ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barnhusbarn  (läst 686 gånger)

2003-10-09, 17:44
läst 686 gånger

Malin Lyktberg

Hejsan!
jag har länge sökt efter en ana som jag nu misstänker kan vara barnhusbarn.
Nu undrar jag hur jag får fram om så är fallet?
Finns det något register?
 
Min ana (född 31/12-1841 Fredrik Wilhelm Pettersson) kom från Stockholm (AB) och blev fosterbarn hos ett par i Julita (D) har sökt hans föd. församling men inflyttningslängden för 1860 går inte att få tag på, på microkort
Sthlms stadsarkiv har tydligen dessa (varit i kontakt med stadsarkivet) fast de tar betalt för att kolla upp i hsfhl. så min tanke nu är att min anan kanske var barnhusbarn...senare blev fosterbarn.
 
Hoppas att någon kan ge mig råd.
 
/Vh. Malin

2003-10-10, 05:35
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil
Har kanske missuppfattat dig - men om han kom till Julita 1860, 19 år gammal, så var det väl knappast som fosterbarn?
Och Julitas kyrkböcker finns väl i Uppsala LA?
 
Allmänna barnhusets arkiv för denna tid finns däremot hos Stadsarkivet. Jag har aldrig behövt betala något för sökning de gjort åt mig där, bara för kopior (8:-/st).
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2003-10-10, 12:24
Svar #2

Malin Lyktberg

Nej, jag skrev nog fel, jag menade att inflyttningslängderna finns att nå från 1860 och ej tidigare. Han kom naturligtvis tidigare om jag inte minns fel kom han före 1855 till Julita som fosterbarn. För besväret de gör för att titta i inflyttningslängderna vill de ha betalt.
/Malin

2005-09-29, 23:35
Svar #3

Carina Quick

Hej alla släktforskare! Söker information om barnhemmet i Bråta (Småland eller Östergötland). Har fått uppgift om att föreståndaren eller föreståndarinnan hette Berg. Stämmer detta?

2005-09-30, 00:45
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil
Beror på vilken tid det rör sig om.
1890 och 1900 var (enligt folkräkningarna) Sofia Karolina Andersson förestånderska för barnhemmet i Bråta, Ringarum, Östergötland.
Hälsar vänligen
Maud

2005-10-01, 10:51
Svar #5

Carina Quick

Hej Maud! Tack för upplysningen. Tiden det gäller ligger nog kring åren 1917-1925 på ett cirka. Har tyvärr inget exakt årtal att gå efter. Söker uppgifter via min kommun och deras arkiv också. Vet du eventuellt om barnen som kom dit skulle ha fått ett speciellt efternamn, alltså att de inte fick behålla sitt riktiga efternamn? Har fått den uppgiften av en person, men det låter i mitt tycke an?ngen märkligt.Finns någon annan på forumet här som kan svara på det? M.V.H. Carina Quick.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna