)het är en ytterst subjektiv företeelse och att man kan ha helt olika perspektiv på vad fri(gjord)het är.
Vi vill gärna leva i någon slags falsk illusion om vårt sexualliv. Vi vill gärna tycka att unga mammor är söta när de pysslar om sin baby, och helst glömma hur babyn kom till... Och faktum att hela vår kultur bygger på en sådan hycklande illusion, nämligen madonnabilden. Vi vill inte se vekligheten, inte veta hur vi själva kom till... Bara blunda och låtsas som om varje födelse är ett litet mirakel.
Samtidigt vet vi ju! Till och med muslimerna vet! Och våra förfäder! De behövde ingen sexualundervisning i skolan... Och hade de inte vetat, hade vi antagligen inte heller funnits till!

2005-12-17, 02:27
Svar #16

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Vad är det som verkar gälla Tord också förresten? Då det pratas fördomsfullt och kategoriskt om de mina kan jag ej låta bli att reagera.

2005-12-17, 06:30
Svar #17

Ulrika Eversdijk

Jojje; som jag skrev finns det berättat av muslimska kvinnor i tidningar och böcker skriv na av dem själva, att de inget visste om sex. De har velat berätta för att vi ska veta.
Jag diskuterar bara fakta här, inte vad jag tycker.

2005-12-17, 06:32
Svar #18

Ulrika Eversdijk

Jag hänvisar bara till de muslimska kvinnor som skrivit detta, det gäller alltså inte muslimska kvinnor som helhet.

2005-12-17, 11:18
Svar #19

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Du skrev tidigare om muslimska tjejer vilket verkade mycket kategoriskt och generaliserande. Det var detta jag reagerade mot. Jag har just läst i ett annat släktforskarsammanhang att Anbytarforum, trots sina nya regler, är lika grälsjukt som tidigare och jag tänker inte fortsätta diskutera detta ämne i ämnet, vilket väl inte var meningen med denna tråd.

2005-12-17, 12:17
Svar #20

Ulrika Eversdijk

Tord; vad jag ville få fram har gått fram. Men att framföra något man läst betyder inte alls att man vill gräla.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna