ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bröllopsfoton/annonser  (läst 804 gånger)

2003-02-05, 09:02
läst 804 gånger

Chris Wesslén

När började man med att sätta ut bröllopsfoton och annonser om att man förlovat sig och gift sig? För de som forskar efter levande ättlingar eller gamla foton måste ju tidningar kunna vara en guldgruva. Är det någon som vet något? Det finns idag foton på nyfödda....när började man med detta, jubilarer omnämns också ofta med foton, guldbröllopsjubilarer brukar ju ofta ha sitt foto inne. Så finns det någon som vet något kring detta?
 
Hälsningar
Chris

2003-07-09, 15:59
Svar #1

erika

Familjesidorna i tidningarna är en guldgruva när de gäller matrial från 1900-talet. Jag jobbar själv på en tidning och vill man komma in och titta i gamla lägg så får man det. På större tidningar finns ofta arkivarier som kan hjälpa en.
jag kan ju bara prata för min tidning och mina erfarenheter men babybilder kom inte förrän på 1970-80-talet hos oss. Men dödsannonser och förlovningsannonser har funnits hos oss sedan sekelskiftet. Det var dock inte som nu att alla fick annons efter sig.  När in memoriam kom till vet jag inte men på 40-talet fanns de i orren iaf, vet jag från min egen forskning.
 
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

2003-07-09, 19:18
Svar #2

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
På Kungl. Bibliotekets hemsida finns uppgifter om vilka dagstidningar som är mikrofilmade. Där finns en förteckning över mikrofilmade svenska dagstidningar på bibliotek och andra institutioner i Sverige. Man får uppgift om vilka perioder som är filmade och beståndet på olika bibliotek eller institutioner. Tidningarna i förteckningen är ordnade alfabetiskt efter titeln. Det går även att skriva ut förteckningen som Wordfil (ca 60 sidor, 226kb).
www.kb.se; sök Mikrofilmade dagstidningar.  
Man kan oftast låna mikrofilmad dagstidning (rullfilm) till den egna kommunens bibliotek.
 
m v h
Irma

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna