ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tumbaskolan  (läst 708 gånger)

2007-04-10, 08:58
läst 708 gånger

Utloggad Torsten Bäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2018-07-23, 17:15
    • Visa profil
En släkting till mig, född 1878 i Väskinde på Gotland var den ende i en stor syskonskara, som genomgick högre utbildning.
 
Han skickades till Tumbaskolan och blev ingenjör. Han var järnvägsbyggare och var med om att bygga Inlandsbanan, innan han emigrerade till Kanada.
 
Varken Stockholms Stadsarkiv eller Botkyrka Kommuns arkiv känner till denna skola. Jag tittade också i NAD, men inte heller där tycks skolan finnas. - Tyvärr har jag inte heller det korrekta namnet på skolan utan bara, vad den kallades.
 
Känner någon till en sådan utbildning?
 
Torsten

2007-04-10, 10:50
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Kan det inte ha varit Tekniska Skolan i Stockholm som åsyftas men felskrivits, fellästs eller misstolkats? Låg vid Hötorget i centrala Stockholm och de därifrån utexaminerade ingenjörerna kallades understundom  hötorgsingenjörer - en anspelning på begreppet hötorgskonst - eftersom de inte ansågs lika fina som civilingenjörerna från KTH. Tekniska Skolans arkiv torde finnas bevarat i Stockholms stadsarkiv.

2007-04-11, 08:33
Svar #2

Utloggad Torsten Bäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2018-07-23, 17:15
    • Visa profil
Tord
 
Tack för synpunkten!
Det kan verka rimligt och jag skall kontrollera skolans arkiv. Man kan också fråga sig, varför han inte gick på Tekniska Skolan i Visby, men det kanske ha varit ont om plats.
 
Torsten

2007-04-12, 14:18
Svar #3

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Jag vet ingenting om Tekniska Skolan i Visby, men var den verkligen en ingenjörsskola av samma slag som sin namne i Stockholm? Googlade litet på nätet och fick intrycket att den inte var det, men jag kan naturligtvis ha fel.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna