ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: De """"främsta"""" adelsätterna  (läst 7322 gånger)

2005-03-09, 22:48
läst 7322 gånger

Erik P. O. Berggren

Jag vill börja med att skriva att jag skulle bli väldigt tacksam om de som skrev vidare under denna rubrik enbart höll sig till att svara på frågan och höll sig ifrån kommentarer om elitforskning, tunnelseende, segregerande etc. etc.
 
Under tidigare århundraden har människor vid exempelvis middagar vis olika tillfällen blivit placerade i en viss rangskala där den med finast namn, mest pengar eller bäst kontakter fick platsen närmast värden eller liknande. Vid adelsmöten så öppnade en Brahe och inte en Lewenhaupt som idag eftersom Brahe var n:o 1 bland Grevliga ätter.
Jag vill nu veta hur man med dåtidens syn skulle se på dagens samhälle. Skulle Lewenhaupt vara främsta adliga ätten eller är det Hertigätten d'Otrante?
Hur ser det ut i övriga länder?
Vem/vilken är Storbritannines främste (uttrycket måste tyvärr användas för att klargöra) adelsman(adelsätt?
Vem/vilken är Frankrikes? Spaniens? Italiens? Tysklands? Danmarks? Norges? Finlands? (är det exempelvis Grevliga ätten Creutz n:o 1?)
Jag vet inte hur många av de främsta ätterna som är kungliga  och många vill säkert säga att de regerande Kungahusen är de främsta adliga ätterna - jag säger inte emot eftersom jag eftersträvar svar.
 
Se det ur det perspektiv som var mycket mer för några hundra år sedan. The Duke of Marlborough fick ju sitta närmare Konungen av England än vad The Lord of Duffus fick.
 
Frågan är lite svår att formulera eftersom jag vill undvika segregering och möjligheten att kunna bli beskylld för att rota i saker vilka inte längre är aktuella.  
 
Jag vill veta vilka adelsmän/kvinnor som titelmässigt är de främsta.  
Jag anser självfallet att alla människor är lika mycket värda men min nyfikhet driver mig till att fråga vilka som titulärmässigt skulle kunna betraktas som främst. Vilka skulle få sitta på finare stolar än en andra om tiden var 1600/1700-talet? (Utgå ifrån att de som finns idag även fanns då).
 
Med vänliga hälsningar och en förhoppning på intressanta svar
Erik P. O. Berggren
 
(P. S. Om någon ändå önskar kommentera min fråga med något annat än ett svar eller en fråga angående vad jag menar  
så ser jag heller att Ni mailar mig och meddelar mig Er ståndpunkt i frågan, eventuella stavfel etc. istället för att skriva detta här då detta enbart stör övriga läsare D.S.)

2005-03-10, 21:51
Svar #1

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej!
 
Jag anser att detta är en tämligen intressant fråga. Det jag däremot inte helt kan förstå är vad du menar med att detta är någonting som endast är förknippat med någonting som inte längre gäller. Personligen anser jag att detta gäller fortfarande i mycket hög grad i VISSA officiella sammanhang men inte med t.ex. det vanliga livet.
 
Ta fast som exempel Riddarhuset och dess samankomster. Då det är adelsmöten sitter grevarna, friherrarna och adelsmännen på vissa ställen. Det är då frågan om rangordning. Åtminstone i Finland sitter grevarna längst fram och har bästa plats medan huvudmannen för den nyaste adliga ätten sitter längst bak i det bortre hörnet. Samma gäller t.ex. sittplatserna i kyrkan då det är vigsel mellan kungliga personer eller under middagen efteråt. Desto finare släkt desto närmare sitter man.
 
I Sverige kan endast de på Riddarhuset introducerade ätterna delta i adelsmötena. Således är det den äldsta grevliga ättens huvudman eller någon annan närastående person som inleder mötet och har den finaste platsen. Därmed är det den Grevliga ätten, Lewenhaupt, nr 2 som anses vara den främsta introducerade ätten i Sverige. Den hertigliga ätten FOUCH? D'OTRANTE är däremot inte introducerad på Sveriges Riddarhus. Den är bara bosatt i Sverige. Det är ju frågan om en fransk hertigätt inte en svensk (fastän de har varit bosatta i Sverige under en lång tid redan).
 
Förutom den hertigsläkt som du har nämnt lever i Sverige även medlemmar av världskända utländska dynastier:
 
Den suveräna Kejserliga Dynastin von Habsburg
 
Den suveräna Furstliga Dynastin von und zu Liechtenstein
 
 
Denna suveräna mediatiserade dynasti:
 
Den mediatiserade suveräna Furstliga Dynastin zu Erbach-Schönberg
 
 
Dessa utländska högadliga ätter:
 
Den Furstliga ätten Czartoryski (en furstlig gren av den litauisk-polska världskända Dynastin Jagello som bland annat givit Sverige en drottning.)
 
Grevliga ätten Henckel von Donnersmarck (Släktens huvudman är F?rst Henckel von Donnersmarck men han är inte bosatt i Sverige)

2005-03-11, 14:11
Svar #2

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Då ingen annan har skrivit någonting får vi väl då (Erik) börja skriva här så kanske någon tredje också kommer med i diskussionen.
 
Danmarks finaste släkt är egentligen fransk och har vad jag inte varit bosatt i Danmark på några hundra år. Därför finns den inte heller med Danmarks Adels Årbog. Denna enda danska hertigsläkt heter Decazes de Glucksbierg.
 
Finlands finaste adelsätt som är introducerad på Riddarhuset heter Furst MENSCHIKOFF men eftersom släkten utdog redan under 1800-talet och ganska snabbt efter introduktionen är det idag den Grevliga ätten, Creutz, nr 1 som har främsta plats under Adelsmötena. Men i Finland bor förstås också huvudmannen för den svenska Grevliga ätten, Stenbock, nr 12. I Finland bor också den svenska kungens kusin Graf Conradin Friedrich zu Castell-R?denhausen men den släkten är ju inte heller introducerad på det finländska Riddarhuset i Helsingfors.

2005-03-11, 17:16
Svar #3

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Ralf, vilka medlemmar av Den suveräna Kejserliga Dynastin von Habsburg och Den suveräna Furstliga Dynastin von und zu Liechtenstein bor i Sverige? Menar du t.ex Walburga av Habsburg, gift med greve Archibald Douglas? De lär bo på Ekensholm i Södermanland.

2005-03-11, 18:38
Svar #4

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Bäste, Carl-Fredrik!
 
HABSBURG
 
1) Erzherzogin WALBURGA Maria Franziska Helene Elisabeth von Österreich. Hon bor tillsammans med sin familj på egendomen Ekensholm i Malmköping.
 
[2) Prinz KARL STEFAN Maximilian Ferdinand Narcissus Maria von Altenburg. Han är bosatt i Östervik i Saltsjöbaden. Han är syssling med den spanska kungens pappa Infante JUAN Carlos Teresa Silvestre Alfonso de Espa?a, Conde de Barcelona.
 
3) Prinzessin MARIA-CHRISTINA Ninfa Renata Margarita Isabella Clara Eugenia Anselma von Altenburg. Hon är dotter till föregående och också bosatt i Östervik i Saltsjöbaden. På finlandssvenska heter det att hon är brylling med Rey JUAN CARLOS de Espa?a (22.11.1975-).]
 
LIECHTENSTEIN
 
1) Kerstin Lundberg upphöjdes i och med sitt giftermål till Prinzessin von und zu Liechtenstein. Hon är bosatt i Vasastaden i Stockholm.
 
2) Prinz Max Peder von und zu Liechtenstein  är son till föregående. Han är bosatt med sin finska hustru Jaana Tuulikki Pietilä i Stockholms förorten Enskede.

2005-03-12, 12:43
Svar #5

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
På tal om de främsta adelsätterna så började jag då jag såg Parkinson på SVT 2 i går kväll fundera på att i Storbritannien har Drottningen som vana att adla folk och ge dem titlar som Sir och Dame. Detta samtidigt som det är ytterst sällan som någon utanför kungafamiljen får titlar som Duke... När upphöjdes t.ex. någon som inte tillhör den kungliga familjen till de högre adliga värdigheterna i Storbritannien? Jag frågar också eftersom man vet att i Spanien så har följande hertigar skapats under den nuvarande kungen Rey JUAN CARLOS de Espa?a (22.11.1975-) regeringstid som inte direkt tillhör det spanska kungahuset:
 
Duquesa de Franco (1975)
Duque de Fern?ndez-Miranda (1977)
Duque de Su?rez (1981)
 
Speciellt nämnvärd för den här (lama) dikussionen om de främsta adelsätterna är Duquesa de Franco (1975). Detta eftersom hon är enda barn och dotter till Generalissimo Francisco Franco y Bahamonde.

2005-03-12, 23:02
Svar #6

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Var det inte nån handbollsspelare som blev hertig av Mallorca häromåret när han gifte sig med en prinsessa? (Fast jag är osäker på om det i detta fall rörde sig om att han gifte sig till sin frus titel.)

2005-03-13, 09:16
Svar #7

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
De två prinsessorna Infanta Do?a Elena och Infanta Do?a Cristina, har gift sig med respektive I?aki Urdangarin och Jaime de Marichalar. Infanta Do?a Elena och Don Jaime blev utn?mnda till Duquesa y Duque de Palma de Mallorca (Hertiginnan och Hertigen av Palma de Mallorca) och Infanta Do?a Cristina (som stavas utan H! ?ven om jag ofta stavar fel på datorn annars...)och Don I?aki fick titeln Duques de Lugo (Hertigparet av Lugo, vilket är en stad med romersk ringmur i Galicien i norra Spanien).  
De båda paren ska tituleras Kungliga Högheter. Pricipes de Asturias, kronprins Filipe och hans gemål Litizia delar denna titel Pricipe och Princesa de Asturias (ungefär som i Storbrittanien Prince and Princess of Wales)och tituleras naturligtvis också Deras kungliga högheter.  
I Spanien kan både manliga idrottsmän och kvinnliga nyhetsuppläsare upphöjas till kungliga högheter, hur blir det i Sverige. Har kungen fortfarande kvar det privilegiet, att ge titlar till sina barns gemåler, dvs ?ven de manliga? Silvia blev ju Drottning och Lilian Prinsessa vid giftemålen med kung och prins.  
I Danmark blev den franske greven Hernri, Prins Henrik vid giftemålet med drottningen men vad händer om någon Prinsessa eller Prins ingår registrerat partnerskap? Här i Spanien är gemensam borgelig vigsel införd sedan förra året, mellan de av olika kön och de av samma kön. Så kanske i nästa generation kommer det visa sig hur jämstälda ?ven de kungliga kommer bli runt om i Europa...om nu kungahusen överlever jämställdhet och jämlikhet...men varför inte? Monarkin har ju överlevt inom demokratin i flera l?nder och tillochmed varit en garant för den såsom här i Spanien, och Kung Juan Carlos bestämda försvar av demokratin bl.a. vid 1981 års kuppförsök i Cortes!
 
M.V.H. Steve i Andalusien

2005-03-13, 12:05
Svar #8

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej, Steve!
 
Jag är tyvärr rädd för att du blandat ihop personerna en aning.
 
Su Alteza Real la Infanta Do?a ELENA Mar?a Isabel Dominica de Silos de Espa?a, Duquesa de Lugo, har sedan den 18 mars 1995 i Sevilla, varit gift med Excmo. Se?or Don Jaime de Marichalar y S?enz de Tejada. Det var hon som blev utnämnd till Duquesa de Lugo och Jaime kallas i och med giftermålet för Duque de Lugo. Vilket bland annat framgår från denna spanska text T?tulo de SAR la Infanta Elena, pero que generalmente s?lo se escucha en relaci?n con su consorte.
 
Su Alteza Real la Infanta Do?a CRISTINA Federica Victoria Antonia de Espa?a, Duquesa de Palma de Mallorca, har sedan den 4 oktober 1997 i Barcelona, varit gift med Excmo. Se?or Don I?aki Urdangarin Liebaert. Det var hon som blev utnämnd till Duquesa de Palma de Mallorca och I?aki kallas i och med giftermålet för Duque de Palma de Mallorca. Vilket bland annat framgår från denna spanska text: T?tulo de SAR la Infanta Cristina, pero que generalmente s?lo se escucha en relaci?n con su consorte.
 
Su Alteza Real el Pr?ncipe de Asturias, Infante Don FELIPE Juan Pablo Alfonso de Todos los Santos de Espa?a är sedan den 22 maj 2004 gift med Su Alteza Real la Princesa de Asturias Do?a Letizia...

2005-03-13, 12:49
Svar #9

Erik P. O. Berggren

För att s.a.s. dra tillbaka diskussionen till den röda tråden (även om utsvävningen ovan är intressant den också) kan jag ju passa på att ta och fråga Steve om Du  - men tanke på att Du befinner Dig i Spanien - har någon koll på vad den främsta spanska ätten heter?
 
Mvh
Erik P. O. Berggren

2005-03-13, 15:38
Svar #10

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Jag är inte helt säker på det så jag hoppas att någon som vet kan bekräfta hur det egentligen står till men jag har i alla för mig att Spaniens finaste släkt under kunglig nivå heter idag Fitz James Stuart. Släktens nuvarande överhuvud heter Do?a Maria del Rosario CAYETANA Fitz James Stuart y Silva, Duquesa de Alba de Tormes. Hon har följande titlar:
 
Duquesa de Alba de Tormes (1472)
Duquesa de Berwick
Duquesa de Liria y J?rica
Duquesa de Arjona
Duquesa de H?jar
Condesa-Duquesa de Olivares
Marquesa de San Vicente del Barco
Marquesa del Carpio
Marquesa de Coria
Marquesa de Elche
Marquesa de la Mota
Marquesa de San Leonardo
Marquesa de Sarri?
Marquesa de Villanueva del R?o
Marquesa de Tarazona
Marquesa de Villanueva del Fresno
Marquesa de Barcarrota
Marquesa de la Algaba
Marquesa de Osera
Marquesa de Moya
Marquesa de Almenara
Condesa de Lemos
Condestable de Navarra
Condesa de Monterrey
Condesa de Osorno
Condesa de Miranda del Casta?ar
Condesa de Palma del R?o
Condesa de Aranda
Condesa de Andrade
Condesa de Ayala
Condesa de Fuentes de Valdepero
Condesa de Gelves
Condesa de Villalba
Condesa de San Esteban de Gormaz
Condesa de Fuentidue?a
Condesa de Casarrubios del Monte
Condesa de Galve
Condesa de Santa Cruz de la Sierra
Condesa de Ribadeo
Vizcondesa de la Calzada
 
Här kan man läsa mer:
 
http://www.hola.com/famosos/especiales/cumple_duquesa_alba/herederos/

2005-03-13, 16:07
Svar #11

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Jag ger nu här en lista på några av de främsta adelsätterna i Europa under så kallad kunglig nivå:
 
MEDIATISERADE DYNASTIER:
 
De furstliga dynastierna Hohenlohe
Bland annat annat den Grevliga ätten, Lewenhaupt, nr 2 har under 1600-talet gift sig in i denna släkt. Bland annat den svenska kungens mormors mormor var av denna släkt. Hon hette Prinzessin Adelheid zu Hohenlohe-Langenburg (född på slottet Langenburg den 20 juli 1835. Död i Dresden den 25 januari 1900).
 
Den grevliga dynastin Königsegg
 
Den furstliga dynastin Windisch-Graetz
 
Den världskända furstliga dynastin Thurn und Taxis
 
NÅGRA AV DE FRÄMSTA ADELSÄTTERNA I EUROPA
 
Alba de Tormes
Se ovan, mitt förra inlägg
 
Bagration
Egentligen är de på så kallad kunglig nivå men har  inte regerat sedan början av 1800-talet. Det är därför som den svenska kungens brylling (som vi finlandssvenskar kallar det) Grand Duchess MARIA of Russia är det nuvarande överhuvudet för den kejserliga dynastin Romanov. Hennes mamma är ju Princess Leonida Bagration of Muchrani och kusinen  Prince George Bagration of Muchrani eller Don Jorge Bagration-Mukhranski som han själv skriver sig är överhuvud för den kungliga dynastin i Georgien. Vad jag förstått så är han god vän med den spanska kungen och bosatt i Marbella (Costa del Sol) i Spanien. Det är han som i teorin i dag skulle vara kung i Georgien.
 
Franco
Duquesa de Franco är enda barn och dotter till Generalissimo Francisco Franco y Bahamonde!
 
Borghese
De från renässansen och barokens Italien så väldigt välkända släkterna.
 
Hoppas någon kan kommentera detta!

2005-03-15, 02:41
Svar #12

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Ralf!
 
Hur då blandat ihop personerna? Infanta Doña Elena är gift med Don Jaime och Infanta Doña Cristina âr gift med Don Inñaki, inte sant? Los principes de Asturias es Don Filipe och Doña Letizia (tidigare nyhetsupplãserskan i TVE)?!
Men har du rätt att de är omvända hertigdömen? (skratt!) I de papper jag har tagit del av står det så och att de fick titlarna tillsammans när de gifte sig...att Elena var tidigare Prinsessa av Barcelona. Men Du är ju historiker, så Du har säkert rätt om du säger att det är så?! Att Duquesa de Alba de Tormes av ãtten Fitz James Stuart skulle vara nästkommande efter kungaãtten de Borbón och att Släktens nuvarande överhuvud heter Doña Maria del Rosario CAYETANA Fitz James Stuart y Silva har Du ju helt rätt i...men om de ãr finare (eller näst finast!) Ralf, är ju en helt annan fråga.
 
M.V.H. Steve

2005-03-17, 18:40
Svar #13

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Det jag menade var att du har blandat ihop innehavarna av de spanska hertigdömena med varandra. Infanta Doña ELENA blev Duquesa de Lugo i mars 1995 medan Infanta Doña CRISTINA blev Duquesa de Palma de Mallorca den 9 oktober 1997. Hon gifte sig med Don Iñaki Urdangarin Liebaert den 4 oktober 1997!
 
Duquesa de Alba de Tormes av ätten Fitz James Stuart har åtminstone flera titlar än någon annan adlig (kanske också kunglig???) i Spanien. Dessutom är hon ju som namnet och titlarna även säger överhuvud för en släkt som på svärdssidan härstammar från en oäkta son till King JAMES II of England (1685-1688). Det är således frågan om en adlig gren av den kungliga dynastin Stuart.
 
Duque de Alburquerque (1464) är en äldre spansk hertigtitel än Duquesa de Alba de Tormes (1472) men Doña Maria del Rosario CAYETANA Fitz James Stuart y Silva är också innehavare av den äldsta ännu existerande hertigtiteln i Spanien nämligen Duquesa de Arjona (1427).

2005-03-23, 11:16
Svar #14

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack f?r de upplysningarna och tillrättalägandena Ralf.
 
Cordialmente: Steve

2005-12-09, 16:51
Svar #15

Jan Böhme

Jag passerade förbi en gammal diskussion, och insåg att jag hade svar som inte hade givits tidigare, så jag kommer långt i efterhand, om någon fortfarande är intresserad.
 
Ralf frågar När upphöjdes t.ex. någon som inte tillhör den kungliga familjen till de högre adliga värdigheterna i Storbritannien?
 
Svaret är att det beror på vad man menar med högre. Den senast kreerade hertigen som inte tillhörde kungahuset var James Duff, earl av Fife, som blev hertig av Fife år 1900. Men det blev han för att han hade gift sig med Louise, the Princess Royal, dotter till Edvard VII, så det hade med kungahuset att göra i alla fall.  
 
Den senaste kreerade hertigen som varken tillhörde kungahuset eller stod i begrepp att gifta in sig i det var Hugh Lupus Grosvenor, markis av Westminster, blev hertig av Westminster 1874.
 
Men det var faktiskt en helt icke-kunglig hertig på tapeten så sent som 1955. Då hade nämligen Winston Churchill, efter att ha avgått från sin sista premiärministerperiod, blivit erbjuden, och tackat ja till, att bli kreerad till hertig av London. Churchills son, Randolph Churchill, som inbillade sig att också han var ett ämne till en stor politiker, lyckades dock övertala fadern att ändra sig och tacka nej.  
 
(Som pär hade inte Randolph Churchill kunnat sitta i underhuset, vilket då som nu var ett måste för att kunna bli partiledare. Skämtet är bara att när fadern slutligen dog, så hade 1963 års Peerage Act gjort det möjligt för en pär att personligen avsäga sig sin pärtitel - just för att kunna sitta i underhuset. Och Randolph Churchill var aldrig i närheten av några ministerposter överhuvud, långt mindre något partiledareskap.)
 
Det här blev långt. Om någon vill veta hur det är med markiser och earlar, så får ni be om det specifikt i diskussionen...

2005-12-09, 20:10
Svar #16

Utloggad Roger Byström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Jan!
 
Hur förhåller det sig med personer som adlats under senare tid?
 
Jag tänker då främst på framstående personligheter som t ex Sir Bobby Charlton, Sir Alex Fergusson och Sir Elton John.
 
MVH/ Roger

2005-12-09, 20:24
Svar #17

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Jag ställer mig frågande till redovisningen om av vilket skäl WSC tackade nej till hertigdömet.  Här, på en webplats (uppenbarligen) inte självklart redovisar saker och ting på ett sätt som är oberoende av hänsyn till sonen Randolph, bekräftas den bild jag hade i bakhuvudet: Til syvende og sidst ville han förbli ledamot av underhuset. Webplatsen redovisar i vart fall en massa källor. Jag har inte kontrollerat dem. Det vore i vart fall intressant att höra från någon som är mer initierad om dessa frågor om vad som är korrekt.
//Michael Lundholm

2005-12-10, 16:58
Svar #18

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Gäller frågan De främsta adles släkterna i världen?  
jag tycker det kundevara intressant att få veta de främsta adelsläkterna i Sverige,som påverkat i historian,socialt,kullturellt,ect.
jag trodde att det var såna Släkter som Hamilton,Piper,Tott,Sparre,Bonde,Sture,Vasa,
Bielke,Natt och Dag ect.

2005-12-10, 17:06
Svar #19

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Vilka är de främsta, jag har jag några utanför det svenska området under senare delen av 1600-talet, 1500-talet och i viss mån 1700-talet, är de de främsta, eller hur skall jag tolka det hela. Adeln poppar bara upp, hur gör jag, Hjälp mig ngn som vet?
Jan-Christer

2005-12-10, 22:39
Svar #20

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Om inte jag har fel (det händer ju ibland) så kan ju drottningen utfärda ett icke-ärftligt adelskap och jag misstänker den sistnämnde är alltså Elton John är adlad på de premiserna  
likaså Mick Jagger.
 
Björn

2005-12-11, 13:05
Svar #21

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej!
 
Vilka exklusiva europeiska hus härstammar du ifrån Jan-Christer? Själv har jag i min släktforskning stött på massvis av exklusiva europeiska släkter som är under kunglig nivå men som räknas tillhöra de exklusivaste släkterna i Europa.

2005-12-11, 20:12
Svar #22

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Se där, det tog inte många dagar innan vi råkade bryta mot de nya ordningsreglerna.
Mick Jagger är ju synnerligen och uppenbarligen levande. Och frågan här gällde inte ens hans anor eller släktforskning öht, utan hans titel.
Så vad ska nu ske? Varningar, raderingar, uteslutningar???
;-)
Dag

2005-12-11, 20:25
Svar #23

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Ralf Palmgren
Jag härstammar inte från någon utav de främsta adelssläkterna. Däremot härstammar mina barn från större delen av adelskapet i Europa pga av deras anfader Anders Örbom gifte sig 1719-09-05 i Solikamsk i Sibiren med Anna Elisabeth von Rohr. Som du förstår kom då de flesta adelssläkter under 1600-talet och tidigare,in på antavlan tack vare detta. Sedan har jag för mina barn även andra kategorier och samhällsskikt. Så brukar det vara. Intressant är ju att få veta mer om de som är mindre omskrivna, eller hur?
Jan-Christer

2005-12-11, 22:26
Svar #24

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Vad jag menar med exklusivaste släkterna är egentligen de släkter som har grevlig eller främst ännu högre värdigheter såsom europeiska hertigar och furstar. Däremot inte de vanliga adliga ätterna som saknar adelstitlar. Jag har själv en kvinna av släkten von Rohr i släktforskningen. Vad jag vet tillhör hon inte de exklusivaste släkterna. De exklusivaste aristokratiska släkterna som lever i Europa idag finns med i den dåliga moderna versionen av Almanach de Gotha. Bättre än den är nog Genealogische Handbuch des Adels (GHdA).

2005-12-12, 20:24
Svar #25

Utloggad Roger Byström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Ralf!
 
  Hur skulle Du bedöma ex vår egen    
  jarl Karl den Döve Bengtsson eller  
  Danmarks skyddshelgon Knud den Helige  
  enligt definitionen för exklusiv släkt?
 
  MVH/ Roger

2005-12-12, 20:53
Svar #26

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej Roger!
 
De medeltida personligheterna Karl Döve och Konge Knud IV den Hellige af Danmark (1080-1086) var självfallet utgående från sin maktpolitiska ställning i samhället av betydande nivå. De var dessutom innehavare av exklusiva titlar.
 
I mitt inlägg ovan tänkte jag inte tidsmässigt direkt på medeltiden utan mer på den tidigmoderna tidsperioden i Europas historia.

2005-12-12, 21:38
Svar #27

Utloggad Roger Byström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tack för ditt svar Ralf!
 
Jag har haft lite svårt att tolka innebörden av rubriken de främsta adelsätterna.
 
Nu har jag dock fått såpass mycket information att jag kan följa den vidare diskussionen med stort intresse.
 
MVH/ Roger

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna