ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anfader - Anfäder  (läst 1672 gånger)

2004-01-23, 20:29
läst 1672 gånger

Utloggad Cecilia Månsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2019-11-26, 21:59
    • Visa profil
    • www.ceciliasplace.se
Hej!
 
Någon språkperfektionist som vet vilket som är den korrekta pluralformen av anfader, anfäder eller anfädrar?
 
MVH
 
Cecilia Månsson

2004-01-23, 21:13
Svar #1

Michaël Lehman (Philippos)

Fader heter fäder i numerus pluralis. Sålunda heter anfader anfäder i numerus pluralis.

2004-01-23, 22:20
Svar #2

Utloggad Cecilia Månsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2019-11-26, 21:59
    • Visa profil
    • www.ceciliasplace.se
Tack Micha?l,  
 
Trodde det själv men när jag sökte på anfäder och anfädrar via Google fick jag många träffar även på anfädrar. Därav tveksamheten - ju mer jag tänkte på det desto tveksammare blev jag....
 
MVH
 
Cecilia

2004-01-24, 20:31
Svar #3

Lars Öhman

Cecilia
 
I vissa dialekter förekommer varianten fädrar. Språkforskarna brukar anse att denna dialektala variant har uppkommit som en analogibildning till mödrar. Att Du har funnit många träffar även på ordet anfädrar kan ju tolkas som att den dialektala varianten på senare år har vunnit viss spridning.
 
mvh
Lars Öhman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna