ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äktenskap efter 14 år  (läst 745 gånger)

2013-03-03, 16:14
läst 745 gånger

Utloggad Elin Bildsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 258
  • Senast inloggad: 2016-07-23, 17:27
    • Visa profil
Min far föddes 1920,men hans föräldrar gifte sig inte förrän 1934.Sedan var de gifta livet ut.Man undrar ju över varför de gifte sig så sent?Kanske det var deras familjer som hade något emot äktenskapet?Ingen av dem var gift innan.Det var väl inte lätt att ha barn utom äktenskapet 1920?

2013-03-03, 19:50
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21990
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:15
    • Visa profil
Har jag förstått dig rätt, att dina farföräldrar levde ihop i 14 år innan de gifte sig? Samboförhållanden var redan från senare delen av 1800-talet vanliga och socialt accepterade i Stockholm, så vanliga att fenomenet kallades Stockholmsäktenskap. Men det förekom på andra håll också, oftare i större städer än i mindre/på landsbygden.  
 
Skälen till att man inte gifte sig varierade givetvis. Innan borgerlig vigsel blev möjlig för alla (1908) valde en del att leva tillsammans ogifta därför att de tog avstånd från kyrka och religion. Även ideologiska/politiska skäl fanns: man var emot myndigheters inblandning i privata förhållanden. Exempelvis.  
Men det kan också ha funnits hinder för äktenskap - att någon av kontrahenterna inte var formellt fri från ett tidigare äktenskap eller var omyndigförklarad.
 
(Meddelandet ändrat av mausve 2013-03-03 19:52)
Hälsar vänligen
Maud

2013-03-03, 21:50
Svar #2

Utloggad Elin Bildsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 258
  • Senast inloggad: 2016-07-23, 17:27
    • Visa profil
Min pappa bodde först med sin mamma och hennes föräldrar/syskon.Jag vet ännu inte när de flyttade ihop.De bodde på en gård.
 
(Meddelandet ändrat av linasmamma 2013-03-03 21:51)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna