ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arrangerade äktenskap  (läst 947 gånger)

2000-06-24, 16:08
läst 947 gånger

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Ett envist rykte inom familjen gör gällande att ett äktenskap mellan två personer som senare utvandrade till USA skulle vara arrangerat mot kvinnans vilja, att hon bönat och bett att få slippa men att äktenskapet tvingades igenom. Jag har fått frågan från nutida ättlingar om det var vanligt med arrangerade äktenskap, och om sannolikheten av ett tvångsäktenskap i detta fall, men har inget svar att ge.  
 
Det gäller här ett äktenskap där kvinnan var 7 år äldre än mannen, båda var komna ur enkla förhållanden i Säby församling i Småland. Äktenskapet ingicks 1875 och var inte föranlett av någon för tidig graviditet. Jag är mycket tacksam för fakta eller synpunkter.

2005-12-17, 06:43
Svar #1

Ulrika Eversdijk

Hur vanligt var denna form och motsatsen att få välja själv? Kunde en läkarson gifta sig med en piga eller var det helt omöjligt?

2007-04-26, 14:00
Svar #2

Utloggad Caroline Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2021-03-14, 14:43
    • Visa profil
Föräldrarna hade inte rätt att i slutändan tvinga någon att gifta sig mot sin vilja. Men hot om arvlöshet och liknande förekom säkert. Och förr var det viktigt att man inte gifte sig utanför sitt stånd eller med vilken utböling som helst, åtminstone inom bondeståndet.

2012-09-23, 13:09
Svar #3

Utloggad Pia Lindgren (fd Gudbrand)

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 487
  • Senast inloggad: 2020-08-03, 18:44
    • Visa profil
Anna Jönsdotter född 1835 bor hemma tills hon är 26 år gammal. I augusti 1861 flyttar hon hemifrån till en annan socken i Östergötaland. När hon har bott där i några dagar så går hon och mannen i huset till prästen för lysning. Detta har jag funderat på i några år hur det kom sig att Anna gjorde så här. Det vanliga var ju att man gifte sig i sin hemma socken och sedan flyttade. Mannen var änkeman sedan hans hustru dött året innan. I februari samma år har han sett till att barnen har fått ut sitt arv efter sin mor. Jag har hela tiden tyckt att det har varit något konstigt med detta giftemål!  
 
Häromdagen upptäckte jag efter att ha gjort lite forskning på mannens sida att Anna och mannen var kusiner. Så jag misstänker starkt att detta var ett arrangerat äktenskap. Han var ensam efter sin hustrus bortgång och Anna fick möjlighet att äntligen flytta hemifrån. Det enda som jag inte fattar nu är varför Anna lämnar bort mannens barn, efter att hastigt ha avlidit efter fyra veckor i Amerika. I och med att hans barn och deras gemensamma barn var sysslingar så borde hon ju ha behållt dem. Ingen tidigare i släkten som har släktforskat har ens nämnt något om att de skulle ha varit släkt... Ju mer man funderar desto mer frågor kommer upp.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna