ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Disciplinen inom Anbytarforum  (läst 1417 gånger)

2006-06-08, 22:40
läst 1417 gånger

Utloggad Solvig Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2294
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 08:27
    • Visa profil
Vart har disciplinen inom Anbytarforum tagit vägen? Det finns ju en regel som säger:Dubblera aldrig inlägg! Det är inte tillåtet att skicka samma inlägg i flera diskussioner.
Ändå ser man gång på gång samma frågor dyka upp under olika socknar och landskap.
Det är trevligt att kunna hjälpa till med att
hitta anor, men...det känns lite snopet när man upptäcker, att det som man med kärt besvär letat fram hade någon annan också letat fram och skrivit in på ett annat landskap!!!
Snart tröttnar man kanske på att vara hjälpsam och byta anor.
Så, skärpning! Vad ska man med regler till om ingen följer dem?
 
Solvig Nilsson

2006-06-09, 08:39
Svar #1

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 10:25
    • Visa profil
Solveig
Man skall också enligt reglerna alltid ange sin e-postadress.
Stig

2006-06-09, 08:59
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6911
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 08:36
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Nej, det finns inga krav på epostadress!
 
F.ö. håller jag helt med Solvig - inte för att formulär 1A måste följas, utan just av det skäl hon anger.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-06-09, 09:15
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag håller med Solvig, men är det inte nybörjare, som gör så här? När de blivit lite varmare i kläderna, så har de nog rättat in sig i ledet också. Med vänligt påpekande till dessa regelbrytare, så blir nog allt bra.
 
Ann-Mari B
Ann-Mari Bäckman

2006-06-09, 11:32
Svar #4

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 10:25
    • Visa profil
Förlåt - jag hade fel
Stig

2006-06-09, 17:48
Svar #5

PeO Åstbom

Ni som har så absoluta uppfattningar om så kallade dubblerade inlägg kan säkert också ge besked i prioriteringen angående frågor som de facto berör olika områden (diskussioner) - geografiska eller andra. Jag vill gärna ha besked om hur jag ska tänka om och när jag ställer en fråga som innehåller uppgifter som råkar höra till flera diskussioner. Eller; är det så enkelt att dessa inte existerar?

2006-06-10, 00:23
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
PeO!  
 
Jag håller med dig också. Det är inte helt lätt detta. Själv har jag gjort så att om jag ställt en fråga under ett visst landskap och inte fått svar, så skriver jag att jag flyttat frågan till den och den rubriken. Så om någon vill svara i efterhand så får de svara där. I bland kan man i efterhand tycka att ens fråga faktiskt har ett mer allmänt intresse och man på så vis lättare kan få svar.
 
Jag tror att Solvig menar att någon slänger ut exakt samma fråga på olika ställen och att det då kan uppstå flera olika eller samma diskussioner. Det är ju onödigt, eller hur.
 
Mitt tips blir alltså, vänta med att flytta frågan tills du ser att ingen svarar och upplys om det. Jag tror inte att det ska uppstå några problem då. Man kan ju också be Anbytarvärden radera den dubblerade frågan, som finns på fel plats.
 
Mvh
 
Ann-Mari B
Ann-Mari Bäckman

2006-06-10, 09:06
Svar #7

PeO Åstbom

Ann-Mari; tack för ditt svar.
Jag - personligen - använder detta forum för att endera få svar på en direkt ställd fråga, eller hitta uppgifter som berör forskning som jag är intresserad av (detta synsätt torde sammanfalla med ett flertal av övriga forumbesökares).
För att hitta relevant information finns enligt mitt sätt att se två olika möjligheter; söka eller navigera.
Jag tycker inte att sökfunktionen fungerar bra, därför använder jag mig av navigeringsmetoden.
Det finns en stor mängd diskussioner som i min forskning är irrelevanta, således läser jag aldrig dem. I mitt fall kommer ett diskussionsinlägg ställt under kategorin Lappland och som innehöll uppgifter med beröring till mina intressen i Värmland, aldrig bli läst av mig om man konsekvent följer regeln ej dubblering.
För övrigt ser jag ganska ofta snygga hänvisningar av seriösa och välmenande diskussionsdeltagare.
Jag undrar om det är bara jag som läser valda (självalda) delar av formet.
Om jag nu ska nämna problem - jag är ju i detta forum som gäst och kan väl knappast klaga på andra - är att man kanske i större utsträckning bemödade sig om att lägga in inlägg i så preciserade diskussioner som möjligt (om man nu äger uppgifter så att man kan göra detta).
Sen vet jag inte hur jag ska uppfatta Solvig när det gäller, jag citerar ...det känns lite snopet när man upptäcker, att det som man med kärt besvär letat fram hade någon annan också letat fram och skrivit in på ett annat landskap!!! slut citat, men det kanske bör debatteras i en diskussion som rör äganderätt av information.

2006-06-10, 12:40
Svar #8

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
PeO, vi är nog fler som läser valda delar av forumet. Vad gäller landskap läser jag någorlunda noggrant det som kommer in under Södermanland. Stockholm, Småland och Blekinge läser jag om frågan gäller församlingar/socknar jag har någon förankring i. Frågor på CD-skivor går jag in på, om jag har skivan, så att jag skulle kunna hjälpa till. Vissa andra diskussioner går jag helt förbi. Man har ju inte tid att sitta flera timmar om dagen och läsa Anbytarforum!
 
Det där med att inte dubblera inlägg kan jag kanske ta ett eget exempel på hur man inte får göra. Om jag skriver att jag söker föräldrarna till Simon Lindström född 5/1 1895 får jag inte placera inlägget under både Sättersta (Simon var dräng hos farfar i den socknen 1908), Stigtomta (där han var född) och under släktnamnet Lindström. Jag får nöja mig med att fråga på ett ställe. Det här var alltså bara ett exempel. Jag har redan uppgifterna om Simon, så ingen behöver kolla.

2006-06-11, 03:25
Svar #9

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
PeO,
 
Vad Solvig skriver om det känns lite snopet när man upptäcker, att det som man med kärt besvär letat fram hade någon annan också letat fram och skrivit in på ett annat landskap har givetvis inget att göra med äganderätten till informationen.
 
Det har att göra med att man kanske lägger ner två-tre timmar (eller mer) på att utreda något och så upptäcker man i efterhand att det var redan besvarat för tre dagar sedan under en annan rubrik. Känns ganska bortkastat.
 
Händer ibland också att någon inte är nöjd med det svar som lämnats utan ställer samma fråga under annan rubrik istället för att ifrågasätta svaret eller be om ytterligare klarlägganden.
 
Hänvisningar är väl däremot jättebra, om en fråga har beröringar med flera möjliga rubriker.
 
Ingela

2006-06-11, 08:08
Svar #10

PeO Åstbom

Ingegerd och Ingela; tack för era svar.
Om man nu har följande situation:
Född i A församling i AA landskap
Flyttade till, gift, får barn och boende i B församling i BB landskap
Utvandrade till C i CC land
så är det rent nödvändigt - enligt mitt sätt att se det - att ha med alla dessa uppgifter i frågeunderlaget när dessa placeras i A, B och C och då uppstår väl dublettering.
Att skriva om ordföljden i frågan förändrar inte dess innebörd.
När jag lämnar uppgifter till andra i detta forum så är det helt och hållet frivilligt. Så om någon annan har svarat på samma på annat håll, lär jag nog få finna mig i att känna mig snopen.

2006-06-11, 08:59
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
när dessa placeras i A, B och C och då uppstår väl dublettering.  
 
PeO, det är just det man alltså inte ska göra. Visst bör så mycket information som möjligt ges i frågan, men det ska endast ske på ett ställe åt gången. Ställ frågan där den är mest lämplig, och invänta svar och vidare diskussion. Om det sedan behöver ställas ytterligare frågor under annan rubrik, hänvisa då till den gamla diskussionen med en länk.
 
* Dubblera inte inlägg.
* Ge all känd relevant information i frågan.
* Invänta svar och vidare diskussion.
* Hänvisa och länka till tidigare diskussion om den flyttas till ett annat ställe.

2006-06-11, 15:53
Svar #12

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Just.
För det första, var uppstår problemet med X?
I A, B eller C? Om vi säger att problemet - eller den största/viktigaste delen av problemet - härrör sig till B, så läggs frågan där.
I A och C skriver man något i stil med jag har problem med X, född i A / emigrerad till C; frågan är ställd i B eftersom det verkar troligt att problemet kan lösas där, men vore tacksam även för input från A / C.
 
Och visst, det blir dubblering av hänvisningen men huvudsaken (meningen med regeln) är ju att diskussionen, svaren, hamnar allihop på samma ställe.
Så dubblera inte inlägg som startar en diskussion kanske man skulle säga.
 
Ingela

2006-06-11, 19:30
Svar #13

PeO Åstbom

Anders och Ingela; tack för era svar.
Jag vet att jag är tjatig, men jag får inte denna diskussion att gå ihop.
I ordningsreglerna står ordagrant Dubblera aldrig inlägg!.Det är inte tillåtet att skicka samma inlägg i flera diskussioner!, vilket måste betyda att om jag har publicerat ett inlägg, så har jag även förverkat rätten att publicera det igen någon annanstans i forumet - eller?
I mitt exempel med person (X) född i A, boende/skapar familj i B och emigrerar till C, så behöver det inte finnas något isolerat absolut problem. I så fall är problemet jag själv, eftersom jag vill ha reda på så mycket som möjligt om personens (X) liv och leverne. Vilka kan då svara på mina frågor; jo oftast de som själva forskar på A, B eller C.
Oavsett om frågan dubbleras (vad menas med dubblering i detta sammanhang - direkt kopiering eller överensstämmande innebörd) eller omskrives så finns risken för att olika personer (forskare) svarar på samma sak, och det är väl ytterst vad denna diskussion handlar om.
Att be personer ur grupp B eller C svara i A, istället för direkt i anslutning till inlägget är väl ovanligt.
- Jag vill ha reda på så mycket som möjligt om X. Uppgifterna som jag har om honom/henne är Y. Kom ihåg att du ska inte svara här utan i A församling i AA län, AAA land för där var han/hon född och där publicerade jag första inlägget om honom/henne.

2006-06-11, 19:36
Svar #14

Lennart Johansson

Jag har en annan aspekt på diciplin och ordning i Anbytarforum. Jag ser Anbytarforum som en sammanhållen informationsmassa eller databas där man kan sök information i ämnet Svensk släktforskning. Jag tror att det är betydligt många fler som som söker information än som skriver egna frågor eller inlägg. Jag har själv fått svar på hundratals frågor, som redan varit besvarade i forumet genom att enbart söka genom Google eller Rötter sökfunktioner. Det går snabbare att hitta relevant data om inte får för många träffar på dubblerad information och det går att följa sammanhållna trådar i ämnet.  
 
Jag tycker det är bra med ett forum där både nybörjare och mer erfarna deltar. Den stora bredden på kunskap hos forumdeltagarna tycker jag ger en god kvalitetssäkring av innehållet i inläggen samt ger en källkritisk granskning av inläggen.  
 
Jag började släktforska för 6-7 år sedan då jag gick i pension. Så länge Anbytarforum har funnits har jag läst och sökt i inläggen där (och på många andra ställen på Internet). Under senate året har jag svarat på kanske 50 inlägg och även ställt någon fråga. Jag hoppas att jag även skall kunna sök svar på släktfrågor i Anbytarforum om 5 eller 10 år men att databasen blivit mer omfattande då och på bibehållen kvalitetsnivå.
 
Beträffande problemet med dubbla inlägg brukar jag regelmässigt söka på frågeställarens tidigare inlägg innan jag besvarar frågan. Då ser man om hon/han fått svar tidigare. Men ibland kan man ju se en liknande fråga under annat namn.?  
 
Det var några synpunkter från mig.
Mvh Lennart Johansson

2006-06-14, 20:36
Svar #15

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej! Håller med om det Lennart J säger om att en del skriver frågor under flera olika alias...Har ett exempel på en person som skriver frågor i stor mängd bl a under Östergötland under minst 3 olika namn, men med samma e-mailadress. Har nu kontrollerat min misstanke ang detta genom att titta på författare under sök på ord, 61 frågor under ett namn, 60 frågor under ett annat och 151 frågor under vad jag tror är det riktiga namnet. Även om man hjälper någon annan med forskning så kan man väl stå för sitt namn i frågeställningen...Frågorna ställs ofta likartade på flera olika platser i forumet i stor mängd. Jag svarar numera aldrig på hennes frågor! Det är ju många som vill ha hjälp här på anbytarforum, man kan ju önska att vissa personer kan begränsa sin forskning lite grann.
 
Mvh
 
Britt-Marie

2006-06-14, 21:07
Svar #16

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Att man byter användarnamn men inte mailadress tror jag har med att göra hur vissa personer ställer frågorna, när de inte får svar under ett namn kör man vidare med nästa.
 
Ex: X söker efter sin ana Y och får svar, sedan kommer nästa frågeställning X söker efter YY, vidare efter YYY.  
 
Jag kan hjälpa till att få igång någon som kört fast, men när man ska göra en hel släktutredning då får det vara.  
 
När X upptäcker att vedebörande inte får svar längre byter vederbörande användarnamn till Q och frågar vidare.
 
Jag tycker att det är roligt att hjälpa till, men när man ser en frågeställare som slänger ut 15 frågor gällande samma släkt, då tröttnar man på att svara.
 
Varjefall tappar jag lusten att hjälpa dessa frågställare.
 
Mvh
 
Gunilla

2006-06-14, 21:44
Svar #17

PeO Åstbom

Naturligtvis måste publicering av inlägg ske med urskiljning och spamlikt förfarande är självfallet av ondo.
Lennart skriver om trådar - en struktur som möjliggör att man kan besvara inläggen och svaret blir direkt sorterat under det som besvarats - en funktion som detta forum tyvärr saknar. Den enda visuella struktur som finns är ämne/diskussion (alltså saknas kopplingen mellan inläggen i en och samma diskussion) och med en riktigt trådad, där kopplingarna mellan inläggen framstår tydligt, skulle chanserna öka att få ordning (logisk) åtminstone på de svarande.

2006-06-15, 09:39
Svar #18

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Naturligtvis ska vi följa reglerna som säger:
 
Presentera dig!  
Ange alltid ditt riktiga för- och efternamn som avsändare. Anonyma inlägg eller inlägg under alias, pseudonym eller falskt namn är inte tillåtna.  
 
Finner Du att dessa inte efterlevs så är ett meddelande till Anbytarvärden en lämplig åtgärd.

2007-01-17, 17:58
Svar #19

Sven Gustavsson

Hej PEO
  Skulle du kunna söka på  David Halvarsson
  född 1907 - 1975 omkring med ned stigande led
                    MVH Sven

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna