ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bättre resurser till Genline!  (läst 396 gånger)

2004-02-16, 22:54
läst 396 gånger

Essan Gradhman

Jag längtar efter, och hoppas på, att Genline ska få de resurser som behövs för att snabbt kunna scanna resterande län! För på Anbytarforum är chanserna att få svar ytterst små!
Av alla de efterlysningar jag gjort, har jag kanske fått svar på 2%!
 
Eftersom jag har svårt, p g a ett handikapp, att ta mig till biblioteket för att beställa mikrokort, hoppas jag på, att genom något svar på mina frågor, få en vägledning var jag kan söka, men inte då!
Som exempel borde väl någon i hela Sverige ha haft tillgång till Värmländsk släktbok det senaste dygnet ?!? Åtminstone släktforskarföreningar i Värmland!  
Var det så himla dumt förslag jag kom med tidigare, då jag ansåg att forskarföreningarna kunde enas om en slags jourtjänst och svara på frågor här på forumet?
 
Då jag numera, helt är hänvisad till Genline, samt personliga beställningar från SVAR, blir forskningen extremt dyr. En felläsning av SVAR katalogen förra veckan kostade mig 80;-kr extra.  
Jag hoppas att Genline får de resurser som behövs för att snabbt kan slutföra projektet med kyrkböckerna, så att vi, som enbart kan forska genom datorn, också har en chans.  
 
Essan

2004-02-16, 23:06
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Essan, jag har Fryxell på kort och letade efter din Gradman i morse, men hittade inget på släkten Kjellman. Men jag får väl ta ett tag till i morgon, den är ganska svårläst, och mina ögon behöver gå och sova.

2004-02-16, 23:31
Svar #2

Essan Gradhman

Hej Elisabeth!
Väldigt rart av dig att söka åt mig! Jag lånade själv korten förr, men lyckades inte hitta någon då, men sedan var det någon som sett Gradman på de korten men inte kom ihåg var!
Essan

2004-05-16, 02:33
Svar #3

Mia Löwgren

Essan och Elisabeth!
Om jag har en god vän som vill arbeta med att föra in kyrkböcker på internet, skapa databaser och på andra sätt arbeta med att göra livet lättare för hemmavarande släktforskare och för bevarandet av vårt förflutna ... vart vänder han sig? Var söker man den här typen av arbete? Är det ett projektjobb? Krävs det någon särskild behörighet?

2004-05-16, 11:04
Svar #4

Essan Gradhman

Mia!
För tillfället är det väl Genline (Sthlm-området) som gäller, men även RA:s underhuggare Arkion (Sollefteå). Indiko i Umeå finns också samt Scangen i Trelleborg.
Övriga frågor får du bäst besvarade genom kontakt med berörda digitaliserare.
Hälsningar
Essan

2004-05-16, 22:02
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det är nog DigiArkiv i Trelleborg som Essan menar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna