ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svärmor? Hur är man släkt med sin svärmor?  (läst 3675 gånger)

2001-07-29, 13:12
läst 3675 gånger

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Frågan kan förefalla dum! Svärmor är ju hustruns mamma, eller mannens mammma beroende på vem man utgår ifrån förstås, men har någon stött på exempel på andra släktskapsrelationer som kallas svärmor.
 
Skälet till att jag frågar är att i Rådene (R) socken på Hemmingstorp bor på 1690-talet Måns Larsson gift med Anna Salomonsdotter. 29 Maj 1698 antecknar prästen i död- och begravningsboken:
 
h. Elisabeth Salomonsdotter Mån?as svärmoder i Hemmingstorp d. 29. Maii
 
Det förefaller märkligt att både hustruns far och morfar skulle burit namnet Salomon. Ett förhållandevis ovanligt namn vid den tiden och på den platsen. Det förefaller naturligtvis mer sannolikt att Elisabeth Salomonsdotter var syster till Anna Salomonsdotter. Man skulle ju kunna tänka sig att det är fråga om en felskrivning från prästens sida.
 
Min fråga är dock om svärmor kan ha haft en vagare betydelse än den vi använder oss av idag och betytt ungefär. äldre kvinnlig släkting genom giftermål?
 
Någon som vet, eller har funderingar kring detta?

2001-07-29, 15:41
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil
I ordbok för släktforskare hittar jag svär, svära där det förstnämnda kan betyda både svärfar och svåger, det sistnämnda både svärmor och svägerska. Så de orden hade ju en vagare betydelse. Men med tillägget moder borde det väl betyda svärmor som vi uppfattar det i dag? Hur stämmer uppgiften åldersmässigt? Är det troligare att Elisabeth är Annas syster än hennes mor?
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2001-07-29, 21:17
Svar #2

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej Maud!
 
Tyvärr har jag dåligt med åldersuppgifter. Anna får sitt sista barn 1705. 8 månader efter makens död! Hon bör då ha varit ca 45 år med tanke på övriga barns födelser. Elisabeth har jag inte några åldersuppgifter för. Så utifrån åldersskillnaden kan jag inte dra några säkra slutsatser.
 
Tack för dina intressanta uppgifter!

2001-07-30, 08:33
Svar #3

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Om svärbroder omkr 1625 har jag tidigare ställt en fråga under rubriken Äldre ord och uttryck. Där är det klarlagt att de två män, som var svärbröder, var gifta med kvinnor som var systrar. Ett exempel på användning av svär.

2001-07-30, 14:06
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Mig förefaller det mycket märkligt att kalla en svägerska för svärmor. Svär och svära kan tydligen syfta på lite olika relationer genom gifte, men i ordet svärmor borde mor vara det centrala och syfta på en person i en tidigare generation. Däremot kanske det kan avse en styvsvärmor eller någon annan variant. En ren felskrivning är förstås möjlig.
 
Är det bara namnet Salomon som är problemet? Hur ovanligt är det? Värt att undersöka. Kanske namnet förekommer i en viss släktkrets och därför som här dyker upp på två håll. Äktenskapsband slöts ofta inom en begränsad krets.

2001-07-31, 15:48
Svar #5

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej!
 
Tack för intressanta synpunkter!!!
 
Det som fått mig att fundera är några olika saker. Det är ju inte så ovanligt att vi lurar oss på ords betydelse när det skett små betydelse-glidningar i användningen. Ordet mor används ju nästan inte alls idag, utan har ersatts av ordet mamma. Jag tror att ordet mor hade en vidare betydelse och användningsområde än vad vi lägger in i ordet mamma. Jag tänker på sådana uttryck som Goddag i stugan mor., Hur står det till med mor?, bondmora (om det nu etymologiskt är fråga om samma ord) etc. Men det är klart detta gäller ordet mor och inte moder, vilket kanske är skillnad.
 
En annan sak som fått mig att fundera är att Elias Wessén i ordboken Våra ord definierat ordet svåger som: manlig frände genom giftermål, vilket är en mycket vidare definition än mitt bruk av ordet. Min fundering blev då att kanske även ordet svärmoder kunde ha en vidare betydelse en gång i tiden.
 
När det gäller namnet Salomon är det inte någon tvekan om att det är det som fått mig att fundera. Under perioden 1687-1720 förekommer det i Rådene (R) församling endast som patronymikon när det gäller Anna och Elisabet. Som förnamn förekommer det endast som namn på en av Annas söner i denna församling under denna period. Det är dock inte någon tvekan om att det kan förhålla sig som Anders skriver, att det är ett namn som hör hemma i en viss släktkrets som kanske hör hemma i någon annan församling än Rådene.
 
Det finns ytterligare en omständighet som satte igång mina tanker. När prästen gjorde sin anteckning i död- och begravningsboken skrev han först dotter. Han har sedan strukit över detta och ersatt det med svärmoder. Detta skulle man förstås å ena sidan kunna tolka som att prästen är osäker på släktskapsrelationen. Nu är det dock så att det finns en hemmavarande dotter på gården med förnamnet Elisabeth så det kan också röra sig om en sammanblandning av personer. Å andra sidan så kan man tolka det som att prästen när han rättat sig själv tänkt till. Det vore väl ännu märkligare om han gjort dubbel-fel.
 
I nuläget finns det nog inte något annat att göra än att anta att uppgiften är märklig, men riktig, till dess jag finner andra uppgifter som motsäger den.

2001-08-02, 17:13
Svar #6

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Hej igen Åke! Jag fumlade bort ett inlägg i cyberrymden i veckan. - Innebörden var i korthet att som hypotes utgå från att uppgifterna är riktiga och att testa ytterligare alternativ (Kan det finnas två Måns? Kan det finnas en äldre Salomon, som är borta tidigare, etc. Det kan låta krystat, men kan åtminstone ge nya uppslag.) - Jag har haft (och har) likartade problem och känner igen mig. - Har Du undersökt mantalslängderna den aktuella tiden?

2001-08-03, 10:20
Svar #7

Anna Cedergren

Kan det vara så att Anna är oäkta dotter till Elisabet och istället för eget patronymikon har fått ärva sin mors?
 
Anna C

2002-02-13, 17:15
Svar #8

Utloggad Ingemar Skarpås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 179
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:29
    • Visa profil
Förleden Svär- kommer troligen ifrån att före kristen tid så svor man varandra tro och loven (trolovning har alltså inget kyrkligt ursprung).
Genom förbundet mellan de mannen och kvinnan blev också de övriga i varje familj en del av den andra familjen. I dessa tider är det ju lite svårt att ta ordet klan i sin mun, men det var nog så i alla fall. En kvarleva av detta, som jag inte tror har någotsomhelst kristet ursprung, var att om de som i relationen svägerska-svåger gick till sängs, så betraktades det som ett incestbrott (som om de varit syskon); tror mej ha sett detta belagt i något av exkverade dödstraff på annan plats på Rötter. Om jag minns rätt så är svärson-svärmor också ett sådant brott.

2006-11-06, 19:28
Svar #9

Kristina Rylander

Apropå diskussionen om svärmor etc.:
Finns det någon benämning på relationen mellan de två svärföräldraparen till ett gift par?

2006-11-07, 08:29
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kristina!
 
Jag har inte hört att det finns något särskilt ord för dessa, utan det blir ju min svärdotters mamma/pappa.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-11-07, 14:15
Svar #11

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Kristina och Ann-Mari
 
Den absolut vanligaste benämningen torde vara ovänner!!!

2006-11-08, 09:59
Svar #12

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna