ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Upplöst äktenskap  (läst 1124 gånger)

2013-06-27, 18:49
läst 1124 gånger

Utloggad Kenneth Holm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2020-09-02, 11:17
    • Visa profil
Hej!
 
I Död och begravningsboken står det följande under min mf fm f Ola Larsson Svärds runa: Ett öppet äktenskap och Uppgift till tinget [color=0000ff]Östra Sallerup CI:3 (1821-1861) Bild 202[/color]
Är det någon som kan tala om vad det betyder?
 

 
Paret verkar inte haft något stabilt förhållande. Några år tidigare stod det i Husförhörslängden att Hustrun Else Månsdotter var Utan hemvist. [color=0000ff]Östra Sallerup AI:5 (1847-1853) Bild 131 / sid 140[/color]
Kan det kanske ha med det att göra?
 
 
Rubriken ändrades 25 september 2013 från Öppet äktenskap till Upplöst äktenskap.
Camilla Eriksson, moderator Övriga

2013-06-27, 19:31
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Kenneth!
 
Det står Ett uppl äktskap (Ett upplöst äktenskap); liknande noteringar har jag hittat i skånska dödböcker vid mitten av 1800-talet, och detta innebär helt enkelt att ett äktenskap blivit upplöst genom den ene makens död (i detta fall alltså mannen, Ola Larsson Svärd). Prästerna hade sedan 1749 till uppgift att varje år skicka in statistiska uppgifter till dåvarande Tabellverket (Statistiska Centralbyråns föregångare), och bland dessa uppgifter skulle även anges hur många äktenskap i socknen som varje år upplöstes genom den ene makens död. Jag gissar då att anteckningarna i dödboken var till hjälp för prästen, när han skulle sammanfatta det statistiska materialet.
 
Vid häradsrätterna fördes i perioder så kallade dödlistor över de som avlidit i häradet, jag vill minnas att det var av juridiska skäl. Uppgift till Tinget innebär nog i detta fall alltså att man meddelade häradsrätten att Ola Larsson Svärd hade avlidit, och så antecknades dödsfallet i dödlistan.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-06-27, 20:23
Svar #2

Utloggad Kenneth Holm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2020-09-02, 11:17
    • Visa profil
Tack för snabbt svar, Markus!
 
Då förstår jag lite bättre. Trevligt med lite bakgrundsinformation också. Varje dag man lär sig något är en bra dag....
 
//Kenneth

2013-11-09, 09:54
Svar #3

Utloggad John Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2015-01-19, 16:58
    • Visa profil
Är det detsamma som en skilsmässa, eller har det en annan innebörd?
Året är 1935.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna