ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bokstavsterror  (läst 2070 gånger)

2002-10-23, 18:48
läst 2070 gånger

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Det är så störande att se dessa inlägg skrivna med enbart VERSALER. Det blir mycket svårare att läsa t.ex  
Varför gör ni så, tror ni möjligen att ni lättare får svar på ert inlägg då. Därför tycker jag att det är lämpligt att inte besvara dessa inlägg. Glöm dä, som Fähldin sa en gång.

2002-10-23, 20:04
Svar #1

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag tror vi skall tänka på att det finns många som är ovana vid att skriva i största allmänhet, och på dator i synnerhet.. En och annan kanske skriver personnamn med VERSALER för att dessa skall framträda bättre - men då är det alltså bättre att lära sig hur man gör t.ex. fet text under fliken Formatering till vänster..
-De allra flesta som skriver inlägg med enbart versaler, dvs stora bokstäver, är jag övertygad om gör det utan någon som helst tanke eller baktanke.
Är man ovan vid datorer så kan jag också tänka mig att man är glad att det kommer fram något över huvud taget; att det sedan finns en knapp som skiftar mellan stora och små bokstäver kan säkert för den osäkre kännas som något man inte vill trycka på i onödan.. Då kanske det man lyckats knåpa ihop försvinner helt..! - så tror jag den ovana kan känna det ibland.
Så inte skall vi glömma och förarga oss över de som 'inte är perfekta'.. (Då kanske någon börjar tycka att den som stavar forne centerledaren Fälldin som Fähldin inte heller är värd att lyssna på.. :-)
 
Bättre då att vänligt påpeka detta i samband med att man kanske besvarar ett inlägg av denna typ..

2002-10-23, 21:58
Svar #2

Malin Lyktberg

Hej! Jag håller med dig Peter, det finns faktiskt väldigt många som är ovana vid datorer.  
Det var ju även vi i början och jag tror att väldigt få människor som sitter vid datorn faktiskt kan kalla sig proffs!
Proffs är man, enligt min mening (vad gäller datorer) när man klarar av ALLT som har med datorer att göra; D.v.s både hårdvaran som mjukvaran! Jag använder stora bokstäver här, när jag vill visa t.ex tilltalsnamnet, för jag är inte heller ngt. Proffs fast jag behärskar att använda min dator, jag är ändå 31 år och fick lära mig att använda datorer när jag gick i 8:de klass typ, då alla i klassen, skulle trycka på startknappen på sin dator -samtidigt för annars kunde ngt. hemskt tokigt hända (enl. läraren) om man gjorde ngt. annat än vad de sa.
Vi får helt enkelt vara lite ödmjuka, förstå att alla är inte PROFFS!
Så: KLART MAN BESVARAR ÄVEN DE SOM SKRIVER MED STORA BOKSTÄVER!!!

2002-10-24, 11:13
Svar #3

Utloggad Per-Olov Blomkvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2015-01-03, 17:30
    • Visa profil
Håller med jag med.
 
Men nu är det ju inte någon diktatur på hur vi får skriva stora eller små bokstäver i anbyte. Och även proffsen kan skriva med stora bokstäver. Har man något som man tycker är viktigt kanske man vill visa sig mera genom att skriva stora bokstäver.
 
Snart kanske någon klagar över att vissa personer glömmer att använda komma tecken.

2002-10-24, 11:42
Svar #4

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Följande är kopierat från orningsreglerna
 
 Inga ord i versaler. Rubriker och löpande text skrivs alltid med små bokstäver (Bergström), aldrig med stora bokstäver (BERGSTRÖM).
 
Gäller inte detta fortfarande???

2002-10-24, 12:06
Svar #5

Essan Gradhman

Det är faktiskt mycket störande med en insändare som helt är skriven med versaler, och tvärtom mot vad författaren säkert avser, är det mer svårläst.
Så tipset är, att vi alla håller oss till ordningsreglerna som Kjell kopierat här ovanför.
 
Förresten är det ganska så enkelt att skriva ut sidorna med formateringskoderna, så att man har dom tillgängliga bredvid datorn.
mvh
Essan G

2002-10-24, 12:06
Svar #6

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Visst gäller det som står i ordningreglerna, men att därmed bannlysa dem som ibland (råkar) skriva med versaler är inte rätt väg, det bästa är förstås att påpeka och upplysa om de lässvårigheter som uppstår med enbart versaler..
Då rubriker skrivs med versaler så brukar jag rätta till dessa direkt; dels för att sorteringen blir fel, och dels för att inte fenomenet skall 'smitta av sig'.. Just i rubrikerna är det nog många som vill att det skall synas väl och därför skriver med versaler - men det är helt riktigt att förfarandet är fel och då jag noterar att någon konsekvent gör på detta vis så påpekar jag det i mail bland annat.

2002-10-24, 13:54
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6921
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 20:05
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag kan bara hålla med om att det är mycket irriterande och mer svårläst när någon skriver med enbart versaler. Men samtidigt är det naturligtvis helt rätt att man inte ska frysa ut skribenten och vägra att svara på frågorna, utan påpeka att det faktiskt räknas som att man SKRIKER när man skriver med versaler.
 
En sak som jag länge har undrat över är: Varför väljer redaktionen (eller ska jag skriva redaktören?) att lika konsekvent (eftersom det alltid görs) som inkonsekvent (med hänsyn till de regler andra skribenter uppmanas att följa) skrika ut namnet på den nättidning som Anbytarforum är en del av? Varför RÖTTER i stället för Rötter? (Jämför Bergström/BERGSTRÖM i Kjells citat av reglerna ovan!) Har jag missat något? Är den en förkortning av något slag?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-10-24, 14:21
Svar #8

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Utan att egentligen vara den rätte att svara så tror jag att RÖTTER är att betrakta som ett namn/'varumärke' som skrivs på detta vis.. Skriver jag om Svensk Arkivinformation så skriver jag alltid SVAR t.ex.. Många förkortningar såväl på företag/organisationer som i datasammanhang skulle inte heller göra sig så bra på annat vis tror jag. Faktiskt är det först nu jag noterar att det skrivs med små bokstäver här i sökrutan intill.. (kanske är det en 'miss' rentav)

2002-10-24, 16:00
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6921
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 20:05
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Självklart ska förkortningar skrivas med versaler (t.ex. SVAR). Jag blir minst sagt upprörd när Göteborgs-Posten har bestämt att ÖIS (Örgryte Idrottssällskap) ska skrivas Öis - det ser ju helt sprött ut!
 
Men RÖTTER? Se på rubriken på en avdelning har i Anbytarforum: Datorprogram och teknik: RÖTTER och Anbytarforum.
 
Nog ser det underligt ut? Varför inte lika gärna ANBYTARFORUM? Eller Rötter...?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-10-24, 20:58
Svar #10

Jesper Karlsson

Verkar som Jörgen Tollesson har problem med sin fritid eftersom han alltid skall vara med när det är ordväxlingar eller annat meningslöst ordutbyte. Nu har ju även lyckas få den duktiga  Anbytarvärden Peter Karlsson att svara på hans trams.  
 
Är det inte bättre att Jörgen ägnar sig åt sin släktforskning istället eller hjälper andra här på Rötter som har problem att finna sina anfäder?
 
Hälsningar
 
Jesper

2002-10-24, 21:27
Svar #11

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag har också fritidsproblem.. -'hänger' för mycket på Anbytarforum  
-Vill man undvika onödiga ordväxlingar skall man nog också undvika personkommentarer av alla slag; det blir ju så lätt lite mer 'drag' än nödvändigt i debatten då..
Om det nu är så mycket att orda om RöTtErS namn så kan jag säga att jag våndades lite över hur det bäst skulle stå i den av Jörgen ovan nämnda rubriken; RÖTTER kanske måste få vara bara Rötter ibland - men det får Håkan besluta om; det är ändå hans skapelse..

2002-10-24, 22:09
Svar #12

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6921
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 20:05
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jesper Karlsson och jag tycks ha samma fritidsproblem eftersom han har tid att kommentera mitt trams... J
 
Några frågor till Jesper: Vem startade denna trams-diskussion - var det jag? Hur många har gjort inlägg här - bara jag?
 
Är det inte bättre att Jörgen ägnar sig åt sin släktforskning istället eller hjälper andra här på Rötter som har problem att finna sina anfäder?
 
Tja, jag har ju tramsat i åtta andra diskussioner i dag också... T.ex. här.
 
Den som vill veta vilka väsentligheter problemlösaren Jesper själv har ägnat sig åt i Anbytarforum kan söka på jesper karlsson (med citattecken) som författare i alla ämnen.
 
Jesper Karlsson tycks vara en av dessa NOG-allergiker (med eller utan Hotmail-adress) som nyser högljutt när de ser vissa namn i Anbytarforum. Är det inte dags att upphöra med det tramset snart?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-10-24, 22:12
Svar #13

Mikael Wikman (Philippos)

Jag är inte så säker på, att det är självklart, att akronyma förkortningar (initialförkortningar, som kan utläsas som ord: IKEA, ASEA, SAAB m. fl.) skall stavas med versaler. Språknämnden rekommenderar nämligen, att akronymer skrives med versal initial men med gemener i övrigt (alltså Ikea, Asea, Saab m. fl.).

2002-10-25, 07:28
Svar #14

Rune Edström (Rune)

Hej
Hoppas det inte är med förkortningar som ASEA och liknande, som med dom nya orden vi har fått senaste årtionden. Ändras bara för skojs skull eller för att få mindre värdeladdning i ordet.
ASEA är väl Allmänna Svenska Elektriska Aktiebolagets initialer. Ska det skrivas Asea tycker jag det verkar helt fel. Liksom Ingvar Kamprads IKEA där namnet ingår.
mvh
rune

2002-10-25, 11:24
Svar #15

Utloggad Per-Olov Blomkvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2015-01-03, 17:30
    • Visa profil
Hej
 
Att vi har ordningsregler visste jag, och menar inte att vi ska strunta i de. Anbytarvärden skriver att han brukar rätta till det och det är väl hans jobba göra det, men jag tycker inte att vi ska haka upp oss på, vad jag tycker är smådetaljer. Jag brukar aldrig kommentera på det som skrivs här och hoppar för det mesta bara över dessa inlägg eftersom jag bara är intresserad av släktforskning i Rötter, men ibland blir det bara för mycket. Se vad som har hänt här ovan,  personangrepp direkt från några.  
 
Släktforska istället.
 
mvh
Per-Olov Blomkvist

2002-10-25, 13:40
Svar #16

Lennart Nordin

Tidningar i gemen (!) undviker stavningssätt som kan uppfattas som textreklam och använder inte företags logotyper eller motsvarande i löpande text.  
Ta som exempel företagslogotypen IKEA, som i tidningen blir Ikea med versalt I och resten med gemener. Namn med exempelvis en versal mitt i ordet, som i MoDo, avviker från de svenska skriftnormerna och normaliseras därför till Modo.
En av anledningarna till att tidningarna skriver som de gör, åtminstone när det gäller företagsnamn och motsvarande, är att de helt enkelt följer Språknämndens rekommendationer.  
 
Sedan må var och en ha sin egen uppfattning om rekommendationen är korrekt eller inte och som följd av detta även respektera andras ståndpunkt.
 
Ta gärna en titt på TTs språkvårdssidor,  TT-språket

2002-11-24, 08:26
Svar #17

Teddy Engberg

En undran måste till när man läser det skrivna! Vem bestämmer vad? Det borde finnas mer att fundera över här i livet som är viktigare. Det är inte hur det skrivs utan vad som menas. Tänk att förhoppningsvis vuxna människor pysslar med detta skrivtjatt! Energin kan säkert läggas på annat. Ifall Du tänker efter så kan förståelsen komma till att förstå varför världen är som den är!
 
Kunde en tanke bli verklig så blev verkligheten blott en tanke.

2002-11-24, 10:38
Svar #18

Utloggad Carl Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2022-04-03, 14:53
    • Visa profil
Om detta ämne kan man tycka vad man vill.  
 
En sak är i alla fall klar. Skriver man med  
versaler i ett forum som detta så är det att  
betrakta som att man SKRIKER ut ordet. Detta är  
allmänt vedertagna regler om hur man skriver på  
forum och chatter på internet. Om man vill betona  
ett ord genom att SKRIKA ut det, då skall man  
skriva med VERSALER och inte gemener.
 
I övrigt har jag inga synpunkter i ämnet.

2002-11-24, 17:41
Svar #19

Lars Öhman

Beträffande stavningen av Asea och IKEA så är det länge sedan dessa namn var några akronymer. Bolagens officiella namn idag enligt Patentverkets register är Asea Holding AB respektive IKEA AB.
 
Det ena bolaget stavas alltså med gemener, det andra med versaler. I detaljregleringens Sverige med språknämnd och allt så är det ändå så, att det är bolagsstämman som bestämmer vilket namn ett bolag ska ha och hur det ska stavas. Sedan är det en annan sak att Patentverket för att godkänna namnet kräver att detta ska vara särskiljbart från andra bolagsnamn.  
 
mvh
Lars Öhman

2003-01-09, 12:56
Svar #20

Lasse Nilsson

Hittade av en händelse följande:
 
Initialförkortningar som uttalas bokstav för bokstav skrivs med versaler, t.ex. EU, EUGFJ.  
 
Undantag: vissa initialord som inte är egennamn, t.ex. fp, pg, tv eller TV, vd eller VD.  
 
För initialförkortningar som uttalas som ord gäller följande:  
- En- eller tvåstaviga initialförkortningar skrivs med versaler, t.ex. GATT, OSSE. Undantag: benämningar, t.ex. aids, laser, radar, teko; vissa namn, t.ex. Celex, Efta, Nato, Stim.  
- Tre- eller flerstaviga initialförkortningar skrivs med versal begynnelsebokstav, t.ex. Euratom, Unesco. Undantag: vissa företagsnamn, t.ex. IKEA.  
- Initialförkortningar där versaler och gemener växlar förekommer i vissa egennamn, t.ex. SvD, FoU, samt i vissa fysikaliska och kemiska enheter, t.ex. mW, dB, pH, kWh.
 
Detta är ett utdrag ur Publikationshandboken (http://publications.eu.int/code/sv/sv-4100800sv.htm)
 
Eftersom det skall skrivas IKEA enligt ovan skall det analogt skrivas ASEA och definitivt SAAB eftersom det bara är en stavelse.
 
På annat ställe sägs:
 
Vid stavning av namn på institutioner, organisationer, företag, föreningar, tidningar och tidskrifter osv. används rådande praxis.
 
Om nu RÖTTER är rådande praxis i RÖTTER så skall det nog skrivas RÖTTER....
 
Mvh/Lasse

2003-01-09, 13:25
Svar #21

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Nja, eftersom IKEA är ett undantag från en regel så kan man inte säga att Asea ska stavas analogt med undantaget. Lars Öhman visar ju även att det heter Asea enligt Patentverket.

2003-01-09, 13:40
Svar #22

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:03
    • Visa profil
Patentverket, som sedan länge heter Patent- och Registreringsverket, kan lämpligen förkortas PRV -med versaler-, men hur jag än räknar så får jag SAAB till två stavelser, inte en.

2003-01-09, 14:32
Svar #23

Lasse Nilsson

Nu är det så att 'stavelse' är en enhet i vårt tal. Att det är en dubbelvokal förändrar inte det faktum att SAAB är EN stavelse.
 
Betr ASEA: Att det idag finns något som heter Asea Holding AB har väl inte med saken att göra.  
ASEA var ursprungligen bara en förkortning och inte ett registrerat namn. Att Allmänna Svenska Elektriska AB senare kom att registreras kanske både som ASEA AB och Asea AB förändrar ju inte detta faktum. Om jag skulle skriva en artikel om företaget i gången tid skulle jag skriva ASEA som man också gör i flertalet lexikon, bl.a. Bonniers och Nationalencyklopedin.
Att ABB sedan på sin hemsida skriver Asea ser ju bara fånigt ut. Man kanske har försökt följa Språknämndens riktlinjer som uppenbarligen inte är helt i linje med ovan nämnda Publikationshandbok.
 
Nog om detta från mig nu. Tyckte bara det var intressant med Publikationshandboken.
 
Mvh/Lasse

2003-01-09, 14:43
Svar #24

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6921
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 20:05
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Nu var ju frågan inte om RÖTTER är rådande praxis, utan varför - med tanke på att denna praxis och Anbytarforums ordningsregler (som praxisen strider mot) fastställts av samma myndighet.
 
F.ö. kan noteras att stavningen numera korrigerats till det normala (alltså Rötter) åtminstone i Anbytarforums rubriker.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-01-09, 23:53
Svar #25

Carl Szabad (Carl)

I de fall att man av någon anledning använder versaler i en brödtext är det vanligt att man minskar typsnittet en punkt. Då försvinner skrikeffekten. Således RÖTTER i stället för RÖTTER.

2003-01-10, 10:46
Svar #26

Lasse Nilsson

Självklart. Det sitter snart i ryggmärgen att skriva `-1{RÖTTER}.

2005-01-15, 05:24
Svar #27

Bo Lennart Wahlman

Har länge intresserat mig för akronymer (svenska och utländska). Ett praktiskt problem är då man ska använda diverse sökfunktioner, som ibland är selektiva på gemena/versaler, ibland inte. En akronym skrivs nog ofta initialt med versaler, men så småningom blir akronymen ett eget begrepp, och vad som egentligen står bakom bokstäverna faller i glömska.  
Exempel Radio Detection and Ranging = RADAR, som blivit radar (och som inledning i ny mening blir Radar. En kort tid försökte språkvårdare införa ordet ekoradio men det blev aldrig populärt, och numera anses väl radar vara ett ord i svenska språket. Jag tillämpar regeln att det som kan uppfattas som ett namn ska ha versaler även i akronymen. Exempelvis skrives Röda Korset, förkortat RK, ej rk. Behöver man skilja på olika nationella rödakorsföreningar (obs gemen initial i förra ordet) skriver man SRK för svenska föreningen NRK för norska föreningen o s v. Den här nättidningen är inte en akronym där R, Ö, T, T, E, R är initialer i några ord, det är ett namn, och bör därför skrivas Rötter. När vi söker våra rötter, kan vi dra nytta av Rötter. En annan sak är att man exempelvis i en logotyp skulle kunna acceptera RÖTTER.

2005-01-15, 15:03
Svar #28

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 16:50
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
NRK vore inte så lyckat, även om samarbetet säkert är nära såväl i Norge som i Sverige i dessa flodvågskatastroftider, eftersom det är upptaget av Norges radio- och tv, Norsk Rikskringkasting(NRK).  
 
Vilket belyser nackdelarna med förkortningar (akronymer) som inte alltid är nödvändiga, eftersom den besparing i tid o energi som görs, ofta ställer till det betydligt mer för mottagaren, så att resultatet lätt kan bli en feltolkning eller att några inte förstår något alls.  
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-03-14, 13:19
Svar #29

Utloggad Svante Julius

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2011-07-10, 21:05
    • Visa profil
Angående denna disskution om att skriva med versaler, Får jag ta åt mig. varpå jag fick ett vänligt påpekande av Peter. Men det väldigt förvirrat när man ska skriva varumärke som t.e.x.
RÖTTER. Förmodligen handlar det att inte somna till vid datorn.Och glöma  trycka på skift. Dessutom riskerar man platt näsa när huvudet nått  
tangentbordet.Hoppas ingen får platt näsa av mitt inlägg
Svante

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna