ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Förfrågan från min släkting i USA  (läst 564 gånger)

2004-02-24, 20:52
läst 564 gånger

Emma Hofmeijer

He also told me that he had gone to school
exactly 365 days in his life, though he was a smart man and did maths in his
head.  I wonder about that.  Did farm children not go to regular school then?  
My own father went to English school for about ten years, then out to work.
 
Hur låg det till med skolplikten? Erik var född 1982 i ARvika.

2004-02-25, 13:03
Svar #1

Anna-Carin Betzén

Var det alltså Erik född 1982 som hade gått 365 dagar i skolan?  
 
Folkskolestadgan 1842 skulle ge alla barn möjlighet att gå i skola . Skolplikten kom 1882. Min mmf född 1900 gick sex år i skolan, men han gick bara varannan dag (han jobbade som dräng). Det bör ha blivit omkring dubbelt så många dagar - kring 700.

2004-02-25, 13:46
Svar #2

Emma Hofmeijer

ja det var Erik som enligt egen utsago inte gick i skolan mer än så.

2004-02-25, 14:59
Svar #3

Anna-Carin Betzén

Eftersom han i så fall fyller 22 år i år, så är säkert hans klassföreståndare eller rektor i livet och kan berätta om hur det kom sig att grabben blev befriad från ytterligare skolgång.
 
Om han var ett veritabelt underbarn som klarade av nio års skolgång på 365 dagar, så finns det säkert artiklar i lokalpressen om honom.  Alternativt har han haft en mycket besvärlig uppväxt, skolkat mycket och placerats i någon typ av ungdomsvård.

2004-02-26, 08:52
Svar #4

Emma Hofmeijer

Självklart har jag vänt på siffrorna. 1892 ska det ju självklart vara!

2004-02-26, 11:57
Svar #5

Utloggad Lena-Maria Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2008-06-17, 11:27
    • Visa profil
Skolgången kunde variera mycket. Så vid den tiden har det nog mer att göra med var i Sverige och vilken lärare man hade att göra med än vad som stod i lagen. Min mor brukar jämnföra min morfars och mormors skolgång (f. 1898 och 1901) Där min morfar hade en 1800 tals skola med aga och enligt honom dåliga lärare. Där man fick betyg efter hur mycket föräldrarna kunde bidra med till lärarnas försörjning. Medan min mormor gick i en radikalt modärn skola för den tiden, som lade vikt vid elevernas förmåga och uppmuntrade de duktigaste eleverna oberoende av var de kom ifrån.
 
Skollängden kunde variera och speciellt i glesbygden kunde man ha ambulerande lärare som tillbringade delar av termin i olika byar, så terminen kunde intensivinläsas på några veckor för att sedan skulle läraren till nästa by. Detta hör dock till ovanligheterna i Sverige där det finns gott om skolor, men även var det lättare förr för föräldrarna att hävda att barnen behövdes hemma, för att hjälpa till. Kraven var dessutom att man skulle klara examen, läsa skriva och räkna. Om man gjorde det så kunde man komma undan med kortare tid i skolan. Det finns avhandlingar och utredningar om skolarbete om man vill veta mer.
 
Som
Skolmostrar Och Läsmästare : Lärare På Landet Före Folkskolereformen 1842 av Carin Bergström
Från Folkskola Till Grundskola : Lärare Berättar av Annelie Johansson,  
 
MVH
Lena-Maria

2004-02-27, 08:50
Svar #6

Emma Hofmeijer

Tack snälla Lena-Maria.  
Jag ska vidarebefodra detta till mina Dahlmän i Usa.
 
/Emma

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna