ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktforskardagarna i Örebro 2010  (läst 1585 gånger)

2007-12-20, 16:13
läst 1585 gånger

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Nu tycker jag det är hög tid att släktforskande Örebroare vaknar upp och söker arrangemanget av Släktforskardagarna!  
 
Och vad vore bättre än att samordna detta med  Bernadottedagarna som planeras i Örebro sommaren 2010?  
 
Om det är något år som Örebro ska arrangera Släktforskardagarna så måste det vara just 2010.
 
Vad talar då för Örebro? Tja, förutom att det 2010 är 200 år sedan riksmötet samlades här på slottet för att välja en fransk general till ny kung, kan följande faktorer vara värda att nämna:
 
-   Ligger centralt i den befolkningstätaste delen av Sverige.
-   Logistiskt centrum - lätt att ta sig hit och härifrån.
-   Gott om lokaler för konferens, utställningar, kost och logi
-       Landskap där bondeland möter bergslagsbygd
-   Forskningsarkiv på Örebro Universitet
-   Arkivcentrum Örebro län (länets företags- och föreningsarkiv).
-   Stadsarkiv i Kanslihuset, Grenadjärstaden (f d I 3).
-   Omfattande hembygdssamling i ”Saxonarkivet” på Örebro Stadsbibliotek
-   Närhet. Alla lokaler och arkiv - förutom Forskningsarkivet vid ÖUV - inom promenadavstånd i de centrala delarna av staden.
 
Dessa skäl tycker jag talar för sig själv. Nu är det bara upp till de föreningsaktiva i Örebro Släktforskare, Kumla Släktforskarklubb och/eller Hallsbergs Släktforskarklubb att fundera över mitt förslag.
 
Ted Rosvall befarar att traditionen med släktforskardagar bryts 2009. Det skull väl då vara lugnande, inte bara för honom utan för hela släktforskarrörelsen, om traditionen återupptas året därpå (om nu ingen vill arrangera evenemanget 2009).
 
Jag tycker det vore skrutt rent ut sagt om inte vi i Örebro tog tillfället i akt och ordnade Släktforskardagarna 2010!  
 
/Leif G:son Nygård

2007-12-21, 09:20
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
1) Bör man inte i så fall inkludera även Nora Släktforskarklubb och Linde Bergslags Släktforskarförening i resonemanget?
 
2) Sista veckoslutet i augusti hålls Nora marknad och Nora Bergslags Veteran-Jernväg är i full gång. Risk för kollision eller möjlighet till  samordning?

2007-12-21, 11:45
Svar #2

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Och varför inte Hällefors Släktforskarklubb och Askersunds dito? Alla föreningar anslutna till förbundet i Örebro län bör finnas med i resonemanget. Sedan hur ansökan utformas, om t ex det bara är Örebro Släktforskare som formellt står bakom ansökan eller alla föreningar gemensamt, tål att diskutera. Huvudsaken är att den som ansöker har övriga föreningars samtycke till och uttalade deltagande i organisering av arrangemanget. Blir väl en övermäktig uppgift bara för Örebro Släktforskare.
 
Vilken helg som kan bli aktuellt är också en sådan sak som naturligtvis måste diskuteras. Jag tycker ju förståss det är viktigt att arrangemanget läggs i anslutning till Bernadottejubileets - som kommer att pågå under hela sommaren 2010 - avslutning. Om jag inte är helt fel ute, kommer den att ske helgen v. 33 eller 34. Riksdagen 1810, som beslutade om tronföljden, skedde den 21 augusti och det datumet är givetvis centralt i sammanhanget.

2007-12-21, 21:15
Svar #3

Utloggad Sven Luthman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2013-06-14, 09:39
    • Visa profil
    • www.genealogi.nu
Hejsan,
 
Som Örebroare och utställningsdeltagare under många år så vore det trevligt att få uppleva dessa dagar hemma i Örebro. Att kunna hålla riksstämman på slottet t.ex. och ha utställningen på Conventum(!?!). Utöver att få det tidsmässigt rätt så gäller det också att kontrollera att det inte samtidigt är någon annan stor konferens eller liknande i staden för bra hotellrumspriser och platser (som nu missats i Malmö).
Samma helg som Nora-marknaden låter bra, det gör det lättare att locka hit hela familjer. De som inte vill besöka släktforskardagarna åker ångtåget till Nora och besöker deras gammeldags marknad. För fredagens utflykt finns det massor med alternativ.  
* Besöka Pershyttan och lära sig mera om järnhanteringen i Bergslagen (åka veteranjärnvägen dit).
* Besöka Askersund med Stjärnsunds slott
m.m. m.m.
 
Som du Leif skriver så finns det många anledningar för oss att stå som arrangörer för evenemanget 2010.
Frågan är bara vem som tar tag i detta och sätter samman en arbetsgrupp för att undersöka möjligheterna. Själv så får jag väl se till att bli medlem i Örebro Släktforskare också så jag kan hjälpa till i arbetet (utöver de 4 föreningar jag redan är medlem i).
 
God Jul!
/Sven
- - - - -
Besök gärna
Genealogi.nu
- - - - -

2007-12-21, 21:58
Svar #4

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
//Michael Lundholm

2007-12-22, 13:19
Svar #5

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Uttrycket ”i anslutning till” behöver ju inte betyda att Släktforskardagarna läggs samma helg som avslutningen på Bernadottejubileet. De kan mycket väl läggas helgen efter. Det vore helt enkelt fel att inte göra så – av flera skäl. Avgörande är att den 21 augusti 2010 infaller på lördagen i v. 33. För vi kan förvänta oss att Örebro präglas av stor rojalistisk yra den veckan, som avslutas med jubileumshögtid och bal på slottet i närvaro av hela eller delar av Kungafamiljen. Vem vill ägna sig år släktforskning då?
 
Att lägga Släktforskardagarna helgen efter, som Sten föreslår, vore däremot smart. Inte bara därför att vi då som en av utflykterna kan erbjuda ångtåg till den pittoreska staden Nora, guidning i det prisade hyttområdet Pershyttan och avslutning med besök på Noramarken, utan främst för att ”surfa på vågen” av den rojalistiska yra och turistströmmar som kan förväntas under augusti och framför allt v. 33.  
 
Kommunstyrelsen har den 27/11 § 255 beslutat tillstyrka att kommunen går in som huvudansvarig för Bernadottejubileet och under 2008 bidrar med 950 tkr i projektbidrag. Och några delade meningar råder inte mellan blocken så detta kommer säkerligen att sjösättas senare i vinter. Organisatören står också i startgroparna med att utforma en egen hemsida för Bernadottedagarna, vilket naturligtvis är viktigt i informations- och marknadsföringssyfte för kommunen. Och det är här jag menar att släktforskarrörelsen i Örebro ska försöka haka på och få gratis (eller för en symbolisk summa) reklamplats för Släktforskardagarna 2010. Jag skulle bli mycket förvånad om inte ansvariga för jubileet tillät Örebro Släktforskare att ha en länk till Släktforskardagarna på Bernadottejubileets hemsida. Båda evenemangen skulle befrukta varandra:  
 
-   Släktforskare skulle välja att förlägga sin semester under sommaren 2010 till Örebro, inte minst under augusti och i synnerhet v. 33.  
-   Turister och den historiskt intresserade allmänheten skulle förlänga sin semester 1 vecka efter Bernadottejubileets avslutning (eller i vart fall återkomma till Örebro helgen efter) för att kunna besöka Sveriges Släktforskares stora evenemang (och kanske gripas av denna fantastiska hobby?).  
 
Turismen och företagare i Örebro och regionen skulle gynnas, släktforskarrörelsen skulle uppmärksammas på ett sätt som inte har varit möjlig tidigare – till ingen eller ringa kostnad.  
 
Men då gäller det att raska på! Det duger inte att skjuta frågan framför sig alltför länge. Det kanske måste till något ”okonventionellt” grepp från förbundshåll, t ex att man redan nu lägger ner tanken på Släktforskardagar 2009 – om ingen inom kort anmäler sig – och förbereder ett hejdundrande kalas i Örebro tillsammans med medlemsföreningarna här 2010.
 
Ett alternativ, som jag kom på nu, är att ”hyra” Universitetet aktuell helg. Där finns utställningslokaler, föreläsningssalar, matsalar mm. Studierna har inte börjat (riktigt) än och därför kanske en del av login går att ordna i studentbostäderna i området över helgen. ÖBO (Örebrobostäder, som äger studentbostäderna) kanske kan vara behjälpliga med detta. Länstrafiken står för ”skytteltrafiken” in mot centrum och transporterna vid utflykter (och där ångloken inte räcker till!).    
 
Jag ser mig mera som idégivare, förslagsställare. Men kan mycket väl tänka mig att ställa upp i en arbetsgrupp som kan undersöka möjligheten att anordna detta. Är inte medlem i Örebro Släktforskare, men väl i två andra föreningar i länet. I en av dem har jag varit med att anordna anbytarträffar, som blev mycket lyckade, och resor till Släktforskarnas hus i Leksand.

2007-12-22, 20:13
Svar #6

Utloggad Paola Grafström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2022-03-11, 15:23
    • Visa profil
Fantastiska idéer tycker jag! Det vore verkligen toppen!
 
Mvh Paola i Örebro (medl i Örebro Släktforskare )

2009-03-21, 15:38
Svar #7

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Ja Paola, vi som örebroare har alla anledning att vara glada idag då FS besutat tilldela oss värdskapet 2010.  
 
Jag är då väldigt glad eftersom jag initierade diskussionen här (och på Förbundsforum) och drivit frågan föreningsvägen, via Örebro Släktforskare!    Det var trögt i portgången men nu är alla med på noterna och fyllda av entusiasm att göra någonting bra av detta - till glädje för hela släktforskarrörelsen.
 
Och med tanke på det centrala läget för evenemanget - ta tåget, kära besökare (och en och annan utställare från Skåne och ovan Sveriges mittlinje), och stig av vid Örebro S (Södra station). Därifrån är det 200 m till mässhallen, Conventum Arena.  
 
Jag kommer sedan att verka för att besökare (och utställare) får rabatt på tågresa hos SJ och Tåg i Berslagen. Att resa med tåg är bekvämt, går snabbt (2 tim. från Sth till Ö-bro) och är bra för miljön.  
 
Så väl mött i Örebro 27-29.8.2010!  
 
/Leif G:son Nygård
 
PS. Anbytarvärden: Du kan ta bort frågetecknet efter ämnet. DS.
 
(Meddelandet ändrat av legony den 21 mars, 2009)

2009-03-21, 17:54
Svar #8

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Gratulerar Örebroare! Då blir det lätt att ta sig dit, tom från Motala!

2009-03-21, 20:46
Svar #9

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Oh så roligt! Lade fram förslag för många år sedan till ordförande i Örebro Släktforskarförening att vi skulle vara med på släktforskardagarna. Vi hade ju alla register på Stadsarkivet som vi kunde visa, sälja på CD osv. Men vi hade ju så lite så mitt förslag vann inget gehör.
 
Det kommer att bli bra med tanke på allt som finns hos släktforskarföreningarna runt om i länet, allt på Stadsarkivet och Arkivcentrum.
Och nära till allt dessutom för alla som kommer utifrån!

2009-03-22, 01:10
Svar #10

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
GRATTIS kära Örebroare!!!
 
Har redan frågat min vän i stan om boende som en födelsedagsönskan idag!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-03-22, 20:05
Svar #11

Utloggad Moderator Övriga ämnen

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2016-04-08, 13:43
    • Visa profil
Tråden har stängts eftersom Släktforskardagarna skall diskuteras under Förbundsforum.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna