ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dubbelkusingiftemål  (läst 1154 gånger)

2000-04-06, 08:35
läst 1154 gånger

Pierre Nilsson

Hej!
Hur vanlingt var det att två som var dubbelkusiner med varandra gifte sig och fick barn? Det enda jag känner till var Per Jansson (1809-90) och Kristina Katarina Holwasterdottter (1821-86) i Råby, Grödinge sn (AB) som gifte sig 1839 och fick 4 barn. Makarnas pappor var bröder med varandra och makarnas mödrar var systrar med varandra. Har någon lyckats hitta något liknande så skriv det här.
Mvh
Pierre N

2000-04-06, 10:46
Svar #1

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
I Trönö socken i Hälsingland finns det ett par exempel, bland annat ett par i Vi som avled för inte alltför längesedan. Deras barn var alltid sjuka när de var små, och det sade man berodde på inaveln.

2000-04-06, 13:45
Svar #2

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Hej Pierre! Jag har något liknande på tämligen nära håll. Min morfar Karl gifte sig med min mormor Gertrud. Gertruds bror Levin gifte sig med morfars syster Betty. Detta resulterade i att vi alltid pratade om dem som Faster Betty och Morbror Levin fast de var gifta med varandra! Dessa personer var samtliga födda i slutet av 1800-talet i Göteborg Södra Skärgård. Båda syskonparen kom från mycket stora barnkullar.
Med vänlig hälsning
Karin

2000-11-13, 22:41
Svar #3

Helena Sjöstrand

Hej
Jag har min mormor och morfar som är kusiner.Deras föräldrar var 3 bröder som gifte sig med 3 systrar.
 
Hälsningar  
 
Helena Sjöstrand

2000-12-10, 01:47
Svar #4

Maj-Britt Forsen

Hej!
Dubbelkusiner finns det gott om, men att de gifter sig med varandra, så uppfattade jag frågeställaren, har jag ännu bara sett i ett fall i min socken Skorped (Y). Visserligen dog två av de tre barnen genom olyckshändelser men det kan man väl knappast koppla ihop med deras släktskap.

2000-12-10, 13:08
Svar #5

Carina Jacobsson

HEJ.
 
Min morfar och mormor var kusiner.
Tre av morfars bröder gifte sej med  
tre av mormors systrar.
De var av resande släkt.
Det var vanligt bland resande att de gifte sej med sina släktingar.
Vad jag har märkt så är det inte något större fel på min mamma och hennes syskon.
Mvh Carina Jacobsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna