ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: EMIBAS  (läst 1199 gånger)

2005-08-15, 11:12
läst 1199 gånger

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Hej
 
Någon som vet pris på nya CDen EMIBAS och när den blir beställningsbar
 
Mats

2005-08-15, 18:33
Svar #1

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Priset på EMIBAS kommer att variera. Ett pris för institutioner och bibliotek på 895:- [ett krav från Svenska Emigrantinstitutet], ett normalpris på 695:- för privatpersoner, ett rabatterat pris på 645:- för medlemsföreningar och deras medlemmar, samt ett mässpris på 595:- på Släktforskardagar, Bok- och Biblioteksmässan och liknande arrangemang.
 
Beställningsbar från förbundkansliet blir den strax efter släktforskardagarna.
 
En speciell omständighet med den nya produkten är, att Emigrantinstitutet kräver en registrering av köparna. Den som beställer ett ex. av Emibas från förbundet skall därför vara medvetna om att en kopia av fakturan kommer att gå till Emigrantinstitutet. På mässor och släktforskardagar kommer det att finnas en blankett, där köparen får anteckna namn, adress och email/telefon. Motivet för denna hantering är, att det skall vara möjligt att kontakta användarna med uppgraderingar, bugg-fixar, rättelser o.s.v.  
 
Den som inte är villig att lämna sitt namn och adress i samband med köpet, vare sig det sker via förbundskansliet eller vid ett bokbord, kommer att nekas leverans.
 
Förbundet beklagar dessa aningen tillkrånglade rutiner, som vi dock hoppas inte skall hindra någon från att få tillgång till det fantastiska redskap som Emibas utgör.
 
Mvh
Ted Rosvall

2005-08-15, 18:44
Svar #2

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Alternativet aningen krånglig EMIBAS verkar på något konstigt sett mer tilltalande än alternativet ingen EMIBAS... Undrar varför?
 
(Inte för att jag är emigrantforskare själv, men dessa är väl unnade EMIBAS.)

2005-08-15, 19:00
Svar #3

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Tja, vad säger man?  Hoppas de anger att uppgiften kommer att databehandlas så de inte får problem med Dataisnpektionen.
 
Sen är ju köpare och användare inte alltid samma person, så det kan ju vara spännande att köpa/registrera sig på två ex för att testa
 
Mats

2005-08-25, 22:16
Svar #4

Ingrid Wikberg (Inkan)

Jag undrar vilken skillnad det är mellan den här nya CD:n  Emibas  och den tidigare som heter Databasen CD-Emigranten nr 1&2/2001
 
Innehåll etc?
 
Jag har inte hängt med här i Anbytarforum ordentligt de senaste 3-4 månaderna så jag tror att jag har missat information...  
Så nu undrar jag om man bör skaffa den nya?  
 
mvh,
Inkan

2005-08-25, 22:38
Svar #5

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Hej Ingrid,
Det är två helt olika produkter.EMIGRANTEN, som f.ö. kommer ut med en ny version senare i höst, innehåller en rad olika databaser med emigrationsanknytning. Viktigast bland dem är EMIHAMN, som är en databas över PASSAGERARLISTOR, alltså de som lämnade Sverige via t.ex. Göteborg.
 
EMIBAS är en databas över emigranter, hämtade ur den svenska kyrkobokföringens husförhörslängder och flyttningslängder. Det ingår visserligen en litet smakprov på Emibas även på Emigrantenskivan
men bara för några Göteborgsförsamlingar. Den EMIBAS-skiva som nu utkommit täcker hela Sverige, så när som på vissa delar av Stockholm, Uppland och Norrbotten. Det kan också finnas luckor tidsmäsgt - men databasen omfattar ändå 1,1 miljoner poster - och har försett med utmärkta sökmöjligheter, i stil med de som finns på 1890-skivan.
 
Mvh
TED

2005-08-25, 23:10
Svar #6

Ingrid Wikberg (Inkan)

Tack  Dubbel-TED  Det låter ju mycket bra, jag förstår att jag nog bör införskaffa den nya då.
 
Mvh
Inkan
 
Teds dubblerade inlägg är borttaget nu! Mvh Yvonne Carlsson/Anbytarvärd

2005-08-26, 13:23
Svar #7

Lisskulla Engström

Hej Ted,
 
En undring - på sidan Emibas står att  den är uppdaterad i juni 2005. När jag klickar på Blekinge, k-län ser det ut så här:
Antal församlingar: 42 Antal bokade församlingar: 3 Antal klara församlingar: 0  
Enligt ditt svar ovan är det bara några delar av Stockholm, Uppland och Norrbotten som saknas.
Vill du förtydliga hur det ligger till?
 
Lisskulla

2005-08-26, 18:10
Svar #8

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Hej Lisskulla,
Vi talar om två olika saker. Det jag beskriver ovan är innehållet på EMIBAS 1.0, den CD vi idag har presenterat och släppt här på släktforskardagarna i Göteborg. Det Du frågar om är nästa steg, projektet EMIBAS, som siktar på en ny, rättad och kompletterad version av denna unika databas om kanske 2 eller 3 år. Det som ligger ute är ett första försök till en summering av vad som är gjort och vad som ännu saknas. Och det handlar både om sådant som saknas helt och sådant som behöver kompletteras. Ofta är det så att man har excerperat fram tll 1895, eftersom man inte hade tillgång till källmaterial av senare datum, och då behöver församlingen således kompletteras fram till 1930.
 
Vi har en emigrantforskarhelg i Stockholm den 15-16/10 och då kommer även projektet EMIBAS att diskuteras, och till dess hoppas vi också ha uppdaterat Emibas-sidan, så att den mer exakt stämmer med verkligheten, och så att man kan utläsa vad som är vad, kompletteringar eller ny excerpering.
 
Mvh
TED

2005-08-27, 14:55
Svar #9

.

Ted!
Tycker du inte priset är för högt för denna produkt? Eller?????????????

2005-08-28, 18:32
Svar #10

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Hej
 
På EMIBAS-skivan finns en hänvisning till en www-sida med info på svenska.
 
Vart hänvisar jag de engelsktalande som nu visar stort intresse för skivan (de fyller snart min mailbox)och hur kan de köpa den på bästa sätt?
 
Tacksam för ett snabbt svar, köpsignalerna får ju inte missas!! (eller hur?)
 
Mats

2005-08-28, 20:42
Svar #11

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Skivan, som är tvåspråkig, kan beställas direkt från vårt kansli. Tyvärr är inte vår nya Internetbokhandel riktigt färdig - betalningsfunktionerna måste trimmas in - men snart, snart skall det vara möjligt för utlänningar att beställa och betala sina CD-skivor via Internet.
Vi skall se om vi inte skulle kunna fixa en engelskspråkig informationsruta om Emibas också.
Mvh
TED

2005-08-28, 20:58
Svar #12

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Hej
 
Det har tidigare talats om att namn och adress skall registreras för att (citat från Ted ovan): Motivet för denna hantering är, att det skall vara möjligt att kontakta användarna med uppgraderingar, bugg-fixar, rättelser o.s.v.
 
Med fakturan följer ett meddelande som säger nästan detsamma: Dessa uppgifter kommer att användas för att kunna behålla vår kundrelation och till marknadsföringsändamål
 
Att behålla en kundrelation kan väl vara acceptabelt, men att mitt namn och min adress används i marknadsföringsändamål vänder jag mig starkt emot. Jag har inte accepterat detta vid köpet och undrar nu hur jag kan få garanti för att mina uppgifter inte säljs vidare till allehanda marknadsförare.
 
Mats

2005-08-29, 07:25
Svar #13

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Sveriges Släktforskarförbund kommer inte att använda de insamlade namnuppgifterna på Emibas-kunder till marknadsföring. Vi kommer inte ens att spara kopior av dessa, utan direkt överlämna uppgifterna till Emigrantinstitutet. Vi har fått försäkringar om att uppgifterna inte kommer att spridas, utan endast användas för att kontakta Emibasköparna för information om eventuella buggfixar eller nya versioner, samt för information om nya, liknande produkter från Emigrantinstitutet, d.v.s. andra CD med emigrantforskningsmaterial, kanske register till Svensk-Amerikanska kyrkböcker eller tidningar.
Mvh
TED

2005-08-29, 14:23
Svar #14

Carl Szabad (Carl)

Punkt och Mats! Emigrantinstitutet ställde vissa villkor för att släktforskarförbundet skulle kunna få tillgång till och förbättra deras databas med ett effektivt sökprogram. Av den orsaken gäller en annan prisbild på den här CDn och dessutom ska emigrantinstitutet få tillgång till namn och adress på köparna.
 
Vad gäller eventuella buggfixar kommer de på vanligt sätt att läggas upp på CDns sida i Rötter.

2005-08-29, 14:42
Svar #15

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Ted o Carl
 
Jag ser vad ni skriver och hoppas/tror det är rätt. Hoppas då att SSF, som står som undertecknare av den text som jag relaterade till och där dessa begränsningar inte finns med, kan se till att den ändras.
 
Känns lite naivt, så här i efterhand,  att släppa ut mailadressen  med tanke på att den trots allt kan användas för utökad marknadsföring och det kan ju vara en rekommendation till andra att utelämna den vid köp. Uppdateringarna kommer man ju åt via Rötter iallafall.
 
Men skivan är bra, den är värd sitt pris.
 
Mats

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna