ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pressbild  (läst 890 gånger)

2007-06-16, 17:42
läst 890 gånger

Jan-Åke Holmbring

Jag söker en bild, som jag sett som ett tidningsurklipp. Den föreställer Gustav V på däcket till jagaren Ehrensköld tillsammans med några höga oficerare på en provtur i skärgården. Jagaren sjösattes 1927 och bilden torde vara tagen detta år och senast 1929, då en av officerarna avled. Jag vet inte i vilken dagstidning bilden varit publicerad. - Hur kan jag få fram orginalet?
Mvh
Jan-Åke

2007-06-16, 20:09
Svar #1

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
En sådan bild torde ju ha varit publicerad i någon av de stora tidningarna, troligen en Stockholmstidning. Både SvD och DN fanns ju då. Varför inte vända sig till dem och fråga? Båda tror jag har omfattande arkiv.
Annars har KB (Kungliga Biblioteket) i Stockholm pliktexemplar på alla tidningar, liksom KTB (Kurs- och Tidningsbiblioteket) i Göteborg. I varje fall på KTB kan man skriva ut direkt från mikrokortsläsaren och få en någorlunda hygglig bild.
 
Ingela

2007-06-16, 20:37
Svar #2

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Om ovan nämnda instanser inte kan hjälpa, så borde det ju gå att få fram provturen med båten via Krigsarkivet. Hovförvaltningen (eller instans som hade hand om kungens schema) kan antagligen ange datum när han var ombord. Sen kan tidningarna plockas fram. Eller om originalfoto finns, att man kan beställa en kopia.
 
Irma

2010-09-09, 17:34
Svar #3

Utloggad Gunilla Levin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2012-07-06, 14:04
    • Visa profil
Hej!  jag söker bilder på en man som hette Per-Albert Igglund född 1874 i Färila. Han jobbade på SvenskaDagbladet årgång 1921. Och så finns han på bild i VeckoJournalen år 1925 och 1927.Finns det någon som vet ?
Hälsningar
Gml

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna