ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: """"Vigselkedjor""""  (läst 958 gånger)

2004-06-27, 17:28
läst 958 gånger

Inloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:06
    • Visa profil
Hej alla forskare!
 
Jag satt och funderade på om det fanns en diskussion om detta ämne redan, men jag hittade inget, så jag startar en ny.
 
Uttrycket vigselkedjor var den bästa beskrivning som jag kunde komma på då situationen är den att en person gifter sig med änklingen/änkan efter en person, och därefter blir den första personen själv änka/änkling, och gifter sig med en person, och sen dör den första personen, och den kvarvarande änkan/änklingen gifter sig då med en ny person etc. Helt enkelt en vigselkedja.
 
Den längsta vigselkedjan jag har bland mina anor utgår från min fmffmm i Skåne län, här nedan skriver jag in personerna som ett händelseförlopp:
 
 
Gertrud Rasmusdotter (f.1812 i Skabersjö - d. 1846 i Bara).
 
g.1837 i Skabersjö med
 
Per Larsson (f. 1798 i Dalby - d. 1852 i Bara).
 
g. 1847 i Bara med
 
Anna Göransdotter (f. 1820 i Lyngby - d. 1863 i Hyby).
 
g. 1853 i Bara med
 
Håkan Persson (f. 1823 i Bjärshög - d. 1882 i Hyby).
 
g. 1864 i Hyby med
 
Ingar Persdotter (f. 1839 i Hyby).
 
g. 1883 i Hyby med
 
Nils Persson (f. 1836 i Bjärshög).
 
 
Någon som stött på något liknande?
 
/Markus.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2004-06-27, 19:18
Svar #1

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej Markus
 
Vigselkedja låter bra. Jag har sett liknande kedjor i Östergötland. Man ser dem inte så lätt om man bara letar anor, man får följa utvecklingen på en gård. Ett intryck jag har är att detta var vanligare på frälse än på skatte. Kanske för att på ägda gårdar (skatte) måste barns arv i fastigheten regleras, på frälse var det en annan situation.
 
Att behålla gårdsbruket var säkert en drivkraft. Det påminner en del om konservering av prästänkor, borgaränkor m.fl. Kedjor på frälsegårdar som sträckt sig över 100 år och 10 giften har jag sett i S:t Anna, Ög.
 
Hur man ska mäta längden på en vigselkedja tål att tänka på.
 
mvh Lennart

2004-06-27, 20:48
Svar #2

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Markus!
Liknande kedjor hittar du under Övriga ämnen: Rekord: Statistik och rekord i släktforskningen, t ex inlägg 1999 17 okt.

2004-06-27, 21:55
Svar #3

Inloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:06
    • Visa profil
Hej Lennart och Torsten!
 
Tack för tipsen, spännande att se andra vigselkedjor. Jag har sett att det ofta sker så att en änkling/änka gifter om sig, men när vigselkedjan blir längre och längre är det spännande att se var den slutar.  
 
I mitt exempel var det nog så att det, som Lennart säger, mest var för gårdens skull man gifte om sig. Alla männen i min vigselkedja hade åborätt på den gård de bodde, så teorin stämmer. Alla paren bodde först på gården Bara Nr 1 i Bara och sedan på Vismarlöv Nr 5 i Hyby, och det blev barn i äktenskap Nr 1 och 4.  
 
Jag som trodde att min vigselkedja var lång, men den i S:t Anna var längre  
 
Mvh/Markus.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2004-10-05, 14:46
Svar #4

Anders Andersson

För att hämta ett exempel från skönlitteraturen, så beskriver Jules Verne en sådan vigselkedja i sin roman Doktor Ox, där borgmästartiteln i en stad under generationer gått i arv till borgmästarinnans nästföljande make. Jag minns inte romanintrigen i övrigt, bara att den märkvärdige Doktor Ox sätter sådana spår i stadens liv att traditionen bryts, även den nygifte borgmästaren avlider och borgmästarinnan blir tvungen att gifta sig en tredje gång...

2007-08-25, 14:25
Svar #5

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Jag funderar på om det finns något exempel på att ett barn till något av de första paren i en vigselkedja dyker upp som make / maka senare i kedjan?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna