ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bort med momsen!  (läst 731 gånger)

2003-08-06, 23:04
läst 731 gånger

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Regeringen (och EU) hotar att införa moms även för ideella föreningar och deras verksamhet.
Det här kan komma att få mycket trista konsekvenser för alla släktforskarföreningar, särskilt för dem som producerar böcker, CD-skivor, eller som engagerar sig i kursverksamhet.
För att inte tala om all byråkrati och pappersexercis..
Riksdagsledamoten MARIA LARSSON (Kd), kommer till ordförandekonferensen i Ronneby den 22/8 för att tala om just detta problem, som hon har engagerat sig hårt i. Maria, som sitter i sitt partis absoluta topp har nämnts som en tänkbar efterträdare till Alf Svensson, men den här gången är det inte partipolitik som skall presenteras, utan ett akut problem som den ideella delen av samhället måste vara uppmärksam på samt ges en chans att påverka.
Hedra alltså ordförandekonferensen med en närvaro från er förening, ordförande eller ställföreträdanden. Det finns platser kvar, och programmet är späckat med viktiga frågor och intressant debatt.
 
Mvh
Ted Rosvall

2003-08-07, 19:20
Svar #1

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Vad skulle detta betyda för släktforskarförbundet? Vad skulle det betyda för alla små släktforskarföreningar?
 
Eftersom moms på sådant man säljer, också betyder momsavdrag på sådant man köper är min gissning att förbundet går back, men medlemsförenngarna plus.
 
Sedan kan man väl fråga sig om det inte är rimligt att föreningar och företag beskattas lika, åtminstone på affärsdrivande verksamhet?
 
Bernt Bergkvist

2003-08-07, 19:44
Svar #2

Michaël Lehman (Philippos)

Men skillnaden mellan en ideell förening och ett företag är ju, att en ideell förening åtminstone formellt sett inte är vinstdrivande, så ett företag och en ideell förening arbetar ju inte alltid på samma sätt.
 
Intentionen i frågan i sista stycket i inlägget ovan kan ju tolkas olika. Jag ser ingen motsättning mellan Bernts fråga och diskussionsareans rubrik...

2003-08-08, 10:26
Svar #3

Gunder Grünning

Snart måste man väl vara utbildad företagsekonom för att vara kassör i en ideell förening. Eller....?
 
/Gunder

2003-08-08, 22:00
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Hmmm... Någonstans har jag bestämt för mig att jag sett och/eller hört att medlemskap i EU eller EMU alls icke påverkar Sveriges rätt och möjlighet att bestämma över de egna skatterna... Och skrämselpropaganda kallades visst påståenden om motsatsen. Ja, sanningen kan ibland vara skrämmande!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-08-09, 03:00
Svar #5

Mikael karlsson

Nu kan inte jag dessa moms bestämelser.
 
Men om en så kallad förening gör Vinster på bokförsälning kurser etc
Så måste det väll vara helt riktigt med MOMS
 
Som förening skall man väll låta det gå +- 0
och låta det gå medlemmarna till del utav lägre cd priser eller bokpriser eller kurspriser vad det nu må vara...
 
Sen att en förening har god ekonomi det e ju bra men det skall väll bero på medlemsantalet inte på försäljningssiffror ?
 
kanske Ted kan förklara detta för mig ?

2003-08-09, 08:48
Svar #6

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Hej Mikael,
 
Det är just dessa saker som Maria Larsson kommer att tala om i Ronneby.  
 
Vad det handlar om är väl kanske, att MOMS handlar om skatt på omsättning, d.v.s. bl.a. betalt arbete - men i föreningsvärlden handlar det ju mest om obetalt arbete, ideella insatser, varför skatt på sådant arbete inte bör förekomma.
 
Fler kommentarer efter Ronneby.
 
Mvh
TED

2003-08-09, 08:50
Svar #7

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej,
 
Nu var det ett tag sedan jag hade exakt koll på det här med momsen.  
 
Att vara momsfri är väll en sanning med modifikation. En ideel förening ska verka för sina medlemmar och inga andra i någon/några speciell/a sak/er. Går man utanför det blir man skattskyldig, får betala inkomstskatt, och blir  momsredovisningsskyldig.
 
Man kan nog säga att alla redan idag har moms på sin verksamhet. Det man köper in är ju med moms och för att få det att gå +/- 0 måste man ju få in momsen. I det här fallet är momsen man betalar en kostnad för den ideela föreningen och momsen man tar ut en intäkt. Sedan är det inget som säger att man inte kan gå med vinst. Det man får skatta för som ideel förening är ränteintäkterna man har på t ex pengarna på banken/postgiro.
 
Att komma undan redovisningsskyldigheten tror jag att KGF har tänkt på när dom bara säljer sin CD till medlemmar och inga andra.
 
Tyvärr är det väll så att politikerna inte vet vad dom talar om många gånger.  Det gäller nog i många sakfrågor.
 
Ett exempel på hur det fungerar när man som ideel förening går utanför sin verksamhet.
 
Jag är med i en ideel förening som har hand om medlemmarnas gemensamma skogsmark, åkermark, vägar och vattenanläggning. För några år sedan bestämdes det att vi skulle avverka en del av skogen, den behövdes gallras ut. Vi sålde då skogen på rot till ett pappersbruk. De pengar vi fick in på detta fick vi betala inkomstskatt och mervärdesskatt för. Hur mycket tror ni att det blev kvar av det?
 
Det är nog det här som Ted menar på att det blir en massa byråkrati och pappersexercis med som man inte är van vid.
 
Hoppas att ni förstått lite av vad jag babblat om. Det är inte lätt att på ett enkelt sätt förklara det här. Man blir gärna långrandig och snurrar in sig id et man håller på med.  
 
Många hälsningar
Lena

2003-08-09, 18:39
Svar #8

christina holmr-gunnerfältk

Är sedan många år medlem i ett par ideella föreningar och som ideell förening är man inte momsredovisningsskyldig då man inte har affärsverksamhet. Föreningen lever på det man får in. Däremot är man skyldig att meddela skattemyndigheten om man betalar ut arvode till t.ex. någon som håller kurser. Detta medför ju att färre och färre är intresserade av att hålla just kurser då det arvodet läggs på annan inkomst och inget blir kvar.

2003-08-11, 08:52
Svar #9

Irene Lundquist Svenonius

Hej,
 
Utan att bli allt för politisk, så kan man väl konstatera att det är problemet med skattenivåer som Sveriges rent generellt. En extra insats som ökar lönen, eller ger ett arvode, lönar sig inte. Så mycket går bort i skatt.
 
Och Jörgen Tollesson, Sveriges skattenivåer har inte ett dugg med EU att göra. Dem har vi skaffat oss själva och långt innan vi var medlemmar där. Har svenska folket valt vänsterregeringar som suttit vid makten över 60 år de senaste 70 åren så kostar det.  
 
Lycka till i er kamp mot momsen!
 
mvh Irene Lundquist Svenonius

2003-08-11, 10:04
Svar #10

Michaël Lehman (Philippos)

Irene,
 
Förvisso instämmer jag till fullo i ditt första stycke och i andra och tredje meningen i andra stycket, men jag tror, att Jörgen Tollesson i sitt inlägg reagerar mot vad Ted skriver i sitt inledande inlägg (d.v.s. att även EU har planer på att momsbelägga idella föreningars verksamhet).

2003-08-11, 13:15
Svar #11

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Till Irene!
Visserligen skall vi inte diskutera skattefrågor i Anbytarforum, förutom då i det här fallet om ideella föreningar.
Men jag måste protestera mot vad du skriver. Jag till exempel betalar ingen statsskatt, och min skattenivå är 30 % - en fullt rimlig nivå. Arbetar jag extra får jag fortfarande behålla 70 %. Om en person ligger över brytgränsen blir förstås skatten annorlunda, men fortfarande inte orimlig. I det gamla skattesystemet fanns ju de problem du beskriver, men det har ju gått några år sedan dess.
Nu vet jag att exempelvis (M) uppmanar till att göra inlägg som ditt på så många forum som möjligt för att påverka opponionen inför nästa val - Jag tycker att vi skall undvika sådant i detta forum.
MVH   Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2003-08-11, 13:23
Svar #12

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Helt riktigt, Micha?l, det var det jag avsåg.
 
Irene, jag skrev om Sveriges rätt och möjlighet att bestämma över de egna skatterna. Det är inte det samma som att kommentera Sveriges skattenivå. Var besluten fattas (det nationella oberoendet) är en sak, innehållet i besluten (skattenivån) är en annan sak.  
 
Bra eller dåligt innehåll i besluten beror ju inte på om makten ligger i Sverige eller EU, utan på åsikterna hos dem som fattar besluten - men om svenska folket  är missnöjt med den förda politiken, så är ju möjligheten att byta ut riksdagens ledamöter något större än möjligheten att byta ut EU:s lagstiftande ministerråd där Sverige bara har 4 röster av 87...
 
Nu ska detta inte vara en EU-debatt, men man kan bara helt kort konstatera att Sverige betalar mer i medlemsavgift till EU än vi får tillbaka i form av olika bidrag. Denna kombinerade byråkratifinansiering och u-hjälp till västeuropeiska industriländer innebär ju att EU-medlemskapet trots allt har en viss betydelse också för skattenivån.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-08-11, 13:59
Svar #13

Irene Lundquist Svenonius

Sven-Ove,
 
Några sådana påbud känner jag inte till. Det är möjligt att andra partier ägnar sig åt sådant. Själv läser jag släktforskarsidor i princip dagligen pga mitt intresse för släktforskning. Inte av politiska skäl. Sedan blir jag trött på att borgerligt sinnade personer ska tiga och hålla käften i detta land, annars blir den avvikande åsikten misstänkliggjord på det sätt som sker i Ditt svar. Men det är väl också en effekt av att vi i maktfördelning närmat oss enpartistaten.
 
I sakfrågan:
Det är väldigt många människor i Sverige som har marginaleffekter på 60%, egenföretagare många gånger ännu högre.
 
Momsen är en indirekt skatt som vi betalar med redan inkomstbeskattade pengar.Jag hoppas riksdagen är klok nog att låta ideella föreningar få vara ifred och slippa detta krabbel.Lycka till med seminariet med Maria Larsson!
 
mvh  
 
Irene

2003-08-11, 14:56
Svar #14

Michaël Lehman (Philippos)

Sven-Ove,
 
Vilken är din källa till påståendet, att moderata samlingspartiet uppmanar [medlemmar och sympatisörer?] att skriva politiska debattinlägg i så många fora som möjligt? Trots att jag är mångårig medlem, har denna uppmaning aldrig kommit mig till handa...

2003-08-11, 17:31
Svar #15

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej!
En intern källa.
Men observera att jag inte försöker starta något käbbel. Och givetvis skall varje människa få ha sin egen politiska åsikt. Jag tycker inte alls att en människa med borgerliga åsikter ska tiga, men jag tycker att vi skall hålla partipolitiken utanför Anbytarforum så långt det är möjligt.
Jag erkänner att jag inte heller gjorde det i mitt förra inlägg, skall dock försöka göra det i fortsättningen.
MVH    Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2003-08-11, 19:28
Svar #16

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej!
Jag har nu bett Anbytarvärden att ta bort mina inlägg här. Irene och Michael har säkert hunnit läsa dem nu, och jag tycker det är onödigt att bli (mera?) osams. Rubriken gäller ju dessutom momsproblemet för föreningar.
MVH     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2003-08-12, 01:03
Svar #17

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Jag vill först säga att jag inte ber någon att sluta käbbla, för det tillhör väl etiketten här att man inte gör det? Däremot blir jag beklämd över att partipolitiken nu gör sitt intåg på dessa sidor - med tanke på hur många andra diskussioner som gått vilse så har väl denna alla förutsättningar att urarta! Speciellt olustigt är att en partipolitiskt engagerad person påstår att vi närmar oss enpartistaten... Om inlägg av den typen faller under rubriken släktforskning, då
har åtminstone jag missuppfattat ämnet!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna