ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skenäktenskap  (läst 1585 gånger)

2001-05-08, 23:07
läst 1585 gånger

Adam Katzeff

Hej allihopa!
 
I min släktforskning har jag vid några tillfällen dykt på exempel på skenäktenskap, d.v.s. personer som av olika orsaker gift sig med en utlänning för att möjliggöra för denna att få uppehållstillstånd i t.ex. Sverige. När man talar med närstående till de som ingått skenäktenskapet framgår det med all tydlighet att de inte på något vis anser det för att vara ett äktenskap som bör registreras i ett släktträd.
 
Jag är villrådig om hur man skall göra med dylika äktenskap; skall man registrera dem som vanliga äktenskap i släktträdet eller skall man helt sonika utesluta dem?
 
Personerna som ingått skenäktenskapet har ju faktiskt gjort sig skyldiga till något olagligt och vill kanske överhuvudtaget inte att det skall komma till allmän kännedom att det hela var en bluff. För kommande generationer kan det ju dock vara bra att veta att äktenskapet inte byggde på kärlek utan var en ren uppgörelse mellan två parter för att gynna den ena (eller kanske båda).
 
Alla synpunkter välkomna!
 
Med vänlig hälsning
 
Adam Katzeff
Malmö

2001-05-08, 23:45
Svar #1

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Skenäktenskap och unga brudar. Det går nog inte att dra några klara gränser. Det finns så många olika skäl till att människor gifter sig eller blir gifta mer eller mindre mot sin vilja lika väl som det kan finnas kärlek med i ett skenäktenskap.
 
Likaså förekommer adoption av vuxna människor för att det kan ge lägre arvsskatt.
 
Ett exempel kan nämnas från Vikstaheden norr om Björklinge. Ett par vid mitten av 1700-talet fick inga barn. Men de ville naturligtvis ha sin ålderdom tryggad. De hade en piga och en dräng som var oäkta född. Dessa tu blev gifta men de kunde ju inte ta över gården. Den tidens lagar krävde att de hade bördsrätt och när de inte hade det så kunde någon som hade det kräva att få köpa gården i stället.  
Hur gör man då. Jo man skaffar en liten gård i grannsocknen där fd drängen och pigan bosätter sig. Så fort deras dotter blir giftasvuxen så vigs hon med en brorson till den äldre mannen. Och brorsonen förde bördsrätt med sig och sedan var det bara att skriva fördelskontrakt med det yngsta paret. Och givetvis fick de gården sig tilltestamenterad.
 
Men visst håller jag med om att man skall vänta minst 70 år innan man lägger in ett icke officiellt giftermål i sitt släktforskningsprogram.

2001-05-09, 04:43
Svar #2

Bernhard Granholm (Bkvg)

Hej Adam!
Detta gränsar till att vara en filosofisk fråga: Svar och synpunkter på detta blir enligt min mening inte rätt eller fel, utan uttrycker snarare en åsikt.
 
Om man strikt ser registreringen i ett släktforskarprogram, som ett genealogiskt närverk, så skall ett sådant äktenskap inte registreras som ett äktenskap, utan som en händelse om det enbart rör sig om en formell uppgörelse något samliv inte förekommit. Man kan jämföra med skenäktenskapets motsats, nämligen då endera parten i t ex en bondefamilj haft umgänge med någon bland tjänstefolket eller i nutid med bästa vännens partner. Då blir denna utomäktenskapliga förbindelse en länk i det genealogiska nätverket och måste vara med för att man skall få en antavla som åtminstone är sannolik, fastän att den inte ingår i en formell familjebildning. Även en sådan händelse var olaglig eller mot de sociala normerna då den skedde och utgör skäl för att, så länge händelsen ligger nära i tiden, dölja den för omgivningen.  
 
Jag anser alltså att ett skenäktenskap inte skall registreras som äktenskap när det står utom all tvivel att något sexuellt umgänge inte förekommit. Skulle det ha skett ett umgänge med barn som följd, så är det närmast att betrakta som en förbindelse utom äktenskapet. Som jag nämnde i föregående stycke, så ser jag ett släktforskarutredning som ett genealogiskt dokument där man inte är skyldig att följa den formella familjebildningen.  
 
Torbjörns skildring är intressant och jag håller med om att man kan behöva lägga ett skenäktenskap bland det konfidentiella så länge sekretess råder. Men på något sätt bör det dokumenteras.  Programmakarna har som regel inte förutsatt denna typ av förbindelse och gett alternativ till klassifiering. Holger har ”Samvetsäktenskap”, men detta täcker inte vad här är fråga om.  
 
Som nämnt så gör jag inte anspråk på att ha rätt utan detta är ett inlägg utifrån min åsikt.

2001-05-09, 13:16
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Här kommer en annan personlig åsikt i frågan. Till att börja med måste vi definiera vad vi menar med ett skenäktenskap. Jag antar i det följande att det är ett juridiskt och/eller kyrkligt helt fullbordat äktenskap, där makarna väljer att inte leva med varandra. Ett sådant äktenskap bör definitivt registreras i ett släktforskningsprogram, som ju inte enbart är ett nätverk av släktrelationer utan innehåller biografier m.m. av personerna. Skenäktenskapet är en händelse i dessa två personers liv, och ska därför registreras. Det är också helt i linje med att värna om de inblandades integritet. De vill ju *ge sken* av ett äktenskap, då ska vi inte heller dölja det! Med tiden när saken inte längre är känslig kan man lägga till en kommentar i sitt program, t ex Gift (skenäktenskap) 1950-10-10 i Stockholm. Om man däremot *inte* registrerar en helt juridiskt korrekt vigsel så antyder man att något inte står rätt till...
 
Att blanda in huruvida parterna har sex eller ej med varandra för nog alldeles för långt. Hur kan vi veta sånt? Även ett skenäktenskap kan nog råka sluta med sex. Och ska varje sexuell relation registreras som ett samvetsäktenskap/sambo/utomäktenskapligt förhållande (vad nu programmet kallar det), då lär det bli ett snårigt släktträd många gånger! Om inte, var drar man gränsen? Bott ihop en månad? En vecka? One night stand? ;)

2001-05-11, 11:55
Svar #4

Adam Katzeff

Hej alla tre!
 
Tack för synpunkterna! Era tre inlägg ger olika svar på min fråga, men så är också frågan komplex. Jag tenderar nog att hålla med dig Anders Berg. När det gäller sexuella förhållanden utanför äktenskapet bör man nog inte registrera dem såvida de inte är mer långvariga relationer och/eller ger upphov till barn.
 
Skenäktenskap är ju raka motsatsen, i varje fall till en början, men kan givetvis övergå i något annat. De fall jag kommit i kontakt med rör det sig om äktenskap där det aldrig förekommit något samliv, i annat fall skulle knappast släktingarna ifråga beteckna det som ett skenäktenskap.
 
Min slutsats är nog att man bör registrera skenäktenskap i sitt släktforskningsprogram, men när en tid gått (hur lång är preskriptionstiden för bekommande av falskt uppehållstillstånd???) kan man även anteckna att äktenskapet byggde på en strikt överenskommelse. Vissa släktingar må tycka att detta är fel, men det är väl ytterligare ett exempel på den skillnad i syn på släktforskning som ofta finns mellan de som själv utövar den och de som bara tar del av resultaten!
 
Med vänlig hälsning
 
Adam Katzeff
Malmö

2001-05-13, 18:35
Svar #5

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Man kan ju jämföra med ett verkligt exempel på hur det hanterats.
Palmes första äktenskap var ett skenäktenskap. Men detta äktenskap framgår det ingenting om i biografiska uppslagsverk, släktuppställningar o dyl.
 
Detta är dock inget exempel på hur man bör göra, utan tvärtom ett avskräckande exempel på hur information undanhållits i publikationer.
 
Anders Bergs sätt att skriva en sådan relation verkar däremot utmärkt.
Ulf Berggren

2001-05-13, 23:45
Svar #6

Jonas Kuschner (Jonas)

I SBL upptas ett äktenskap före det med Lisbeth, ingått i Prag 1949 (skilsm. 1952) m. ML Jelena Evzenia Emilia Josefa Rennerov?. Är det detta du avser, eller finns det ett ännu tidigare äktenskap?

2001-05-14, 07:39
Svar #7

Carl Szabad (Carl)

SCB registrerar (sedan 1922 tror jag) alla äktenskap där juridiska handlingar förekommit, och även skilsmässor. Det är alltså möjligt att kolla om ett (sken)äktenskap förelegat, och då borde det tas med i en släktutredning, eftersom det annars skulle verka underligt om det dök upp i annat sammanhang.

2001-05-14, 10:34
Svar #8

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Det är det äktenskapet i Palmes historia som Jonas nämner som är skenäktenskapet. Avsikten skall enbart att få ut kvinnan ifråga från Tjeckoslovakien. Det är numera allmänt bekant, finns med i SBL och i biografin i Enkammarriksdagen 1971-1993/94.
Det finns nog fler exempel på äktenskap som inte finns med i den biografiska litteraturen men som uppenbarligen varit riktiga. Ett exempel är Carl Bildts första äktenskap (alltså inte det med Mia Bohman).

2001-05-14, 20:52
Svar #9

claes

Om en homosexuell gifter sig och skaffar barn för att dölja sin läggning, kan man i det fallet kalla det för ett skenäktenskap?  
En som undrar?

2001-05-14, 22:19
Svar #10

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Nej! Finns det gemensamma barn kan det aldrig betraktas som ett skenäktenskap.

2001-05-14, 22:36
Svar #11

Adam Katzeff

Hej alla!
 
Tack för alla era inlägg som styrker mig än mer i förvissningen att man skall registrera alla äktenskap av vad slag de än månde vara. Att sedan vissa av olika skäl vill hemlighålla egna eller andras tidigare äktenskap rör egentligen inte oss sanna genealoger. Det finns många andra saker, inte minns triviala data som födelsedatum, som många personer också vill hålla hemligt!
 
Med vänlig hälsning,
 
Adam Katzeff
Malmö

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna