ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Datering vid hänvisning till brev i äldre tider  (läst 1230 gånger)

2014-12-31, 10:46
läst 1230 gånger

Utloggad Viktor Alin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 197
  • Senast inloggad: 2020-04-25, 16:53
    • Visa profil
Jag har sett i brev från 1600-talet att man hänvisar till brev på följande sätt: ditt brev från 26/6 maj och 13/23 juni.
 
Hur tolkar man detta? avser ena siffran datumet då brevet är skrivet och andra när det är mottaget? Vad avser då den första och och vad avser den andra siffran i ordningen?
 
Man skulle ju kunna anta av det först exemplet att brevet är skrivet 6 maj och mottaget den 26 maj. Innebär då andra exemplet att detta brev är skrivet 23 MAJ och mottaget 13 JUNI trots att det står juni efter?
 
Tack på förhand

2014-12-31, 20:24
Svar #1

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Kongliga förordningar angående Postväsendet från år 1706 är lite rörigt att hitta i. Jag tror att 26 och 13 är karteringsnummer - det löpande nummer brevet fick på inlämningsstället. Det tidigaste datum på en förordning om brevets nummer jag har funnit är 9 januari 1703, men borde ha funnits redan 1636. Förordningen från den 19 juli 1645 på fem sidor om brevens hanterande kanske kan ge besked. (Svårbegriplig text som måste läsas sakta).

2015-01-01, 10:50
Svar #2

Utloggad Viktor Alin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 197
  • Senast inloggad: 2020-04-25, 16:53
    • Visa profil
Tack för ditt svar.
 
De brev jag har kollat på rör sig om privata brev och jag har sett detta sätt att referera till brev hos flera olika personer så det verkar vara en vedertagen metod. Jag skulle gissa att första siffran är då det är skrivet, men jag vet inte om andra siffran avser då det kommit fram eller då brevet besvarats, eller något annat?
 
Du tror alltså att det ej har något med datum att göra utan istället avser löpnummer för brevet hos postinrättningen? Dessa löpnummer kan ju dock ej ses på brevet varför skrivaren och mottagaren bör vara okunniga om dem. (?) Därför känns det enklare och rimligare att anta att det bör röra sig om datum då det skrevs, mottogs, eller dylikt.
 
Tack

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna