ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Byta från tråd till tråd  (läst 738 gånger)

2006-03-06, 19:45
läst 738 gånger

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Med risk för ramaskri så anser jag att Yvonne (vår anbytarvärd) gjorde helt rätt att stänga tråden vikten av opartiskhet. Detta p g a att tråden fullständigt spårat ut. Det som tråden började med fanns inte kvar när den avslutades med att en stängd diskussion nyöppnats i den tråden.
 
Jag anser inte att det är förmyndarmentalitet, utan att det var ett helt riktigt sätt och agera.
 
Jag har humor, men när folk gör sig lustiga på vad andra tror är sant, är det inte roligt bara tragiskt.
 
Vill någon fortsätta en stängd tråd är det inte rätt att spåra ur en annan tråd, så den också stängs. Men gör man det förstår jag faktiskt att tråden stängs. Jag tycker Yvonne gjorde helt rätt.
 
Jag kan inte se det lustiga i att man saboterar för varandra. Däremot kan man diskutera med glimten i ögat och utan en massa påhopp.

2006-03-06, 21:02
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Fast i ärlighetens namn saboteras/urspåras nog diskussionerna mer av att frågeställaren vägrar ta till sig all den klokskap han fått hjälp med, än det (relativa fåtal*) personer som gör sig lustiga och liknande..
 
*)Med reservation för att jag förstås inte vet något om omfattningen på ev. bortplockade inlägg.

2006-03-06, 22:02
Svar #2

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Jag håller fullständigt med dig. Men det är tragiskt nog med de få.

2006-03-06, 22:47
Svar #3

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Om frågeställaren inte stått på sig, hade då någonting av allt det intressanta som kommit i dagen, blivit uppletat?
 
Om frågeställaren skriver om sitt men att det hela tiden finns de som ska dela ut pekpinnar, som saluför kurser, som påtalar mental ohälsa eller som bara skriver att de är trötta eller vill stänga, då ska frågeställaren kvävas eller stängas av.
 
Ser inte logiken och ser inte heller vilka regler i anbytarforum som gör att tråd efter tråd stängs.

2006-03-07, 10:55
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag måste ha slarvläst diskussionen om den dolda kungliga förfadern, eftersom jag har missat att det där saluförs kurser...
 
Däremot är vi några som har rekommenderat en släktforskningskurs till kungaättlingen, vilket är något annat. Det vore ju helt barockt om man inte fick lov att göra det i ett släktforskningsforum (!) när någon visar sig sakna de mest rudimentära kunskaper om metoder och källor för släktforskning - en okunskap som får honom att inbilla sig att den ena för en släktforskare alldagliga företeelsen efter den andra är mystisk eller extremt ovanlig, och däremed ett bevis på att man velat sopa igen alla spår!
 
Det är dessvärre mycket vanligt att den som i Anbytarforum lämnar sakupplysningar om forskningsmetoder beskylls för att komma med pekpinnar eller vara en besserwisser. Hade det bara varit frågan om att vederbörande suttit på sin egen kammare med sin forskning, så hade det naturligtvis varit hans ensak. Men när man frivilligt (!) publicerar sina vilda teorier i ett släktforskningsforum, så får man faktiskt finna sig i att få svar och kommentarer...
 
Även om det nu inte går att med sakargument övertyga vare sig en släktroende eller den som minsann vet att hans forskningsmetoder är lika goda som någon annans, så kan ju inte vad som helst få stå oemotsagt här. Om inte annat måste man av hänsyn till alla andra nybörjare som läser forumet få lova att lämna råd och upplysningar om metoder och källor, så att de inte redan från början hamnar på galet spår i sin forskning (vilket ju inte bara gäller det här aktuella fallet; anklagelser om pekpinnar m.m. förekommer som sagt titt som tätt också i andra diskussioner).
 
Och släktforskningens anseende som en seriös verksamhet är ju heller inte helt oväsentligt... Det här är som sagt ett släktforskningsforum - inte ett kuriosakabinett!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-03-07, 11:19
Svar #5

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Exempel från tidigare inlägg:
 
Jag vill också sälla mig till kören som uppmanar dig att gå släktforskningskurser. De flesta studieförbund som ABF, Medborgarskolan m fl brukar hålla sådana  
 
och dessa kurser är inte gratis, m a o saluförs de genom liknande inlägg. Om det är rätt eller inte avgörs i enlighet med de regler som finns om propaganda osv och det får andra avgöra.

2006-03-07, 11:45
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Detta exempel är en upplysning, inget saluförande. Saluför kurserna gör studieförbunden - inte den som upplyser om att de finns.
 
Fler exempel?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna