ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-26  (läst 2416 gånger)

2006-12-21, 01:25
läst 2416 gånger

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Andra Rubriker
 
Anna-Lena hänvisar i sin stängning av rubriken Anbytarforum till andra rubriker - alltså tar jag upp tråden under detta namn igen. Här inför jag nu omedelbart en grundläggande regel:  
 
Försök diskutera sakligt, med humor och även visst bett. Men undvik rena personangrepp och felaktig netikett.  
 
Samtidigt vill jag rikta en vädjan till Anbytarvärden: Om du uppfattar ett inlägg som felaktigt, tillämpa då en klok moderators roll - att styra utan egen inblandning. Om någon trampar över, så radera enbart det inlägg du uppfattar som övertramp, stryp inte hela dialogen. Om någon närmar sig gränsen - ge en varning. Men stoppa den inte bara för att du som person inte uppskattar den. Om du har en instruktion från styrelsen eller ansvarig utgivare, så tala om det om du gör ett ingrepp i dialogen.  
 
Det en fortsatt dialog borde handla om gäller synen på Anbytarforum generellt - hur kan forumet utvecklas vidare? Då finns det ett antal frågor som jag menar borde besvaras:  
 
1) Varför har vi Anbytarforum - vad är idén med Forumet ?  
 
2) Hur ser visionen ut?  
Anbytarforum ska vara en inkörsport till släktforskning och medverka till att SSF behåller en ledande roll i släktforskarrörelsen eller nåt sånt.  
 
3) Vilka är de gemensamma värderingarna som ska styra hur Anbytarforum lever vidare?  
Anbytarforum präglas av omsorg om släktforskarnas behov av utbyte om och kring släktforskningen - att som namnet säger kunna byta erfarenheter och kunskaper om våra anor… eller liknande. Det är värderingarna som styr de regler vi sätter upp för Forumet - för det är ju egentligen någon i ansvarig position som beslutar om reglerna, men det blir fel när beslutsfattare och användare inte omfattas av samma regler.  
 
4) Hur är Forumet organiserat? Då menar jag inte enbart trädstruktur, val av programvara etc. utan också hur makt- och användarstrukturen ser ut. Vem beslutar om vad, på vilka grunder? Vilka är personerna som utövar beslutsrätt, vem utser dem? Det är lättare när allt sådant är genomskinligt och tydligt kommunicerat.  
 
5) Vad är Anbytarforums roll i det större sammanhanget - vilken är forumets roll i släktforskningen via IT? Konkurrerar det med något annat forum, finns det komplement eller samarbetspartners som påverkar utformningen?  
 
6) Vilka regler styr Anbytarforum? Det har funnits en väldig debatt om regler och lagar som styr vad som får och inte får publiceras här - utan att det egentligen gavs några rejäla svar. En genomlysning av det yttre regelverket är på sin plats.  
 
7)Vilka är Anbytarforum till för?  
 
8) Vad har de för behov av Anbytarforum? För att få svar på detta skulle man faktiskt göra det så enkelt så att man frågar användarna, gärna i enkätform.  
 
9)Vilka faktorer kan ge Anbytarforum större framgångar? Är det nöjda användare, att forumet ger avtryck i media, att SSF kan få intäkter…?  
 
10) Vilka är Anbytarforums styrkor och svagheter? Vilka hot och möjligheter finns i Anbytarforums omvärld (ekonomi, pressfrihet, yttrandefrihet, konkurrenter som tar över etc.)?  
 
11) Vilka samarbetspartners och intressenter finns det för Anbytarforum? Eftersom SSF är ett föreningsförbund - har medlemsorganisationerna något att bevaka eller tillföra som samarbetspartner. Själv tillhör jag DIS - och kan se massor av synergier mellan DIS och Anbytarforum!  
 
Det skulle för mej vara mycket spännande om vi tillsammans under denna rubrik kunde diskutera Anbytarforum utifrån ovanstående struktur (eller nåt liknande). Jag inser att de flesta besökarna på forumet kanske inte är så djupt involverade, men det finns säkert något 100-tal utöver alla förtroendevalda i Släktforskarsverige som kan och vill tillföra egna funderingar kring ovanstående. Jag tror att Anbytarforum är ett jättelikt fönster för släktforskarsverige - det vore synd att inte arbeta igenom dess förutsättningar ganska ordentligt. Forumet påverkar mångas möjlighet att släktforska.
 
Om du har ett intresse av detta halsbrytande projekt - skriv då vidare. Varje stycke du skriver som handlar om någon av punkterna ovan, sätt dit en siffra som refererar till ovanstående. Då kan den som vill redigera samman hela diskussion i en struktur. Helst skulle man haft den struktur som Wikipedia använder, men det finns ju inte här…  
 
Det här är ett seriöst försök sätt få användarna att delta konstruktivt, istället för att - som jag själv gör ibland - bli gnällig (det gäller f ö en del av de makthavare som har haft inlägg också). Hoppas jag inte är helt ensam i denna debatt! Och framförallt önskar jag att de förtroendevalda i SSF och dess medlemsförbund vågar sig in i diskussionen. Det skulle kunna vara ett jättelikt demokratiprojekt!  
 
Mvh  
 
/Kaj A.

2006-12-21, 07:08
Svar #1

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Kaj! Jag tror att Anbytarforum är mycket viktigt, det är hjärtat i släktforskarkroppen! Från AF pulserar kunskap, inspiration och id?er ut i blodomloppet för att sedan syresätta alla organ (föreningar) i kroppen.
Det gäller att hitta en gyllene medelväg, saiten får inte vara för öppen och inte för stängd. Är den för öppen så kan vem som helst gå in och sabotera intressanta diskussioner om och om igen - vilket vi ju har sett många ex. på! Är den för stängd - som jag tror den kommer att bli vid avgiftsbeläggning - så tappar många intresset att medverka.
 
Här kommer alltså mitt förslag: låt folk få registrera sig för AF men ta inte betalt! Kanske att styrelsen borde skola in nya anbytarvärdar lite bättre också, helt enkelt låta dem gå en liten kurs i den svåra konsten att fungera som domare för tusenden besökare/debattörer. Nästan allt hänger ju på anbytarvärdens skicklighet och integritet! Kanske att jobbet helt enkelt är för svårt för EN person? Kanske man skall ha 2-3 personer som gemensamt sköter saiten och hjälper och stöttar varandra då stormen viner! Man kan ju ha en anbytarvärd under helgerna och en annan under vardagarna!? Det väsentliga är ju: att saiten hela tiden är under uppsikt och att oförskämdheter OMEDELBART plockas bort! Ju större AF blir ju viktigare blir detta.
 
Anbytarvärden måste också vara mycket observant på klickbildningar på AF! Sådant måste krossas med järnhand av anbytarvärden annars blir det maffian som styr saiten och dom blyga och känsliga trängs bort!
 
Med önskningar om ett hett och givande nytt debattår 2007 där hövlighet och ridderlighet får råda!
 
Vänligen
 
Ulf Sawert

2006-12-21, 09:28
Svar #2

Johan Marklund

Tack Kaj för det mest konstruktiva initiativet jag sett, och som verkligen berör kärnan i detta forum. Jag har själv yrkesbakgrund i IT- (och även Internetvärlden (Microsoft-systemen före .net) så sent som 2002). Utvecklingen går dock så rasande snabbt, att mina kunskaper är föråldrade vad avser tekniska lösningar. Hoppas att det finns andra som kan fylla i luckor i dessa avseenden, för jag har märkt att detta forum har sådana kunniga besökare. Jag ska fundera mera på dina frågor, det är ingenting jag svarar direkt på, men en fråga har jag tidigare sett ett bra exempel på, nämligen  
 
Fråga nr 4: Hur är forumet organiserat i fråga om makt och beslutsrätt
Min absoluta favoritsajt alla kategorier de senaste åren har varit  Byggahus forum. (Jag bygger sommarställe, och hjälpen jag fått där är ovärderlig). Givetvis måste man registrera sig som medlem, men allt är avgiftsfritt.
 
Tonen är inte alltid vänlig i detta forum, för det kan man nog inte vara, när man blivit uppskojad av fuskande företag eller hantverkare för 100 000-tals kr (vilket händer). De juridiska aspekterna-hoten finns hela tiden, även mot sajten själv givetvis. Byggföretagen tycks ha någon som följer diskussionerna, och diskussionen måste givetvis hållas inom lagens ramar. Övervakningen av inläggen tycks mig vara otroligt smidig via s k moderatorer, som kan spelreglerna, och som ibland själva ger med sig av andra erfarenheter. Borttagna inlägg eller censur har jag aldrig märkt, underligt nog. De som skriver inlägg graderas efter antal inlägg i en skala från Nykomling 1 - ca 50 inlägg, sedan blir man Medlem, och så avancerar man i en skala till Forumgud efter ca 1000 inlägg (tror jag).
 
På varje inlägg finns ett antal knappar högst upp. Jag skulle även tro att man kan programmera om vilken funktion en sådan knapp får, och där kunna även ha knappen Protestera mot detta inlägg, som direkt till avsändarens meddelandelåda. Alla deltagare i forumet kan anonymt kommunicera med varandra via meddelandelådor inom forumet och direkt påpeka person mot person vad man tycker, dvs privata kommentarer, som tillför inga nya FAKTA, kan och bör gå via denna kanal utanför forumet. Möjligen kan en kopia av sådana meddelanden gå till moderatorn för diskussionen. Möjligheterna är många, bara fantasin sätter gränser. Se detta bara som exempel.
 
Jag tror att även Anbytarforum måste organiseras enligt en liknande struktur i fråga om makt och beslutsrätt. Jag vet inget om det nya Anbytarforumsystemets möjligheter, men censur och toppstyrning är alltid destruktivt för ett forum, men  destruktiva inlägg som alltid lär komma från okunniga eller illvilliga deltagare måste ändå kunna hanteras och rättas till. Om en Nykomling i forumet  bryter mot reglerna tolereras detta, men knappast för en som nått nivån Medlem, och som nu skrivit och läst 50 inlägg. Och är man Forumgud, då vet alla att den här personen åtminstone är mycket engagerad (och därmed vanligen också mycket kunnig)  
 
Makten över forumet bör alltså så långt möjligt ges till deltagarna, för de är mest rädda om sitt forum. Men för att sköta detta sitt forum från oseriösa inhoppare, måste deltagarna också ges verktyg för att hantera olika skeenden. Byggahus forum har bevisat för mig, att detta går att kombinera under de snart fem år jag följt forumet.

2006-12-21, 10:08
Svar #3

Johan Marklund

PS till ovan inlägg: För att få tillgång till alla funktioner hos Byggafus forum jag nämner ovan (och mycket annat), måste man vara inloggad som medlem. Gäster kan bara läsa vad andra skrivit.

2006-12-21, 10:35
Svar #4

Utloggad Micael Granström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2009-01-27, 15:59
    • Visa profil
Jag kan ju bara ge min egen syn på vilka jag tycker Anbytarforum är till för. Alltså ett försök till svar på nummer 7 i Kajs uppställning ovan.
 
Jag hoppas att Anbytarforum ska vara till för alla med minsta intresse i släktforskning och därmed relaterade frågor. D.v.s. allt ifrån nybakade, självlärda släktutredare (eller vad man vill kalla dom) med brister i allt ifrån källkritik tillgamla skrivstilar, till rena genealogiproffs som t.o.m. har arbeten som direkt eller indirekt har koppling till släktforskning.
 
Dessutom hoppas jag på att det ska vara hyfsat högt i tak så att man kan få ställa sina dumma frågor utan att bli tillrättavisad av fyrtitre stycken. Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.  
 
Jag önskar också att alla läste inläggen flera gånger innan man går i svaromål för att man blivit förnärmad eller kränkt. Ett stort problem med det skrivna ordet är att det är betydligt vassare än det talade, då det sällan lindas in på samma sätt och det är väldigt svårt att se tonfallet i det som sägs.

2006-12-21, 12:08
Svar #5

Christian Andersson

Hej Kaj.
 
Det var många kloka ord så här på morgonen dagen efter.
 
Jag tror inte någon har något att invända mot vad du skriver. Inte heller jag, men jag skulle vilja fördjupa resonemanget när det gäller demokratifrågorna på vårt kära Anbytarforum.
 
Alla deltagare i forumet måste behandlas med samma vänlighet och respekt. Oavsett om man är nybörjare eller veteran, vanlig gräsrot eller råkar vara förtroendevald inom släktforskarrörelsen för att nu nämna några exempel. Som så många gånger tidigare nämnts så finns det inga frågor som är för enkla. Fast det är kanske de svåra frågorna som de flesta av oss tycker är intressanta och gärna vill ha svar på.
 
Eventuella ingrepp i diskussionerna måste ske på sakliga grunder. Utifrån vad som skrivs, inte utifrån vem som skriver. Jag vet att det är en svår och grannlaga uppgift för moderatorn att styra upp forumet, men det är oerhört viktigt att detta sker på ett bra och riktigt sätt.
 
En enkät är en alldeles utmärkt id?. Den tanken kom ju upp i den nu stängda diskussionen men inläggen försvann visst när kvasten gick? Men varför ska man begränsa sig till användarna av forumet? Först och främst borde väl medlemmarna i medlemsföreningarna få komma till tals? Utan dessa medlemmar hade vi inte något förbund eller något Anbytarforum.
 
En sådan enkät skulle ge svar på många frågor. Hur många av medlemmarna som använder sig av Anbytarforum i dag?  Hur använder medlemmarna Anbytarforum? Läser, frågar eller svarar? Eller kanske bara debatterar? Har man använt sig av forumet i annan utsträckning tidigare? Vad är orsaken till att man har ökat/minskat sitt användande? I vilken utsträckning tror man att man kommer besöka Anbytarforum framöver? Kan detta framtida deltagande  tänkas påverkas av nya faktorer, t.ex. obligatoriska användarkonton och/eller avgiftsbeläggning. Är Anbytarforum över huvud taget viktigt för flertalet av våra medlemmar? Eller är forumets betydelse rejält överskattad?
 
En sådan enkät skulle ge svar på mycket som vi egentligen inte har en aning om i dag. Det skulle ge oss en ordentlig grund att stå på när vi nu diskuterar forumets framtid.  
 
Jag vet lika lite som alla andra när det gäller medlemmarnas synpunkter. Jag har en viss uppfattning när det gäller den förening jag själv tillhör. Jag tror att de flesta medlemmar i vår förening aldrig eller mycket sällan besöker Anbytarforum för att fråga om något eller besvara några frågor. Hur ofta de är inne och läser på forumet har jag ingen aning om. De resterande medlemmarna är desto aktivare, främst när det gäller att besvara frågor om allt möjligt. För forumets överlevnad är det oerhört viktigt att dessa deltagare förmås stanna kvar.  
 
Alla ska givetvis vara välkomna till Anbytarforum. Medlemmar såväl som icke medlemmar. Men det måste ligga på förbundet att utforma det nya forumet, detta efter att ha förankrat sina beslut hos medlemsföreningarna och deras medlemmar. Men om vi välkomnar nya användare av forumet på ett bra sätt så kan vi nog få flera medlemmar till föreningarna. Användare som med sitt nyförvärvade medlemskap själva kan vara med att påverka framöver.
 
Anbytarforum spränger alla gränser heter det. Vad beror denna dramatiska ökning på? Är det alla dessa uppslagsfrågor, där man vill ha hjälp med att söka i andra-, tredje- och fjärdehandskällor? Är det de som med sina ständigt återkommande frågor låter andra utföra hela sin släktforskning? Är det läshjälpen där alla bilder, frågor och svar hamnar i en stor och ganska så ostrukturerad massa, varenda gång under en ny rubrik.  
 
Varför ska det vara så enkelt att skapa nya rubriker, när det i de allra flesta fall skulle gå alldeles utmärkt att från början lägga in sin fråga på rätt ställe. En väl genomtänkt struktur på hela forumet skulle underlätta mycket för både användare och moderatorer.  
 
Christian

2006-12-21, 13:20
Svar #6

Eivor Andersson (Ema)

Anbytarforum har funnits i snart 8 år.
 
Genom olika undersökningar har det visat sig att många väljer att forska via datorer  så långt det går och då är anledningen med detta forum ännu större.
 
Här har diskuterats stängning tidigare många gånger.
 
Vad jag kan se så har mängden inlägg inte ökat utan snarare tvärtom - minskat.
 
Nu kan man inte skylla på DI eller rättshaverister och troll, som tidigare stört forumet.
 
Vad är då anledningen till denna plötsliga aversion mot Anbytarforum, från Styrelsens sida?
 
Skaffar man sponsorer, som kan annonsera på denna sidan istället för på RÖTTERsidan, så kan det ju bli självbärande.
 
Frivilliga bidrag och ett par anbytarvärdar, som sköter radering av icke önskvärda inlägg, så kan det väl rulla på som tidigare - eller?
 
Vänliga hälsningar Eivor

2006-12-21, 14:05
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hur många icke önskvärda inlägg är det i veckan? Inte många, om ens varje vecka.
 
Elak och spydig kan man vara även då man är inloggad :-(. Egentligen är det väl bara Anbytarvärden som vet hur mycket anonyma och olustiga inlägg, hon tar bort, men jag har fått för mig att inte kan det ligga mycket jobb i det.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-12-21, 17:05
Svar #8

Yvonne Nilvé

Hej.
 
Jag måste bara få tala om vad forumet har betytt för mig. Jag lider sedan många, långa år tillbaka av social fobi, vilket gör att jag har väldigt svårt för att vistas i folkmängd, stor som liten. Jag bor bara ett par mil från Lund, alltså borde jag kunna söka mina rötter på Landsarkivet, tycker många. Jovisst, om det inte var för detta att jag helt enkelt inte kan ta mig dit utan att det kostar mig all energi jag har och alltid slutar med kroppslig katastrof i flera dagar. Väl där skulle jag också vara så förbi av stress att jag inte skulle kunna få ett ordentligt arbete gjort.
 
Detta forum är en hjälp för mig som jag inte nog kan poängtera viktigheten i. Att det dessutom finns alla dessa härliga människor som ställer upp med sin tid och sitt kunnande till oss som är, kanske inte riktigt lika duktiga eller framåt, är en ovärderlig källa. Jag är säker på att flera med mig vill att vi ska ha den här möjligheten, utan att för den skull förringa alla andra släktforskarorganisationer.
 
Det borde väl inte vara så svårt att bara lyfta ut opassande inlägg, om det är vad saken hänger på och angånde att, om jag har förstått saken rätt, bara ha betalkonton vill jag säga att många som forskar har säkert kommit en del till åren. Det brukar ligga i sakens natur att man som äldre, dels har mer tid, men också kanske mera intresse. Har man råd då att lägga pengar på en sådan sajt? Jag vet inte.
 
Jag tycker att bättre lösning måste finnas. Tyvärr har jag nog inte precis något konstuktivt att komma med i den vägen, men man kan ju alltid fundera. Ha det så gott i jul alla.
 
MVH  Yvonne

2006-12-21, 20:31
Svar #9

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Hej Yvonne!
Det var väl mycket konstruktivt av dej att ta dej lite tid och intressse över att fundera på vad Anbytarforum har för betydelse för dej! Det är precis den frågan som är central - och därför är det också viktigt att skapa en gemensam bild av vad vi förväntar oss av Anbytarforum - och att den bilden delas av många, inklusive beslutsfattarna i Sveriges Släktforskarföbund!
 
Jag tror att du underskattar problemet med att bara lyfta ut opassande inlägg. Ofta är det ju så att den som blir utlyft kanske inte har insett det opassande. Och det som är opassande för en person kan vara passande för en annan. Det är enligt min uppfattning därför lite viktigt att forma en gemensam bild av Anbytarforum. Johan Marklund har gett många bra bidrag här ovan, läs hans inlägg! Ditt bidrag sorterar jag in under 7) och 8)!
 
 
Och God Jul på dej själv!
 
/Kaj A.

2006-12-21, 20:51
Svar #10

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Ett mycket bra initiativ av dej Kaj att styra upp diskussionen.
 
Jag skall försöka att kortfattat ge min syn på anbytarforum efter din mall.
 
1: Jag ser en stor styrka i att det samlade släktforskarsverige till stora delar samlats på samma ställe. Att det inte bildats hundratals forum i enskilda föreningars regi, utan ett stort, är en oerhört fördel som leder till mer konstruktiva diskussioner om genealogin.
 
2: Anbytarforum skall vara en naturlig samlingsplats för Sveriges alla släktforskare.
 
3: Jag skulle vilja utforma det så här: På Anbytarforum skall släktforskare på ett avslappnat sätt kunna diskutera släktforskning i stort och i smått. Kunskaper, ålder, erfarenhet och bildning skiljer sig stort mellan de olika användarna, men med tolerans och tålamod, samt vetskapen att man inte alltid måste uttrycka sitt missnöje i skrift, har vi trevligt tillsammans ändå.
 
4: Jag skulle vilja se ett Forumsråd med en hård kärna på 5-7 personer, som gärna får ledas av någon i förbundsstyrelsen så att det finns en koppling. Dessa personer kan nominera sig själva, men röstas demokratiskt fram av forumets användare. Varje användare har naturligtvis ett konto. Detta råd sätter upp regler, som någonstans påminner om de vi har idag. Detta råd har också möjlighet att utse moderatorer som kan moderera i vissa bestämda delar av forumet, förslagsvis på länsnivå. En moderator kan radera inlägg och varna personer, men bara rådet kan stänga av en användare.
 
5: Anbytarforum har idag ingen konkurrens, men om t.ex. Genline skulle vilja, skulle de troligen kunna starta ett forum med mycket stor anslutning på kort tid. Jag ser inget som säger att släktforskarförbundet med automatik måste driva detta forum som huvudman med ansvar för juridik, drift och underhåll. Om det finns kommersiella krafter som tror att det kan finnas vinster i att driva detta, så bör man titta på det. Detsamma kan sägas om stora delar av släktforskarförbundets kommersiella verksamhet. Jag vet inte om det är förbundets sak att ta fram databaser och sälja dessa på CD-skiva med god förtjänst?
 
6: Jag tycker att man vikit ned sig lite för lätt i frågan om datainspektionens tolkning av PUL, samtidigt har slapp och stundtals obefintlig moderering genom åren gjort att det stundtals skrivits rätt anmärkningsvärda saker i avdelningarna för t.ex. resande. Den poularitet som forumet fått har ju tyvärr lett till att det för en enda människa inte går att överblicka allt som skrivs, och definitivt inte retroaktivt.
 
7: Anbytarforum är till för Sveriges släktforskare!
 
8: Det finns ett behov för de stora namnen att visa på sina kunskaper, för att fortsätta vara ett stort namn. Det är inte så gott om tryckta publikationer att skriva artiklar i längre. De har också behov av att resonera kring frågor av kanske mer akademisk art än många andra.
 
Sedan finns det normalanvändare som gärna berättar om sin släkt, sin socken och sina rön för nybörjare och andra som vill höra på. Om de får chansen att komplettera sin ofta relativt väl utforskade släkt med ett foto på en släkting eller ett torp, som de tidigare sett, så är det ganska nöjda.
 
Här finns också nybörjarna som med stor iver vill komma så långt bak i tiden man kan. En del nöjer sig med dessa tre veckors skläktforskande och har sedan fått svar på vad de ville veta. Andra börjar sedan titta på syskon, kusiner, emigranter, yrken, gårdar och allt annat. En hängiven släktforskare som kommer spendera tusentals timmar med att söka information och kunskap är född.
 
9: Den främsta framgångsfaktorn är att man fortsätter samla ALLA släktforskare i Sverige. Då är man attraktiv som annonsplats, attraktiv att vända sig till om man behöver svar på frågor, och man kan ta betalt på olika sätt, från många olika aktörer. Tänk om alla släktforskarföreningar hade sina hemsidor här, lätt att administrera, om alla föreningstidningar som ger ut fanns här, lätt att läsa för den intresserade. Förutom att avlasta lokalföreningarna från jobbet att snickra hemsidor, uppdatera, köpa in webhotell och betala för domäner så skulle hela Rötter, med Anbytarforum, bli en enorm styrkefaktor.  
 
10: Svagheten med Anbytarforum just nu är den tekniska plattformen som överlevt sig själv, och som är underdimensionerad. Sedan finns också ett demokratiunderskott som syns allt tydligare, och som lockar många skribenter att utmana systemet. I förlängningen kan heller inte uteslutas att förbundets katastrofala ekonomi blir ett hot. Det kan gå så långt att det dör en utdragen sotdöd när man saknar resurser att underhålla och utveckla.
 
11: Jag tror jag har räknat upp de flesta här ovan. Kommersiella aktörer inom genealogi, alla andra släktforskarföreningar och då inte bara i Sverige, samt även företag som bedriver verksamhet på Internet, och som är intresserad av den trafik som genereras här.  
 
Jag ser fram emot en givande diskussion framöver med en trevlig ton.
 
Med vänliga hälsningar
 
Bernt Bergkvist

2006-12-22, 12:35
Svar #11

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Inlägg kopplat till Kaj's
9)Vilka faktorer kan ge Anbytarforum större framgångar?
 
Redan idag är anbytarforum en stor framgång. Det finns omvittnat i tråden Anbytarforum, som fortfarande kan (och bör)läsas ordentligt.  
 
Faktorer?  
 
Jo, det finns en lättillgänglighet i detta forum, utan trösklar, som gör att starten underlättas.
 
Det finns engagerade medlemmar som delar med sig av sina resurser, vare sig det är båtsmän i Blekinge, Dalkullor i Lima, Rotemansinfo i Stockholm eller fantastiska kunskaper om medeltida händelser och kopplingar samt mycket, mycket mer. Var hittar man denna fantastiska blandning annars.
 
Det finns, även om det inte nyttjas så mycket, stora möjligheter för föreningar att hitta nya potentiella medlemmar genom att studera frågandet och på rätt sätt återkoppla till frågaren med sitt utbud .
 
Det finns, genom att göra rätt återkopplingar, stora möjligheter för SSf att marknadsföra sina alster (också detta underutnyttjat).
 
En svaghet idag, som kan bli en stor styrka imorgon, är att det fortfarande saknas tillräckligt med styrningsmekanismer som gör att förstagångs- eller sällan-användare får se den skatt som finns i övriga delar av Rötter. Jag tänker inte minsta på de möjligheter som borde finnas, när vi fått igång den engelskspråkiga sektionen igen, att fånga upp alla de som frågar från andra sidan atlanten och skapa en community med svarare från den sidan.
 
Ibland känns det nästan svårt att skriva ner allt det fina som finns, och som bör omhuldas på ett bra och känsligt sätt. Min slutkläm runt detta är att SSf här sitter på en mycket utvecklingsbar resurs, som behandlad på rätt sätt kan bli en riktig trumf på hand.
 
Så, kära vänner, ta hand om denna utvecklingsbara tjänst och se till att den får växa till den fantastiska plats den kan bli.
 
Mvh och God Jul
 
Mats

2006-12-22, 18:49
Svar #12

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7200
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Bra initiativ Kaj! Hinner tyvärr inte diskutera nu pga av mat o julstök!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2006-12-23, 17:28
Svar #13

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Mat och julstök är väl det som gäller just nu. Hoppas att vi kan fortsätta denna tråd ett tag till - det skulle kunna ge en bra översikt över Anbytarforum, som underlag även för framtida beslut om forumet och dess utveckling.
 
God Jul på er allihop här på Anbytarforum!
 
/Kaj A.

2006-12-25, 13:27
Svar #14

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
God fortsättning!
Här följer en första sammanställning av de inlägg som kommit i diskussionen under Andra Rubriker. De flesta synpunkter har tagits in i ograverad eller måttligt omskriven form. Några synpunkter har genomgått en mer omfattande redaktionell förändring dock utan att innehållet har förvrängts. I några enstaka fall har jag ändrat innebörden av publicerade förslag. Det gäller t ex frågan om ägarskapet av Anbytarforum. Detta beror på att jag är övertygad om att forumet skall vara underställt Släktforskarrörelsen.
 
Jag hoppas nedanstående ska ge nya impulser och förslag på hur Anbytarforum kan utvecklas. Diskussionen är inte på långt när slutförd - men det är upp till läsarna och skribenterna själva att delta!
 
Verksamhetsidé för Anbytarforum
 
Detta dokument innehåller ett utkast till verksamhetsidé för Anbytarforum, baserat på inlägg och förslag från en diskussion under rubriken Andra Rubriker i Anbytarforum. Förslagen har kommit från engagerade forumanvändare under december månad 2006.
Syftet med utkastet är att det i mer fullgånget skick ska kunna utgöra ett möjligt underlag för kommande beslut om fortsatt utveckling av forumet.  
 
1 Varför har vi Anbytarforum?
 
Anbytarforum har funnits i snart 8 år. Forumet startades för att underlätta för släktforskare i Sverige och utomlands att få hjälp och stöd i egen släktforskning. Med tiden har Anbytarforum utvecklats till en mötesplats för släktforskare, det är inte bara släktutredningar, efterlysningar och tolkning av svårlästa texter och begrepp som diskuteras på forumet idag, utan även andra, för släktforskare gemensamma och intressanta frågor. Anbytarforum fyller dessutom en social funktion för många släktforskare.
Anbytarforum fyller även en viktig funktion genom forumets stora tillgänglighet; här har släktforskare möjlighet att direkt komma i kontakt med andra, få kunskap, inspiration och idéer. På det sättet får Anbytarforum också en uppgift i utbytet mellan släktforskarföreningar Sveriges Släktforskarförbunds medlemsorganisationer.
Det finns en stor styrka för möjligheten att utbyta erfarenheter och kunskaper genom att Släktforskarsverige till stora delar samlas på samma ställe. Det är en stor fördel att det inte bildats hundratals forum i enskilda föreningars regi, utan att ett gemensamt släktforskarforum som leder till mer konstruktiva diskussioner om genealogin kan upprätthållas.
 
2 Visionen för Anbytarforum
 
Anbytarforum är en naturlig samlingsplats för Sveriges alla släktforskare.
 
3 Gemensamma värderingar för Anbytarforums medlemmar
 
Alla är välkomna till Anbytarforum, medlemmar såväl som icke medlemmar. Men det måste ligga på förbundet att utforma det nya forumet, detta efter att ha förankrat sina beslut hos medlemsföreningarna och deras medlemmar. Om vi välkomnar nya användare av forumet på ett bra sätt så kan vi nog få flera medlemmar till föreningarna. Användare som med sitt nyförvärvade medlemskap själva kan vara med att påverka framöver.  
Alla deltagare i forumet måste behandlas med samma vänlighet och respekt. Oavsett om man är nybörjare eller veteran, vanlig gräsrot eller förtroendevald inom släktforskarrörelsen.
 
4 Anbytarforums organisation, 6 Regler för Anbytarforum
 
Makten över forumet bör så långt möjligt delegeras till deltagarna, för de är mest rädda om sitt forum.  
För att få tillgång till alla funktioner i Anbytarforum måste man vara inloggad som medlem. Gäster kan bara läsa vad andra skrivit.
För att vara medlem i Anbytarforum måste man registrera sig som medlem, men allt är avgiftsfritt. Makten över forumet bör så långt möjligt ges till deltagarna, för de är mest angelägna om sitt forum. Medlemmar får olika status beroende på antalet inlägg i Anbytarforum:
 
Nykomling 1 - 50 inlägg  
Medlem …
Mentor …
Anbytarvärd > 1000 inlägg. Som Anbytarvärd har man fått privilegiet att delta i modereringen av Anbytarforum.
 
Alla medlemmar i forumet kan kommunicera med varandra via meddelandelådor inom forumet och direkt påpeka person mot person vad man tycker. Privata kommentarer som inte tillför nya fakta, kan gå via denna kanal utanför forumet.
För att skydda forumet från oseriösa inhoppare, måste deltagarna ges verktyg för att hantera olika skeenden. Censur och toppstyrning är alltid destruktivt för ett forum, men destruktiva inlägg som alltid lär komma från okunniga eller illvilliga deltagare måste ändå kunna hanteras och rättas till.
Anbytarforum är ett modererat forum. Reglerna för Anbytarforum är tydligt kommunicerade, och Anbytarvärdar som kan spelreglerna följer pågående diskussioner på forumet. Som Anbytarvärd delger man ibland andra av sina erfarenheter. En Anbytarvärd kan radera inlägg och varna personer, men bara Redaktionsrådet (se nedan) kan stänga av en användare.
Om en Nykomling i forumet bryter mot reglerna tolereras detta genom tillrättavisning, men knappast för en som nått nivån Medlem, och som nu skrivit och läst 50 inlägg. Och är man Anbytarvärd vet alla att den här personen är mycket engagerad och mycket kunnig.  
Det finns en ansvarig utgivare för Anbytarforum, utsedd av styrelsen för Sveriges Släktforskarförbund. Endast styrelsen kan utse och avsätta ansvarig utgivare.
Bland Anbytarvärdarna utses en grupp på 5 personer, som tillsammans utgör Anbytarforums redaktionsråd. Redaktionsrådets roll är att fungera som stöd till den ansvarige utgivaren och att gemensamt tolka besvärliga policy-frågor. Den ansvarige utgivaren är sammankallande i redaktionsrådet. Redaktionsrådet väljs av medlemmarna i Anbytarforum.  
Eventuella ingrepp i diskussionerna måste ske på sakliga grunder. Det är en svår och grannlaga uppgift för Anbytarvärdarna att styra upp forumet, men det är viktigt att detta sker på ett bra och riktigt sätt. Redaktionsrådet utformar förslag på regler, som fastställs av SSf:s styrelse. Reglerna ska vara skriftliga, kommunicerade och tillämpas lika för alla oavsett vem som överskrider dem.
Upprepade förseelser mot Anbytarforums gemensamma regler kan leda till att man utesluts ur forumet.
 
5 Anbytarforums roll
 
Genom olika undersökningar har det visat sig att många väljer att forska via datorer så långt det går - då är anledningen med detta forum ännu större. Genom tillgängligheten ges också en förbättrad möjlighet för deltagande i släktforskningen för personer med olika handikapp.
 
7 Vilka är Anbytarforum till för?
 
Anbytarforum är till för alla med minsta intresse i släktforskning och därmed relaterade frågor - allt ifrån nybakade, självlärda släktutredare med brister i allt ifrån källkritik till gamla skrivstilar, till rena genealogiproffs som t.o.m. har arbeten som direkt eller indirekt har koppling till släktforskning. Genom att Användarkonton eller medlemskap införs, är det för Anbytarforums användare eller medlemmar forumet är till för.
 
8 Vad har användarna för behov av Anbytarforum?
 
Anbytarforum fyller flera olika behov. Exakt hur behoven ser ut för olika medlems- eller användargrupper vet vi inte idag. Som ett stöd för att utveckla Anbytarforum efter användarnas behov avser styrelsen för SSf att genomföra en enkät. Enkäten riktar sig till användarna och till medlemmarna i medlemsföreningarna.
En sådan enkät kan ge svar på många frågor. Hur många av medlemmarna använder sig av Anbytarforum i dag? Hur använder medlemmarna Anbytarforum? Läser, frågar eller svarar? Eller kanske bara debatterar? Har man använt sig av forumet i annan utsträckning tidigare? Vad är orsaken till att man har ökat/minskat sitt användande? I vilken utsträckning tror man att man kommer besöka Anbytarforum framöver? Kan detta framtida deltagande tänkas påverkas av nya faktorer, t.ex. obligatoriska användarkonton och/eller avgiftsbeläggning. Är Anbytarforum över huvud taget viktigt för flertalet av våra medlemmar? Eller är forumets betydelse rejält överskattad?
 
9 Hur kan Anbytarforum nå större framgångar?
 
Den främsta framgångsfaktorn är att man fortsätter samla alla släktforskare i Sverige. Då är Anbytarforum attraktiv som annonsplats, attraktiv att vända sig till om man behöver svar på frågor, och man kan ta betalt på olika sätt, från många olika aktörer.  
Möjligheten att alla släktforskarföreningar hade sina hemsidor här, lätt att administrera, att alla föreningstidningar som ges ut fanns här, lätta att läsa för den intresserade.  
Förutom att avlasta lokalföreningarna från jobbet att snickra hemsidor, uppdatera, köpa in webhotell och betala för domäner så skulle hela Rötter, med Anbytarforum, vara en styrkefaktor.
 
10 Anbytarforums styrkor och svagheter
 
Svagheten med Anbytarforum just nu är den tekniska plattformen som överlevt sig själv, och som är underdimensionerad. Sedan finns också ett demokratiunderskott som syns allt tydligare, och som lockar många skribenter att utmana systemet. I förlängningen kan heller inte uteslutas att förbundets katastrofala ekonomi blir ett hot. Det kan gå så långt att det dör en utdragen sotdöd när man saknar resurser att underhålla och utveckla.
 
11 Samarbetspartners och intressenter för Anbytarforum
 
Anbytarforum har idag ingen konkurrens, men kommersiella aktörer som t.ex. Genline skulle troligen kunna starta ett forum med mycket stor anslutning på kort tid. Det är inte självklart att släktforskarförbundet med automatik kommer att driva detta forum som huvudman med ansvar för juridik, drift och underhåll. Om det finns kommersiella krafter som tror att det kan finnas vinster i att driva detta, så bör man se på vilka konsekvenser detta skulle få för användarna.
 
En annan viktig intressentgrupp är givetvis Släktforskarförbundets medlemsorganisationer.  
Det kan finnas en spänning i förhållandet mellan rent kommersiella krafter och det som utgör släktforskarrörelsen. Det skulle vara till skada för släktforskarrörelsen om man helt avhände sig påverkans- och utvecklingsmöjligheten i Anbytarforum.
 
Sammanställt och redigerat av Kaj Andersson efter inlägg av (i bokstavsordning):
Mats Ahlgren
Christian Andersson
Eivor Andersson
Bernt Bergkvist
Micael Granström
Johan Marklund
Yvonne Nilvé
Ulf Sawert

2006-12-26, 11:34
Svar #15

Eivor Andersson (Ema)

Hej Kaj och God Fortsättning,
 
Jag vet inte om Du skämtar när Du skriver att man skall hamna olika i hierarkien efter antalet inlägg?
Jag kan ju slänga in 50 inlägg direkt med frågor om ditt och datt och svar från olika CD-skivor..
 
Skulle någon då sikta på att göra 1000 inlägg för att bli anbytarvärd, så kommer nog servern att krascha.
 
Det är ju inte antalet inlägg som är väsentligt utan innehållet i inläggen.
För mycket strukturering gör dessutom forumet väldigt tråkigt.
 
Hälsningar Eivor

2006-12-26, 12:37
Svar #16

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Tänkte som Eivor på de olika nivåerna. Det finns ju dom som kan slänga ut följdfrågor, ibland uppåt 5-10 inlägg på en gång?
 
Bara där bryter du ju mot AF:s regler att inte ställa för många frågor på en gång. Dessa personer forskar ju inte själva utan låter andra sköta den biten. Ska de då bli anbytarvärdar, det låter inte som någon bra id?.
 
Vad jag förstår så finns det ju duktiga forskare som kan tänka sig att ställa upp frivilligt som anbytarvärdar, inför volontärer. Bygger man upp nya strukturen,personligt PM, så kan du ju klaga till personen direkt och detta utan att någon ska behöva reta sig på vilken mailadress folk har. Däremot tycker jag förslaget om att endast Rötterrådet kan stänga av en person låter utmärkt.
 
Idag är det lite godtyckligt om att stoppa diskussioner, censurera och avstänga personer. Det måste kunna struktureras upp när och hur det ska censureras/stängas, för ibland blir man förvånad att vissa diskussioner kan bli hur långa som helst medan andra stoppas relativt snabbt på (av mig sett som) konstiga grunder. Men det är väl hur tolkning sker av reglerna.
 
Däremot reagerar jag på SPAM som tycks öka under vissa trådar, så det är dags för användarkonton.
 
Gällande användarkonton kan man ha olika nivåer, tex nivå 1, endast inlägg och läsning av AF (Gratis). Nivå 2 inlägg, läsning + porträttgalleriet 100 kr
nivå 3 inlägg, läsning + porträttgalleriet + X 200 kr osv
 
Mvh
 
Gunilla

2006-12-26, 14:09
Svar #17

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Bra initiativ och sammanställning Kaj! Några kommentarer för Regler för anbytarforum
 
* jag invänder också mot kopplingen kvantitet och kvalitet. Jag ser inte vitsen med olika nivåer på medlemmar, och moderatorer måste utses efter andra kriterier än antal gjorda inlägg och kommentarer.
* på ett aktieforum jag besökt under flera år har man löst modereringen enligt följande. Varje inloggad medlem har möjlighet att trycka på en knapp bryter mot skrivreglerna. När antalet tryck överskrider ett visst antal tas kommentaren bort. Det finns en möjlighet att skapa ligor och missbruka systemet, men de praktiska erfarenheterna av flera års användning är att det är ytterst ovanligt. De flesta användare använder denna möjlighet på ett seriöst och ansvarstagande sätt.
* Det finns också en möjlighet att trycka på en knapp med bra inlägg. Det känns positivt att kunna ge den lilla uppmuntran till någon som skriver något klokt, värdefullt eller hjälpsamt. Och som skribent är det trevligt när något man skrivit fått kanske 5-6 stycken att trycka till!
 
För punkterna 8 och 9 tänker jag på sådant som kan få medlemmar att vilja betala en extra slant.
 
* Jag kan tänka mig att en intern meddelarfunktion kan höra dit.
* En egen hemsida där man kan presentera sig själv och lägga in foton kan också vara sådant som lockar till betalning.
* Kanske ska den fina servicen med mail hem då någon skrivit i en tråd där man varit aktiv också höra till avgiftsdelen?
 
Jag tror alltså på två nivåer av medlemskap - ett enklare där man får skriva och som är gratis. Samt ett guldmedlemskap med avgift som ger tillgång till några extra funktioner.

2006-12-26, 14:54
Svar #18

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det har hela tiden bara handlat om Anbytarforum, men nu nämns som förslag att man även ska betala för nyttjande av Porträttfynd.
 
Då undrar jag vilka ska betala? De som lägger in kort och eller, de som tittar/letar och ev gör kommentarer till dessa kort.
 
Som det nu fungerar så finns det olika användare av Porträttfynd och det är de som lägger in kort och inget mer, de som söker på internet efter en anfader och hittar foto på en släkting och slutligen till den kategori, som jag själv tillhör, de som roar sig med att leta kopior och försöka identifiera personer på dessa inlagda kort.
 
Jag själv skulle kunna tänka mig betala för att få lägga in mina egna kort från ärvda fotoalbum och men vad säger de som köper in andras album för att lägga in kort och dessutom ska ha en kostnad ytterligare för detta. Det finns några personer som har lagt en stor del av de kort, som finns i Porträttfynd. Många av dessa kort verkar komma från album inköpta på loppis och andra ställen. Dessa personer gör verkligen en stor gärning genom detta arbete. Undrar vad de säger om de ska betala extra för detta? Vad jag förstår så är dessa album rätt så dyra.
 
Att kommentera och hjälpa till med identifieringen är också en av ide?rna med Porträttfynd. Ska de som dyker på ett foto av en slump, betala för att få berätta att detta är min farfar? Då är jag ganska säker eller faktiskt helt säker på att då är det lika bra att lägga ned Porträttfynd.
 
Däremot tycker jag att man kan vädja om ett frivilligt bidrag från dem som har glädje av Porträttfynd.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-12-26, 15:51
Svar #19

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Ann-Mari
 
Så här lyder senaste info från styrelsen Styrelsen har fortsatt diskussionen och nu beslutat att samtliga interaktiva delar av Rötter skall vara tillgängliga via avgiftsbelagda konton. Årsavgiften blir 100 kronor och kommer att implementeras när det nya tekniska systemet sjösätts. Detta gäller även Anbytarforum med undantag för att man även i fortsättningen kommer att kunna läsa inlägg i forumet utan konton. Att skriva inlägg kommer dock att kräva ett avgiftsbelagt konto
 
Som du ser så talas det om Rötter, med alla interaktiva delar såsom Porträttfynd, Samefynd, Emigrantforum och så vidare. Huruvida Marknaden också ska avgiftsbeläggas framgår inte (där borde det kanske kosta att annonsera?)
 
Så det talas inte enbart om Anbytarforum, tvärtom, det gäller ALLA interaktiva delar av Rötter.

2006-12-26, 16:12
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Är det så, då kommer många framtida identifieringar att utebli. Det verkar som att det inte är helt ovanligt att någon letar på internet efter t ex morfar N N-son och får då fram en bild från Porträttfynd på morfar N N-son. Ska denna person då registrera sig för att få tala om att det stämmer att detta är N N-son, plus att delge andra uppgifter om denna person, som inte finns sedan tidigare noterad? Samma sak blir det här som för Anbytarforum, att det blir problem för utländska besökare, som hittar ett intressant foto.
 
Okej, det kanske är bara är här Anbytarforum har diskuterats, fast det hela tiden har gällt hela Rötter. Porträttfynd är min hjärtefråga och jag har inte sett några inlägg om det.
Ann-Mari Bäckman

2006-12-26, 17:13
Svar #21

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Enligt de uppgifter Mats tagit fram här ovan har man alltså inte tagit någon som helst intryck av den livliga debatten.
 
Det verkar inte tjäna mycket till att fortsätta med kreativiten i denna sträng heller...?
 
Precis som Ann-Mari tar upp här, så är ju porträttfynd ett utomordentligt exempel på den skada en total avgiftsbeläggning kommer att medföra.

2006-12-26, 17:26
Svar #22

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Ann-Mari,
 
Forumet anser jag ska vara avgiftsfritt, men var ska man dra gränsen mellan de delar som kostar och de som borde vara gratis?
 
Porträttfynd var ett exempel på att få något extra som man betalar för, sedan kan man ha olika nivåer, som presenterats ovanför. Men det blir svårt om allt ska vara gratis. Jag anser att allt som inte tillhör själva forumet ska läggas på en avgiftsbelagd nivå, men att det ska vara gratis att ställa frågor och få svar.
 
Även ide?n att ansluta forumet till Paypal eller liknande är en utmärkt id?. Alla borde kunna betala utan krångel och onödiga avgifter oavsett var i världen man bor.
 
Det kan ju också vara så att när man ansluter sig, kunna välja vilka extratjänster man vill ha. Tex för 100 kr får man en extratjänst som tex porträttfynd, för tex 150 kr får man välja två extra tjänster osv.
 
Vet inte om det är genomförbart, men en id?. Det kommer alltid finnas någon som tycker att just den extratjänsten passar mig och borde vara gratis. Huvudsaken är att själva forumet inte blir avgiftsbelagt eller att man har ett enklare forum utan avgift och ett annat med extrafinesser som man betalar för, tex man kan starta en omröstning, man kan berömma ett ämne/skrivare osv.
 
Men jag tror inte att Rötter klarar att ha allt som hitills varit gratis som fortsatt gratis om ny plattform ska inrättas.
 
Mvh
 
Gunilla

2006-12-26, 17:39
Svar #23

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag uppfattar att de flesta diskussionsforum är avgiftsfria - även de som är kommersiella. Skälet är att de huvudsakliga intäkterna kommer från reklam, och dessa intäkters storlek står i direkt proportion till antalet besökare.
 
En avgift som leder till färre besökare kan alltså vara kontraproduktiv.
 
Jag tror fortfarande på det fria forumet - inkl porträttfynd. Att sälja extratjänster - främst funktionalitet - bör inte drabba antalet besökare, utan enbart bli en ekonomisk pluspost.
 
Men jag kan ju ha fel.

2006-12-26, 18:20
Svar #24

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Alla   (baserat på Anders uttalande)
 
OBS
Uppgiften som jag anger i mitt meddelande 26 december 15.51 är från senaste informationen och det är från den 10 december. Efter det har inget framförts, förmodligen eftersom styrelsen inte sammanträtt och därför finns det inget att säga.
 
Det är därför av vikt att alla deltar i debatten, oavsett vilken ståndpunkt Du har. Berätta hur Du vill ha Rötter, inklusive Anbytarforum. Det är inte för sent med konstruktiva synpunkter/förslag, det finns säkert många från styrelsen som lyssnar och tar till sig,

2006-12-26, 20:01
Svar #25

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ett par kommentarer.
 
Ett tänkbart upplägg med extratjänster mot betalning är att användaren själv får välja vilka tjänster som är gratis, och vilka man vill lägga till för en avgift. SSf ger användaren tillgång till, låt oss säga, 15 tjänster. Av dessa får man välja två stycken utan kostnad. Ytterligare tjänster innebär en avgift, som stiger ju fler tjänster man är intresserad av. Ett premiumabonnemang innehållande allt kan fås mot rabatt.
 
En inläggsräknare är vanligt på många forum, och man får ofta en ny grad när man kommer över en viss gräns. Jag tycker inte att antalet inlägg bör ha någon annan betydelse än att visa att skribenten är en van användare eller nybörjare, för att man ska kunna ta hänsyn till hur mycket man bör kräva av användaren när det gäller att följa forumets regler. Antalet inlägg bör inte ge några ökade befogenheter eller fler tjänster, enbart pga det.

2006-12-26, 20:08
Svar #26

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Mats, tack för klarläggandet! Då tycker jag vi fortsätter att vara kreativa... ;-)
 
Anders, det tyckte jag var ett intressant nytänkande! Min enda invändning blir att i så fall väljer man ju sina prioriterade tjänster först - dvs det man helst vill ha är gratis, det man kan avvara blir dyrast.

2006-12-26, 20:28
Svar #27

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Några kommentarer.
Eivor och Gunilla m fl.: Jag vet inte om Du skämtar .Det är ju inte antalet inlägg som är väsentligt utan innehållet i inläggen.
Nej jag skämtar inte, men det var uppenbarligen inget accepterat förslag. Det jag vill åstadkomma är ett större förtroende för de personer som administrerar Anbytarforum. Det känns viktigt att deltagarna i Anbytarforum på något sätt kan få inflytande över hur siten sköts. Det gäller f ö i ännu högre grad Porträttfynd, att döma av de vilda debatter som förts kring den. Försök finna en konstruktiv lösning på det som tidigare här ovan har kallats det demokratiska underskottet.
 
Med anledning av Mats Ahlgrens inlägg, där Mats redovisar styrelsebeslut från början av december: Det måste vara möjligt att få accept för delvis annorlunda lösningar om de är bra och välmotiverade! Det skulle vara roligt om vi gemensamt på Anbytarforum ändå kan ge ett möjligt beslutsunderlag till styrelsen - hoppas det finns så mycket mod där att man kan avvakta ett tag till, och sedan åtminstonde snegla på en verksamhetsid? för Anbytarforum!
 
Jag kommer att göra en ny sammanfattning av utkastet, med ändringar efter den nu pågående debatten. För egen del skulle jag också vara tacksam om ni vidareutvecklar även de delar som inte handlar om medlemskap och avgifter. Avsnitten 8-11 i utkastet behöver många fler konstruktiva tankar.
 
Mvh
Kaj A.

2006-12-26, 20:47
Svar #28

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Visst Kaj! Punktena 8 och 9:
 
Ganska enkelt - låt användarnas behov styra.
 
* Dvs, vill användarna diskutera anornas kvarlämnade föremål så ska det skapas en diskussionsgrupp för det. (Jag förvägrades detta, så jag fick starta ett eget forum).
 
* Vill användarna ha ett forum för lösare diskussioner så skapa - eller tillåt - ett sådant forum. (Kantstött porslin var så populärt att det stängdes. Vari ligger användardemokratin då? Att kantstött återuppstått på annan sajt var väl inte bästa lösningen?)
 
Dvs, jag tror inte vi här kan diskutera vilket behov anbytarforum ska fylla. Det vi kan göra är att utttala en önskan om att utbud och inriktning är flexibelt och förmår anpassa sig efter de olika behov och önskningar som kan dyka upp - och försvinna.

2006-12-26, 21:02
Svar #29

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
10 Anbytarforums styrka är:
 
* mångfalden, och det stora antalet besökare.
* nästan oavsett vad man frågar om finns en god chans att få svar
* det stora antalet besökare måste göra anbytarforum till platsen där man vill ha reklam, dvs där finns den ekonomiska kraften
 
Så, de krafter som vill omskapa anbytarforum till ett elitforum med hårda krav och snäva regler tror jag är fel ute.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna