ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Databaser Kråken med flera  (läst 4392 gånger)

2003-02-27, 18:12
läst 4392 gånger

Utloggad Carina Olofsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Släktforskare är ett produktivt folk. Det kommer nya databaser till försäljning, den ena kanske bättre än den andra. Men huvudsaken är egentligen att jag som enskild forskare kan hitta nåt matnyttigt på respektive databas.
 
För att ta några exempel på riktiga guldklimpar så kan nämnas emigranten, smedsskivan, Sveriges dödbok 1950 - 1999, Sveriges befolkning 1970.
 
Men dessa databaser är frukten av antingen många forskares vedermödor eller statens egna register.
 
Det är kanske de enskilda forskarnas databaser som känns roligast att använda. Då vet man att det ligger mycket möda och svett bakom resultatet.
 
En databas, eller kanske man ska kalla den personregister, som nämns i parti och minut här på anbytarforum är ”Kråken” som Sven-Erik Johansson har snickrat ihop. En enastående källa att hitta personer i, som jag har använt flitigt när jag forskat åt andra personer. Vad jag kanske saknar är sammanhängande familjer. Dock så har han i den senaste versionen i alla fall gett hänvisning till föräldrarna. Men vad jag saknar är hela familjen, dvs alla barn.
 
Där kanske man kan säga att det finns bättre databaser, åtminstone för den del av landet som Kråken behandlar.
För att nämna några så finns det exempelvis Grundsunda och Trehörningsjö (av Georg Lundqvist), Arnäs och Sidensjö(av Edit Westman), Lycksele (av Sven-Erik Fahlesson), Skorped (av Nils Nilsson) mfl mfl.
På dessa skivor får man hela familjerna precis som på Smedskivan, och därför en bättre överblick.
Och vad jag hört så är Gideå på gång.
 
Men detta inlägg skall naturligtvis inte tas för kritik av varken det ena eller det andra, det står naturligtvis var och en fritt att tycka, tänka, köpa, göra egna databaser om man nu överhuvudtaget duger till detta.

2003-02-28, 19:35
Svar #1

Gun Jonsson

Det var ju roligt att höra att Du hittat bättre databaser än kråken.ddb, när det gäller det aktuella forskningsområdet (Bjurholm, Nordmaling och Grundsunda). Inte för att jag förstår vad nytta man kan ha i det sammanhanget av de cd-skivor Du räknat upp; Lycksele, Arnäs, Själevad o.s.v.? Georg Lundqvists Grundsunda-forskning är vad jag förstått baserad på kyrkböckerna som endast finns från början av 1780-talet. Men huvudsaken är ju att du är nöjd. Trevligt med nya namn i Anbytarforum förresten!

2003-03-01, 11:16
Svar #2

Utloggad Carina Olofsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Vad jag menar, om du läser hela inlägget är att jag saknar familjerna i kråken.
De databaser jag nämnde är ett föredöme när det gäller att redovisa hela familjerna.
 
Det finns flera också men varför räkna upp dem alla.
 
Dock så saknar jag en fulltäckande skiva på Nordmaling. Men man kan ju inte få allt här i världen, eller...?
 
Apråpå Georg Lundqvists Grundsunda-forskning, så förstår jag inte vad du menar. Tycker du att den borde innehålla mer än vad som står i kyrkoarkiven????
 
Hur vet man då om det är rätt????

2003-03-01, 16:21
Svar #3

Gun Jonsson

Du kritiserar i mitt tycke kråken och gör jämförelser som missar målet. Vart leder det?  
Ja, vad gör man när det inte finns kyrkböcker, som t. ex för Grundsunda?
Kan det finnas andra användbara källor, tro?
Inte snickrar man ihop något iallafall.  
Kråken nämns i parti och minut i detta forum, anser du. Vilket jag inte håller med om. Men om så vore, ska inte källor anges, tycker du?

2003-03-01, 22:36
Svar #4

Utloggad Carina Olofsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Vad menar du med att någon kritiserar, jag ville göra en insändare som berömmer alla som osjälviskt håller på med ett arbete som så många kan ha nytta av.
Tar du illa upp av sådan kritik så osar det dåligt samvete lång väg.
Kanske jag trampat på någon öm tå, har jag glömt att nämna något, vill du att jag ska berömma dej???
 
Jag avslutar detta skitprat i och med detta och önskar att du Gun gör det samma.
 
Vad källan du ville jag skulle ange, så förmodar jag att du vill veta var Kråken nämns!?
Titta på efterlysningarna i Nordmaling så får du se.
Inte gör det mej nåt, men eftersom du frågar så bör det nämnas.
 
Många vänliga kramar från Carina Olofsson
 
PS: Jag ber om ursäkt för språkbruket ovan, ifall du är snarstucken

2003-03-02, 07:10
Svar #5

Gun Jonsson

Jag har bara läst vad du skrivit och jag uttrycker en annan åsikt. Kråken är innehållsmässigt den bättre, beroende på att den sträcker sig över en längre tidsperiod.  
Nej, jag har inte alls dåligt samvete. Jag förstår inte heller den sortens retorik du praktiserar.                                   Skriver el. svarar man på en efterlysning i anbytarforum så ska man ange källan, och ifall källan är kråken så anger man det. Jag har inte sett vare sig inlägg eller frågor med ditt namn under Nordmaling så därför kan jag inte bedöma om du borde ha angett någon källa.
Ditt språkbruk säger nog mer om dig än om mig som person.

2003-03-02, 09:53
Svar #6

Carina Olofssson

Kram och puss från Carina!

2003-03-03, 07:06
Svar #7

Gun Jonsson

Du kopplar på Stora charmen, ser jag.          
 
Carina Olofsson, det klingar rätt falskt.

2003-04-29, 07:55
Svar #8

Utloggad Barbro Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Om jag får yttra mig ang. detta så tycker jag att Kråken.ddb är ett förträffligt hjälpmedel. Åtminstone i min forskning.

2003-04-29, 09:16
Svar #9

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Använder visserligen inte Kråken.ddb, men känner att jag vill yttra mig ändå.
Vad är det för fel med kritik om det kan leda till något bättre?
Vad jag läst mig till, skriver inte Carina att ddb:n är dålig, hon uttrycker bara vad hon saknar i den.
 
Kram på dig Carina!
Hälsningar
Berith Hemmingberg

2003-04-29, 09:17
Svar #10

berith

Ett PS!
 
När man bygger en hemsida kallas det snickeri.
 
Berith

2003-04-30, 07:57
Svar #11

Olof Sjöberg

Vilket fjask och stolleri.
 
Carina skrev ett i mitt tycke ganska bra inlägg, men det tolkas ungefär som fan läser bibeln. Sedan verkar även Carina få brända hjärnceller. Skärpning.
 
Gun Jonsson, eller kanske det i själva verket är Herr Sven-Erik Johansson själv som skriver under pseudonym, varför ids du ens ta en dylik debatt.
 
Är det ett oomkullrunkeligt krav att man måste ha förekommit under efterlysningar i Nordmaling för att få ha en åsikt???
 
Jag hade själv mage att kritisera Kråken i ett inlägg av den 16 november 2002,(se efterlysningar Nordmaling). Då gällde det en fråga ang. saluföring av nämnda vara. Det verkar vara en dödssynd  att ens våga ha åsikter i denna fråga.
 
Var och en blir säkert salig i sin egen tro, låt oss försöka att hålla liknande inlägg borta från detta medium.

2005-09-27, 17:13
Svar #12

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 03:28
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Suveränt, Moderator, att föra icke-anbytandet hit !
då kan man kanske lättare ta ut svängarna...
 
Visserligen är tidigare inlägg vid det här laget gamla, men det är kanske ändock principiellt intressant att se vad saken kan röra sig om.
 
Carina Olofssons jämförelse är knepig, tycker jag: dels jämför hon Kråken-hemsidan som är gratis med CD-skivor som inte är det; dels tar hon detta som utgångspunkt för att önska mera av databas Kråken - men den av henne använda Hemsidan  Sikhällan är väl inte Databasen Kråken?
   Sedan bra många år har jag inhandlat och årligen uppdaterat CDskivan med databasen Kråken, så jag vet att där är familjerna fullständiga/kopplade.  
   Om denna Databas (varur Hemsidorna torde vara utdrag) verkar en del 'kritiker/tyckare' okunniga.
Det är väl fritt fram att tycka vad som helst i en demokrati - däremot skumt att vilseleda om de rätta förhållandena. Eller, att om dessa påvisas, mötas av obeskrivliga insinuationer, påhopp, ytterligare osakligheter m.m.
   I förbigående sagt, är det just denna 'tro' att Hemsidan är Databasen som Berith visar prov på ...
 
Ett litet grövre exempel på inte bara bristande kännedom och 'orättvisa betraktelser' (samt 'engagerat'? språkbruk) utan rentav illasinnat agerande presterar däremot Olof Sjöberg [vilken därmed lyckades 'lägga locket på' vad gäller sakliga bemötanden, vilket kanske var meningen ?]:  
1) gentemot Gun, som varje allvarlig Rötter-deltagare torde känna som en osjälviskt och mångårigt hjälpsam meddelare och utbytare av Anor !
2)gentemot Sven-Erik som förutom ovan beskrivna 'orättvisor' dessutom beskylls för att utge sig för någon annan samt 'feghet' för att han inte 'försvarar' sig.
  Han är väl snarast klok om han lever upp till devisen, att mot dumheten kämpar även gudarna förgäves - och därför låter envar verkligt intresserad själv bilda sig en uppfattning om vad han åstadkommit och åstadkommer...
   
Slutligen: de som kritiserar databasen Kråken på ovanstående oinitierade alternativt elakartade sätt, använder sig (medvetet eller omedvetet) av samma demagogiska metod med vilken tidigare ordförande i Södra Västerbotten angrep såväl dabasen Kråken som dess upphovsman personligen innan dessa efterslängar började dyka upp...    
   Han gjorde det dock på ett ännu insinuantare sätt, genom att med sin ställning kritisera dessa för brist på källhänvisningar - men utan att han heller satt sig in i saken ordentligt.
   Som framgår t.o.m. av dom ansedlar, som finns på Kråkenhemsidorna, finns alltså underliggande källor fullständigt noterade - vilket dock föreningens ordförande icke låtsades om vid angreppet på en av samma förenings medlemmar!
   Säkerligen är det i 'svallvågorna' efter denna makalösa 'prestation' som det dels poppar upp diverse varianter av samma angrepp, dels dessa av en orättvist angripen helst förbigås med tystnad.
 
I hopp om att inte bli beskylld för  
att vara någon annan än /StigLennart

2005-09-29, 20:14
Svar #13

Sören Söderberg

Nu är det faktiskt så att i den databas som såldes när Carina gjorde sitt inlägg var familjerna inte sammankopplade. Hennes synpunkter var helt relevanta, och databas Kråken har numera ändrats i enlighet med det.
Varför StigLennart vill ta upp denna diskussion två och ett halvt år efter det att den var aktuell kan man undra.

2005-09-29, 21:30
Svar #14

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 03:28
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hej Sören
 
Om Du följer Moderators hänvisning från denna efterlysning, så förstår Du kanske  
varför jag yttrat mig och det nu.      
 
Se?n demonstrerar Du ju just ovederhäftighet genom att påstå att familjerna tidigare inte varit kopplade - jag är, som sagt, mångårig användare av den på CD-rom befintliga databasen. Men Du kanske räknar med att de som inte känner till sakförhållandet, ska imponeras eller avskräckas ?
 
Det är bra att 'man' undrar - hoppas Du slipper det längre. /StigLennart
 
PS En av mina undringar, kanske Du kan svara på: varför
så många av dessa 'kritiker' är anonymiserade på Anbytarforum ?

2005-09-30, 21:56
Svar #15

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 17:50
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Hej Stig-Lennart!
 
Kråken har faktiskt varit bara ett personregister en gång i tiden. Alltså helt utan sammankopplade familjer.
 
Jag har själv en sådan CD här hemma KråkenR2.ddb som jag köpte av S-E Johansson i december 2000.
 
Mvh Patrik

2005-10-01, 00:21
Svar #16

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 03:28
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Tjena Patrik
 
Jo - år 2000! (Och om jag är rätt informerad ifall man föredrog detta...)
 
Men alltså inte år 2003, då denna 'kritik' började!! Och alltså absolut inte idag !!!
(då den, till skillnad från vanliga text-CDskivor, är en äkta DataBas...)
 
Vill passa på att tacka Dig för många nyttiga Hemsidor och Anbytar-inlägg
Varma Hälsningar /StigLennart

2005-10-01, 11:08
Svar #17

Solveig Mårtenssonm

Hej!
Den mänskliga faktorn smyger sig in i varje databas. Det är upp till var och en att kolla de uppgifter man får. Man får alltid hjälp på traven, har fått mycket värdefull information ur många databaser.
Ha det bra och njut av det fina vädret så länge det varar.
För mej väntar en arbetarhelg.
mvh Solveig

2005-10-07, 15:04
Svar #18

Sven-Erik Johansson

Till er alla som är osäkra.
 
Databas KråkenOrginal,nu med 167.000 personer, har aldrig varit något annat än en fullt ut sammanhängande databas med familjer-barn-anor-ättlingar etc.
Men eftersom jag använder ett mycket flexibelt program har det funnits ett otal möjligheter att presentera ett antal olika varianter.
Olika typer av personregister har sålts, men hela tiden har det funnits möjlighet för dem som önskat att köpa en sammanhängande databas efter eget tycke. Den första sammanhängande databasen såldes 5/2-2002 och Stig Lennart gjort sitt inköp en tid senare.
Ett stort antal sammanhängande databaser levererades fram till senhösten 2003, men av någon konstig anledning köpte de flesta under denna tid Kråken personregister. Kanske för att de var billigare.
Efter november 2003 såldes enbart olika varianter av den sammanhängande databasen och inga personregister.
 
En mycket subjektiv faktaförvrängd och ensidig artikel i tidningen Släkten av avgående ordföranden i Södra Västerbottens släktforskare ställde våren 2004 till en enorm förvirring. Huvudsyftet var kanske att skapa förvirring.
Detta innebär att det fortfarande tycks råda delade meningar trots att jag på min hemsida har försökt att ge en exakt beskrivning.
Släkten har vägrat mig utrymme för att jag skulle kunna ge min syn på saken. Detta trots att jag varit/är mångårig medlem.
 
Det råder tydligen också en viss förvirring när man jämför databas Kråken med HTML dokument som utges på CD.
Grundsunda , Trehörningsjö , Sidensjö , Lycksele och Skorped har nämnts som exempel på databaser, men det är inga egentliga databaser utan HTML  textdokument  med alla dess begränsningar
I dessa kan man inte göra någon databas hantering utan det man vill använda måste manuellt skrivas på nytt bokstav för bokstav.
I databas Kråken, som är en riktig databas, kan man själv med en knapptryckning exporter/importera personer/text , lägga till/ta bort personer/text , lägga in foton, skriva ut, göra HTML sidor etc.
Göra precis allt som kan göra i en genuin databas.
 
De saluförda CD: arna baserade på HTML dokument slutar dessutom i regel vid sockengränsen medan däremot databas Kråken följer familjerna/personerna i deras bakgrund eller vidare öden in i nästa socken.
I databas Kråken är socknarna helt integrerade med varandra med sammanhängande familjer, anor/ättlingar. Här finns dessutom minst 1.000.000 direkta källhänvisningar från kyrkarkivalierna och många MB direkta avskrifter av domstolsprotokoll från 1500-talet och framåt.
På min hemsida www.sikhallan.com finns en mängd direkta utdrag (några procent) ur databas Kråken. Men det är en enorm skillnad mellan hemsidan och databas Kråken.
Här finns mycket att tillägga, men det får vara till en annan gång.
Jag hoppas att ni som uttalar er har sett databas Kråken och inte baserar era påståenden på hörsägen, gissningar och förutfattade meningar.
Jag hoppas också att vi i framtiden kan föra en seriös debatt med fakta som bas.
 
En trevlig helg önskas av
Sven-Erik Johansson

2005-10-08, 10:50
Svar #19

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Överskriften Databaser Kråken med flera.Jag har lite tankar om det sen jag själv har en databas över min släkt på 40 000 personer.  
första tanken är att dett finns en hel del cd - Böcker ute som slags uppslagsverk/databas om ett visst område eller eller om valloner, Smeder Samer en del som Thea Hälleberg som skrivit om Sorsele Uppslagsverk (dvs ej olika famlijer  sammanbinda till en släkt) hon får Viktor Örnberg Priset medans Sven Erik Johansson som gjorde en liknande bas i början får skampålen varför? Kvaliten på baserna är lika bra dvs de har utgått från kyrko Arkiven båda två och jag känner båda två dom är mångåriga forskare båda,men jag tror pengar spelar roll idet här fallet,DIS har gett ut Thea Hällebergs böcker och får del av inkomsten, ja då finns ingen hejd på lovorden, Sven Erik Johansson som inte delar sin inkomost med Släktforskar förbundetblir konkurrent och svart listas kan det vara så illa??  
Min andra tanke är nu har Sven Erik Johansson Gjort enligt ovan inlägg vad jag förstår den svåra delen att föra ihop alla personer i en släkt databas med släktlinjer bilder berättelser ect lite mer än bara kyrkodatadet vill säja födelsebok,hfl.ect.
det är en sån data bas jag har över min släkt med berättelse nästan om varje person och mycket bilder det ligger över 20 års arbete där med ref. till olika källor en sån databas tycker jag sjäv är mycket mer värd,och om man tar en slant för att sälja det till intresserade är det lika okey som för uppslag databasen,jag till och med mer okey i mina ögon.men naturligtvis med så stora baser kan den mänskliga faktorn finnas med dvs. några fel,så man är öppen för och ändrar så snabbt man kan.men det ligger också på den som köper cd oavsett var den kommer ifrån tillexempel MGF eller Kråken Döds-cd 2003 Från Svergies Släktforskarförbund, att man själv alltid kollar källorna.
Det finns många små poliser i rötter som har mycket litet kunnande i släktforskning, som inte inser att i många delar av världen under olika tider har man förlitat sin släktforskning på muntliga återberättelser från generation till genration, att krönikörer och historieskrivare var ofta beordrade att skriva efter dens smak som hade makten,samt även i våra kyrkoarkiv sen 1600 talet finns det brister som felskrivningar av prästen ect.  
med det i minnet säger vi som kursledare skriv upp allt ni kan om en person, ibland kan det till och med vara ett brev trån 1800talet som rättar de fel som fanns tillexempel i Födelseboken. iframtiden kan det vara dna prover som rättar historien ect. Men huvudregeln är var vetgirig ,skriv ner allt,och ödmjuka för all kunskap dvs. öppen och sålla bort uppenbara fel.  
sen små poliser gå i mer kurser och se upp till gamla erfarna forskare dom kanske var som ni en dag för flera år sen.  Mvh Marc

2005-10-09, 10:30
Svar #20

Sven-Erik Johansson

Hejsan Marc och alla andra
Tack för ert stöd i en besvärligt tid.
Situationen är nog värre än ni kanske föreställer er.
Jag har från visst håll erhållit hot både telefonledes och med e-mail och under senaste tiden även anonyma påhopp i Anbytarforum.
Jag förstår hur många kände sig under Stalintidens skådeprocesser.
 
Det är intressant att du tar upp Thea Hällestrand och vad som hänt där.
Jag har stor respekt för Theas samlade verk. Hon har gjort ett enormt arbete, men ibland blir medias proportionerna väldigt förvrängda.
 
Det finns vissa större skillnader mellan Theas verk och databas Kråken
 
1. Jag vet ej om databas Kråken är 5, 10 eller 20 gånger större än Theas samlade verk. Troligen kanske 10 gånger.
2. I databas Kråken finns kanske 1.000.000 direkta källhänvisningar till kyrkarkivalierna för enskilda personer. Jag vet inte hur många det finns i Theas verk. Någon kanske vet.
3.I databas Kråken finns många MB:s (megabites) av avskrifter av domstolsprotokoll som är påhängda omnämnda personer för att kunna ge en bild av personen i fråga och bevisa släktskap. Borde vara skyhögt mera i databas Kråken än i Theas verk.
4.I databas Kråken hänger allt ihop i familjer, anor, ättlingar även över sockengränserna. Av naturliga skäl finns inget sådant i Theas verk eftersom det är böcker eller word dokument.
5.Man kan i databas Kråken med en knapptryckning lista ut bl.a. 444 kompletta årgångar av de födelselistor som skett inom kärnsocknarna. Likaledes med 293 årgångar vigslar. Korrigerat mot felaktigheter i kyrkböckerna - (minus) med en del egna skrivfel.
Detta är en stor kontrollfunktion för felaktigheter.
Den möjligheten finns ej i Theas verk.
Därför är det möjligt att mina födelse-/vigsellistor har större tillförlitlighet t.o.m. än kyrkarkivaliernas dop-/vigselböcker.
6. Sannorlikheten att det finns betydligt mindre släktskapsfel i databas Kråken än i Theas verk är mycket stor. Detta som en direkt följd av punkt 5.
Å andra sidan finns det säkert betydligt mera stavfel i Kråken. Men det blir ju inte en sämre ana/ättling för att någon bokstav fattas eller är felplacerad i namnet. Eller att det skiljer någon dags födelse för 250 år sedan.
7. Jag skulle tro att det bara finns en bråkdel av dubbletter i databas Kråken mot kanske 10-tals procent i Theas verk-eftersom textdokument skapar dublett så snart ett barn bildar familj eller förälders ana skall anges  Jag uppskattar att det finns omkring en promilles dubbletter i databas Kråken, där jag ännu inte har förvissat mig om sambanden.
8. I ett verk som Theas måste man skriva om allt bokstav för bokstav när det gäller personers fortsatta databehandling.
I databas kan man på någon minut med en knapptryckning flytta 1.000 tals personer med tillhörande beskrivningar till annat ställe.
Jag skulle fortsätta denna uppräkning i många punkter till.
 
Ovanstående är på inget sätt någon kritik mot Theas verk utan bara ett sätta att se proportionerna.
Alla har ju sett och läst en bok och många har kanske också sett en genuin databas inte att förväxla med olika typer av worddokument (Html, Pdf etc) som olika föreningar ger ut.
 
Den enda fördel jag kan hitta med Theas verk är att de som ej är datakunniga kan läsa en bok - i övrigt borde databaser ha en avgörande fördel för släktforskare, dvs om de görs tillgängliga i databasform! Det är bara en tidsfråga innan alla har tillägnat sig sådana kunskaper så att de förstår databasens fördelar i ett större sammanhang.
 
Jag är beredd att vid lämpligt tillfälle visa databas Kråken för några lämpliga personer inom rörelsen med sådana kunskaper att de förstår vad det handlar om.
Man bör veta att det finns minst 50-100 års samlad släktforskning bakom databas Kråken. Varav 15-20 år tillkommer mitt arbete
Jag har haft tillgång till alla Theo Sundins enorma mängd A4 -pärmar och grundforskning. Alla hans pärmar har tidvis funnits hemma hos mig. Även hans son Per har bidragit med viktiga delar.
Jag har haft tillgång till Nils-Erik Molins samlade verk och hans enorma arbetskapacitet när det gäller att skriva av och tolka domstolsprotokoll.
Jag hade under Tore Nilssons sista levnadsår tillgång till hela hans samlade verk, som han i stora delar införskaffat under sin riksdagstid. Han hade då tillgång till Riksarkivet.
Tycko Lundkvist och Daniel Brömster har också givit en del mindre bidrag.
Jag har själv plöjt igenom 10.000 tals sidor av kyrkböcker.
Men man skall inte förglömma Stig Lennart Johanssons bidrag till Umeå lands under de senaste 2 åren. Detta har varit en stor hjälp för att Umeå lands snarast möjligt ska kunna få kärnsockenstatus.
Många andra har bidragit, ingen nämnd, ingen glömd.
 
Det finns en enorm dubbelmoral inom rörelsen både centralt och lokalt, varför det är svårt att föra en seriös debatt. Känslorna svallar. Det är Davids kamp mot Goliat.
Mot i synnerhet mig har man varit besvärliga eftersom jag numera kanske betraktas som en konkurrent med sannorlikt bättre material än rörelsen själv, samtidigt som jag inte är så kommersialiserad som rörelsen centralt.
De lokala föreningarna har kanske tryck på centralt för att få bort en besvärlig konkurrent. Dessutom retar jag kanske någon med mitt ibland lite väl arroganta sätt. Detta är en följd av mina tuffa år i utlandstjänst.
Dessutom har jag inte Disgen som huvudprogram, men väl Anarkiv.
Detta verkar ge samma reaktion som när matadoren viftar med det röda skynket framför tjuren.
Sedan tillkommer dessa småpoliser med allehanda pekpinnar om felstavning eller att man råkat skriva en 7 istället för en 8. Det skymmer sikten så att man har svårt att se skogen genom att småpolisernas träd skymmer och förstör perspektiven.
Jag vill under inga förhållanden tjäna pengar på databas Kråken eftersom släktforskning är en hobby.
Skatteyndigheterna skulle då också kräva en massa extra arbete som jag ej har lust att utföra istället för släktforskning.Dessutom även moms.
Inkomster måste balanseras av utgifter.
Tills dags dato ligger jag på minus och skattemyndigheterna har till dags dato godkänt alla mina räkenskaper utan frågor.
 
En trevlig fortsättning på helgen önskas av
Sven-Erik Johansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna