ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-21  (läst 2028 gånger)

2002-06-28, 17:00
läst 2028 gånger

Utloggad Mats Kjellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • Mats Kjellström´s släktforskning
Kan poängtera att jag är grafiker/programmerare och inte journalist eller redaktör. Så mina kunskaper om det svenska språket är inte på expertnivå. Hade bara 1:a i svenska i skolan. Blev ganska paff att någon påstod att jag skulle bli redaktör så jag svarade lite snabbt utan att analysera situationen. Har aldrig haft några tankar på att vara redaktör. Jag är i detta sammanhang bara en simpel släktforskare utan några större ambitioner att bli en besserwisser i detta ämne.
Hittar fortfarande inte ordet ju i min ordbok; Stora Ordboken av Björn Colliander.

2002-06-28, 17:11
Svar #1

Utloggad Mats Kjellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • Mats Kjellström´s släktforskning
En fråga till språkexperten Carin Fredsdotter Almström.
Varför har man idag så många dubbla efternamn.
När man studerar gamla husför hör så verkar det nästan bara finnas folk med ett efternamn.
 
Är det en ny trend eller? Vore intressant att få veta och nu när jag har en expert att fråga så kanske jag äntligen får ett korrekt svar.

2002-06-28, 19:18
Svar #2

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Mats G,
 
Enligt ditt inlägg 26/6 så uppfattade jag det som du hade stora kunskaper i hur man gör en tidning. Därför föreslog jag att du skulle ta på dig jobbet, men eftersom du senare säger att du inte har kunskaperna så faller det ju.

2002-06-28, 19:33
Svar #3

Kålle

Ni ä la goa!
Hålla på så här å tjöta om skit.
Gå ut å njut av sommaren  
Kritisera inte fölk som jobbar frivilligt, gör dä bättre själv då da.
Vi ä många som tycker att de duger gött som de ä. Vill nån ha e proffstidning så får döm väl pröjsa för de då.

2002-06-28, 19:54
Svar #4

Carin Fredsdotter almström (Fredsdotter)

Hej Mats G.
 
Varför är du så elak?
 
Jag har aldrig varit expert på något, men jag är noga att ta reda på fakta innan jag yttrar mig. I mitt inlägg så hade jag ingen åsikt alls utan jag bara citerade från Nationalencyklopedins ordbok, jag kopierade texten från den websidan som jag refererar till d.v.s jag framförde fakta eftersom du faktiskt påstod att oredet ju inte finns i ordlistan vilket inte stämde med verkligheten.
 
Jag har ofta fel men om jag får argument som bevisar motsatsen så ödmjukar jag mig inför fakta och är glad för att jag blivit uppmärksammad på vad som är rätt samt blivit en erfarenhet och kunskap rikare.
 
Vad mitt namn beträffar så heter jag Carin Fredsdotter i förnamn och är gift Almström. Min pappa heter Fred och jag är hans dotter och som släktforskare och dotter vill jag använda detta patrenymikon. Jag har aldrig haft för avsikt att reta någon eller göra någon ledsen och upprörd med att använda mitt namn dubbelt. Jag bryr mig faktiskt inte om ifall det är poulärt eller inte, det känns rätt för mig.
 
Du kallar dig ju Mats G. Fredsdotter står alltså för samma sak som G. i ditt namn och det är helt okey för mig.
 
kram från Carin :-)

2002-06-28, 20:45
Svar #5

Utloggad Mats Kjellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • Mats Kjellström´s släktforskning
Visst kan jag göra tidningar och böcker osv., men jag ville bara poängtera att jag inte är någon språkexpert.
Jobbar mycket med Ebooks, digitala dokument på nätet. Ett mycket billigt (inga dyra porton) medium att sprida via Internet. Dessutom så kan man ha färgbilder i dokumenten. Fiffigt.

2002-06-28, 21:14
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 15:37
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det är väl utmärkt att det finns de som bevarar den gamla traditionen med patronymikon - äkta sådana alltså!
 
F.ö. är det alls icke ovanligt att i gamla husförhörslängder finna att de som har släktnamn, t.ex. Almström eller Kjellström, också har sitt patronymikon noterat i längden. Någon ny trend är det alltså inte frågan om.
 
Men namnskick har ju inget med Diskulogen att göra... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-06-28, 21:23
Svar #7

Inger Johansson

Till Carin.
Vad hette Du innan Du började kalla Dej för Fredsdotter? Dög inte Ditt egentliga flicknamn?
Patronymikonet -dotter avskaffades väl för ganska länge sedan även om det i modern tid har blivit populärt igen att använda. Man kanske skulle förnya sig lite grann........
 
Hälsningar
Inger Artursdotter-Johansson.

2002-06-29, 10:54
Svar #8

Barbro Östholm (Barbro)

Hörde en förklaring till den moderna särskrivningstendensen i svenskan: Mobiltelefonens SMS-program (de nyare som räknar ut själva vad ordet ska vara) känner i regel inte igen dylika, så för att slippa bokstavera, tar man orden ett i taget i stället.
Förutom att det väl som vanligt är engelskans inflytande. Min amerikanske svåger fascineras av de fantastiska ordsammansättningar man kan få till i svenskan:  Skattedeklarationsblankettsinformation och så?nt. Måste vara ett helsike för en dyslektiker.

2002-06-29, 12:09
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Barbro, det stämmer, den förklaringen har jag också läst och den verkar rimlig. Jag ogillar också särskrivningar, men när du nämner dyslektiker, så är det värt att ha i minnet att bara för att man inte skriver helt korrekt svenska behöver det inte betyda t ex okunskap, slarvighet eller lathet. Därför tycker jag att man ska låta bli att anmärka i alltför raljerande ordalag om folks sätt att skriva. Det viktiga är att vi förstår varandra.

2002-06-29, 12:16
Svar #10

Carin Fredsdotter almström (Fredsdotter)

Hej Inger!
 
Jag har svarat på din fråga under nytt inlägg: Ordet är fritt - Patrenymikon. Tycker inte diskutionen passar under Diskulogen - något mycket trist.
 
mvh Carin

2002-06-29, 14:14
Svar #11

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Diskussionen - något mycket trist!
 
Frestas jag att tycka. Visst hade Diskulogen sina fel o brister (men som redan sagts så finns det säkert möjlighet för den som vill förbättra att anmäla sig för kön är med säkerhet inte lång och handen på tangentbordet inte är väl de flesta av oss med i DIS i huvudsak för att få Diskulogen!).  
 
Det som gjorde mig mest upprörd var ändå innehållet i föredraget om folkbokföringen efter 1991 som verkar mycket osäker vad gäller pappersutdrag och bevarande för forskning såväl nu som i framtiden.
 
Det borde väl inte bli sämre förutsättningar för släktforskning efter 1991 utan tvärtom!
 
Vad gäller layout så finns ju alltid pålitliga Släkt&Hävd med fokusering på texten och dess innehåll. Lite tråkig kanske, men ofta med en vetenskaplig tyngd!  
 
Släkthistoriskt forum ger oftast en månadsjournalistisk inblick i vad som händer med blandning av bilder, reportage, släktartiklar och notiser.
 
Men det bästa som hänt på fronten är ändå detta forum! Aktuellt, allmänt, avgränsat och aktivt! Nu med avbildningar! Vad mer kan en salig släktforskare begära?
 
Ja möjligen att DISBYT växer till ett snyggt formgivet program som täcker alla som finns belagda eller att någon annan organisation skapar en sådan databas, som väl växer fram i Finland!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2002-06-29, 16:04
Svar #12

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 15:37
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Rubriken på denna diskussionen kanske borde ändras till DISPYT... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-06-29, 16:27
Svar #13

Utloggad Mats Kjellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • Mats Kjellström´s släktforskning
Det är synd med all verbal pajkastning på detta forum. Personligen så föredrar jag att läsa sakliga inlägg. Jag har bara varit släktforkare i knappt 5 månader så jag har ingen större erfarenhet i detta ämne. Men jag har fått några ex. av Diskulogen och dom har faktiskt gett mig värdefull information. Att kritisera andra är oftast poänglöst, det är bättre att ge konstruktiva råd så att vi får fart på släktforskningen. Att det finns språkpoliser får man väl leva med, men substansen i innehållet är viktigast för mig.

2002-06-29, 16:36
Svar #14

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Håller absolut med, det var olyckligt att vi fick allt kringsnack om särskrivning. Jag skulle ha hållit tand för tunga och inte stuckit in med mina kommentarer, det kunde ha räckt med Jörgens påpekande. Vilket ju i sin tur enbart berodde på talet om dig, Mats, som redaktör för tidningen.

2002-06-29, 17:12
Svar #15

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 15:37
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Personligen så föredrar jag att läsa sakliga inlägg. [...] Att kritisera andra är oftast poänglöst, det är bättre att ge konstruktiva råd... [...] ...substansen i innehållet är viktigast för mig
 
Bra, Mats! Att leva som man lär är inte så lätt alla gånger (det vet jag av egen erfarenhet), men du kanske kan sakligt utveckla tidningen borde göras bättre och ur min synvinkel finns det massor att förbättra med denna tidning, ivarjefall rent design mässigt till konstruktiva råd med substans i innehållet?
 
Jag kan bara avslutningsvis säga att det som ursprungligen fick mig att ta till orda i denna diskussion var (förutom det jag skrev i mitt inlägg ovan den 28/6 kl. 1.21) att jag retade mig på att den ene efter den andre framförde kritik offentligt i ett forum som inte har ett skvatt med Diskulogen att göra i stället för att kontakta redaktören direkt per epost. När så Mats skrev det han skrev (inte särskrivningarna, utan frågan om vilka krav som ställs på en redaktör), så var det helt enkelt en inbjudan att svara som jag bara inte kunde tacka nej till. (Och mina ord om särskrivningar var och är faktiskt ett konstruktivt råd!) Men nu sätter jag.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-06-30, 09:43
Svar #16

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Får jag föreslå att diskussionen om Diskulogens utformning flyttar dit den hör hemma, dvs. till DIS Forum: Ordet är fritt: Diskulogen, www.dis.se/discus/. De som inte är medlemmar i DIS kan ju knappast vara intresserade av att läsa om Diskulogen.

2002-06-30, 10:40
Svar #17

Rune Edström (Rune)

Marianne
Bra förslag! Även om jag har tidningen.
rune

2002-07-22, 10:54
Svar #18

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 09:49
    • Visa profil
angående grälen i Rötter:
jag är en tjej som har forskat i några år och har fått bra hjälp härifrån med tips och dylikt. Men på senare tid tycker jag att det dykt upp olika gräl och diverse utskällningar (eller har jag uppfattat det fel?).Personligen tycker jag det är obehagligt att se detta på en sajt som jag trodde var till för att hjäpa varandra. Jag drar mig för att gå in och titta på vad där är för nya ämnen.Måste detta vara ett inslag i Rötter?  
Mer hjärtliga tips och vänlighet efterlyses!
Med varma sommarhälsningar  
anna
May the Force be with you.

2002-07-22, 11:40
Svar #19

Utloggad Mats Kjellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • Mats Kjellström´s släktforskning
Jag vet inte varför det alltid finns människor som alltid ska hitta fel eller ska kritisera med en negativ/nedsättande underton. Jag kan också kritiera för att ge positiva inputs. Inte för att vara negativ eller avundsjuk på andra. När man blir påhoppad hela tiden så tröttnar man på att vara delaktig i diskussionen. Min poäng med att vara medlem i Anbytarforum var att få ut något av mervärde, inte lägga energi på en massa otrevliga diskussioner. Släktforska är riktigt kul och det hoppas jag att det är i fortsättningen med.
 
Har kommit i kontakt med tre personer som är släkt med mig på mycket långt håll, tack vare forumet. Vilket har gjort min forskning både trevligare och mer berikande. Så jag har faktiskt haft både nytta och nöje med forumet.

2002-07-22, 12:23
Svar #20

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Döper nu om denna diskussion till enbart 'Diskulogen' istället för som hittills Diskulogen - något mycket trist!
-Det är (som påtalats ibland) inte roligt med alla dessa rubriker som har en negativ klang här i Anbytarforum..

2003-02-20, 17:05
Svar #21

Utloggad Johnny Nyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2023-07-25, 15:43
    • Visa profil
Beklämmande att konstruktiva förslag till förbättring, inte noteras!
Redaktionen tycker sannerligen att kvantitet är bättre än kvalitet!
Räcker inte texten - går ner i antalet sidor, så gör andra tidningar!
 
Fortfarande lika dålig layout. Kardinalfel staplas på varann.  
Redaktionen har tydligen inte tillräckligt med redaktionellt material
att publicera, eftersom de fortsätter med stora, blåa, fula och i
sammanhanget olämpliga rubrikstorlekar!
 
När man ser de två 4 p ramarna på sidan 20, går tankarna till
dödsannonser i dagstidningarna på tidigt 1900-tal.
Jag tycker att de är dötrista, men redaktionen tycker säkert att de
dökul.  
 
Skall man bryta mot ”regler/rekommendationer”, måste man först kunna dem, följa dem  och därefter avvika från dem med någorlunda elegans.
 
Ännu mer konstruktivt - köp en bok av Christer Hellmark eller Åke Hallberg i ämnena typografi/grafisk design, läs och ta lärdom!
 
 
Med vänlig hälsning
Johnny Nyberg

2003-02-20, 19:53
Svar #22

Rune Edström (Rune)

Hej Johnny
Och varför klagar du inte hos Diskulogen eller adressen som finns härovan ??  
 
www.dis.se/discus/
 
Är det ingen som tar notis om dej där?
mvh
rune

2003-02-20, 20:24
Svar #23

Utloggad Johnny Nyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2023-07-25, 15:43
    • Visa profil
Hej, Rune
 
Uppriktigt sagt, så kände jag inte till det Forumet.
Konstruktiv kritik, är väl aldrig fel, eller hur?
 
Med vänlig hälsning
Johnny Nyberg

2003-02-20, 21:09
Svar #24

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Diskulogen är helt OK tycker jag!

2003-02-20, 22:01
Svar #25

Rune Edström (Rune)

Hmmm, men du har läst Diskulogen Johnny???      På sid 2 i Diskulogen har du olika mailadresser, var dom inte lika intressanta? som Anbytarforum. Kritiken bör väl närmast riktas mot den som ska ha den.
mvh
rune

2003-02-21, 00:10
Svar #26

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Johnny!
Det är OK att ha olika uppfattning om saker och ting. Jag tycker att Dislulogen är lättläst.
Men jag förstår inte vad du menar med ännu mer konstuktivt i slutklämmen. Man kan väl inte ha ännu mer av något som inte alls finns.
Mvh
Ingegärd

2003-02-21, 15:31
Svar #27

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Johnny,
 
Du pratar om konstruktiv kritik. Var finns den i ditt inlägg? Jag ser i alla fall ingen.
Vill man göra en konstruktiv kritik, så måste man också kunna anvisa vad man ska göra åt felen också annars blir det bara gnäll som ingen är betjänt av.

2003-02-21, 16:35
Svar #28

Utloggad Johnny Nyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2023-07-25, 15:43
    • Visa profil
Hej, Jan och andra
 
Se under äldre inlägg.
 
Med vänlig hälsning
Johnny Nyberg

2003-02-21, 20:02
Svar #29

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Johnny,
 
Eftersom du har framfört kritik förut, så varför fortsätter du då. Du har ju redan sagt ?vad du vill och det finns ju ingen anledning att tjata.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna