ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Det ekar - Teds veckobrev 20 njov 2006  (läst 638 gånger)

2006-11-20, 15:28
läst 638 gånger

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Ted har alltför rätt. Det är tomt på arkiven. Och det är inget alldeles nytt fenomen.
 
Som cirkelledare märkte jag det vid besök ute på RA i Arninge, men också i form av färre elever i mina studiecirklar, redan för ett år sedan.
 
Det finns ju nu också distansstudier som gör att man inte behöver träffa någon, utan kan sitta hemma med sin dator. Hoppas de nya eleverna i alla fall kan lära sig bli aktiva och källkritiska släktforskare i sin ensamhet.
 
Hoppas föreningarna kan fånga upp ensamvargarna.

2006-11-20, 16:38
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag har nog sagt det förut: Vi är säkert många som vill se kurser i just de teman som Ted tar upp. Mer avancerade utbildningar om de 95% av arkiven som används alltför sällan. Det saknas verkligen idag. Dessutom vill vi gärna se dem som koncentrerade till helger eller några få kvällar. Med dagens oregelbundna arbetstider för många så är det lättare att kunna gå på utbildningar då. Det skulle nog få en hel del att ta steget in i arkiven igen, men nu med helt andra mål än att samla namn från kyrkböckerna. Vi är så många som tack vare on-line systemen och Cd-skivorna kunnat börja släktforska och vi vill vidare nu! Finns det inte en marknad för den typen av kurser (inkluderande egna övningar) på arkiven?

2006-11-21, 19:52
Svar #2

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Just denna typ av kurser, eller temadagar som vi valt att kalla dem, planerar Härnösands Släktforskare att genomföra under våren.
 
Vid de lördagar som Landsarkivet i Härnösand håller öppet under våren, kommer vi att finnas på plats med ett tema varje dag, där vi informerar om en viss typ av källor. Vad kan man finna? Hur gör man? Vi erbjuder också praktisk träning i att använda källorna.
 
Teman kommer preliminärt att vara:
- Mantals/skattelängder
- Domböcker
- Länsstyrelsearkiven
- Övriga källor: t ex skolarkiv, barnmorskedagböcker
- Handskriftsläsning
 
På detta sätt hoppas vi att fler hittar till, och vågar sig på, dessa källor som kan ge så mycket mer kött på benen än att bara forska i kyrkoarkiven. Lyckas vi, kommer också besöken på landsarkivet att öka när forskarna vill forska i handlingar som inte finns på Internet.

2006-11-21, 20:06
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Vad synd att jag inte bor i Härnösand med omnejd! Fast släkten finns i landsarkivet där förstås....
 
Hur hittar man datum för era kurser? Så kanske jag också kan ta reda på mer om min mormor som dog ung i tuberkulos.

2006-11-22, 19:22
Svar #4

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Chris, du är så välkommen till den vackra staden Härnösand :-)
 
Diskussioner pågår just nu med Landsarkivet om vilka lördagar de kommer att hålla öppet under våren. Men när det väl är beslutat, kommer vi att publicera våra aktiviteter på www.harnoforskare.se.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna