ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arrangera släktträffar  (läst 1102 gånger)

2000-09-15, 10:16
läst 1102 gånger

Maria Gällman

Jag söker erfarenheter om släktträffar som ni arrangerat.
 
Inbjudan är tänkt att sändas till släktingar i Sverige och Norge.
 
Hur lockar man släkten?
Var kan man vara? Ingen släktgård finns.  
Aktiviteter
 
Dela gärna med er av misstag ni gjort också så jag (och andra) får veta vad man inte bör göra.
 
Tacksam för svar
 
// mvh Maria Gällman

2000-09-17, 13:29
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Alternativa platser är hembygdsgårdar, folkparker o dyl. Lite beroende på arrangemangets storlek.
 
Självklara aktiviteter bör vara information om de gemensamma förfäderna. Fotografering av allihop, och t ex presentation av vilka som är närvarande från olika släktgrenar.
 
Om man ska ge ut något släkthäfte för samma släkt kan det vara extra lockande om det kommer ut samtidigt.
 
Ett misstag kan det vara om man tänkt vara utomhus och inte planerar för alternativa lokaler vid dåligt väder. Själv begick jag vid ett sådant tillfälle misstaget att inte se till att alla deltagare kunde få plats i samma lokal. Då får man hålla samma tal 2 gånger och riskerar att missa tacktal...
Ulf Berggren

2000-09-17, 20:37
Svar #2

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Maria!
 
Först tycker jag att det är trevligt att ni kommit igång med tankar på en träff.
 
Jag vill bara nämna att det i förberedelserna bör göras klart hur släkten definieras, vanligen som efterkommande till ett visst par.  
 
Samla in data och gör sedan upp en stamtavla och numrera släktleden.
 
Samla gärna in gamla fotografier och gör kopior.
 
Som Ulf påpekat är det trevligt att kunna dela ut en första stamtavla eller släkthäfte med begäran om kompletteringar.
 
Låt någon presentera materialet så levande som möjligt med historier och anndra minnen.  
 
Se till att alla berättigade kallas till träffen oberoende av vad som kan ha hänt inom släkten. De kallade får sedan avgöra om de kommer eller ej.
 
Hälsningar Stig

2000-09-18, 14:03
Svar #3

Maria Gällman

Hej Ulf & Stig!
Hjärtligt tack för era svar!
 
Naturligtvis kommer information om släkten att vara en punkt på träffen (det är ju EN av anledningar till att ha en släktträff, tycker jag).
 
En släktkrönika finns (som jag tog fram 1999 till en kusinträff och som blev mycket populär) - så den uppdaterar/rättar jag med jämna mellanrum.
 
Har planer på att utgå från min farfars farfar.
 
Självklart är alla bjudna.
 
Hälsningar Maria

2000-09-18, 20:05
Svar #4

Utloggad Gudrun Åhrlin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 531
  • Senast inloggad: 2017-05-02, 23:18
    • Visa profil
Hej!
 
De gånger jag inbjudit till släktträffar har jag utgått från att de flesta inte känner varandra.  
 
Därför har stamtavlan blivit till planscher på en vägg där varje barn (jag har utgått från morfars föräldrar - och därför är det deras barn jag menar, dvs morfar med syskon) har fått sin egen färg.  
 
Den färgen har sedan funnits med på ättlingarna till dem. Dessutom har varje generation haft sitt eget mönster - både på den anslagna stamtavlan och de namnskyltar.
 
Det betyder att barnen till äldsta dottern haft en rosa namnskylt med liljekonvaljer, barnbarnens rosa namnskylt har kanske haft en stjärna e. dyl.
 
Dotter nr 2 har då fått en blå färg i stället. Generationsmönstren är desamma.
 
Då har alla kunnat titta på de anslagna namnen och sett vilken gren och vilken generation den nyfunna släktingen tillhör.
 
På så sätt har jag kunnat åskådliggöra släktskapen.
 
MVH Gudrun Åhrlin

2004-01-21, 20:27
Svar #5

Pierre Nilsson

Hej Stig!
Världens största släktträff var när 2500 personer träffades och alla var ättlingar till Anders Jönsson i Långaryd som levde 1662-1716. Antalet personer i släkttavlan var 40000 st.
Så släktträffar kan vara hur stora som helst eller vad tycker du? Det vore minnsann intressant med en träff med alla ättlingar till Sten Andersson i Iselsta.
Mvh
Pierre N

2004-01-22, 18:12
Svar #6

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Pierre,
 
Då får ni bjuda in min styvfars mor och hennes barn och barnbarn, de härstammar från ovannämnde Sten Andersson.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna