ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: """"för kronan"""" - vid vigsel  (läst 1272 gånger)

2014-08-24, 17:00
läst 1272 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
 
Stötte nyligen på en reaktion som gjorde mig undrande; En mycket erfaren forskare hade inte hört begreppet betalade för kronan, vilket jag menar betyder att man betalar kronolega när man använder kyrkans brudkrona. Denna typ av noteringar finns i kyrkoräkenskaper lite här och var och kan vara en bra ersättningskälla om vigselboken ej finns.
 
Vore intressant att veta var i landet det anges:
 
NN i NN-torp    för kronan  X daler
 
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2014-08-24, 18:01
Svar #1

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Hej Olle!
I kyrkoräkenskaperna för Slätthög, Mistelås och Rydaholm förekommer ofta texten för kronolegan. Slätthög hade en förnämlig brudkrona och lånade ofta ut den mot ersättning. Detta belopp beslutades på sockenstämman.
Likaså texten för bårtäcket där Slätthög hade ett bättre svart bårtäcke att låna ut.
 
Mistelås där räkenskaperna börjar 1669 och vigsellängden 1752 så är räkenskaperna en god källa
Mvh/RJ

2014-08-25, 11:48
Svar #2

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
I Näshulta i Sörmland blev kyrkokassan praktiskt taget helt tömd genom statens svindlerier med Carl XII och nödmynten. Ett par adelsfruar i socknen skänkte då en komplett brudutstyrsel, inklusive krona, till kyrkan. Samtidigt beslutades att denna utstyrsel obligatoriskt skulle användas av alla brudpar mot en avgift av 5 daler. Fattiga brudpar var befriade från avgift. Utstyrseln kunde även lånas ut till andra socknar mot en högre avgift.
 
Denna brudkrona blev snart urmodig, men finns ännu i behåll.

2014-08-25, 19:38
Svar #3

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej Olle!
 
Här har du några exempel från norra Östergötland där detta är en mycket vanlig notis i kyrkoräkenskaperna:
 
CI:2 Vånga s 71 1699 - Cronlega, 8 (här verkar det vara en sammanräkning av flera).
 
C:2 Hällestad s 462 1698 - brudgummen Niels Andersson i Lysfall (Ljusfall) för kronan, 2.
 
C:1 Tjällmo s 188 1704:

 
Med vänlig hälsning
 
Britt-Marie

2014-08-26, 16:59
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack kamrater!
 
Nu blir jag lugnad. Skall fortsätta att skriva betalade för kronan som om det är underförstått vad det handlar om.  
 
Har säkert skrivet det förr, men det tål att upprepas. Om Du gör en avskrift av de tidiga kyrkoräkenskaperna och där förekommer gåvolängder, kan Du genom notiser som för kronan, på sin hedersdag och liknande, och i testamente, för bårklädet - göra dels en vigsel, dels en dödlängd. Jag har gjort avskrifter för flera av mina socknar. De är mycket värdefulla att ha.
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna