ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Finns ej i födelseboken!!! vad göra? tips önskas!  (läst 1688 gånger)

2005-10-05, 20:53
läst 1688 gånger

Utloggad Carina Lundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1407
  • Senast inloggad: 2020-01-01, 23:10
    • Visa profil
    • www.lundinsslaktforskarservice.se
Hej!
 
Ännu en dag på arkivet, utan resultat.
 
Jag letar efter en släkting som enligt husförhörsboken är född i Tierp år 1825, den 6 september, men som inte finns i födelseboken.
(Pappan bör heta Englund i efternamn)
 
Jag har tittat runt detta årtal utan resultat...så vad ska jag göra?  
Snälla finns det någon som kan ge mig tips och hopp!
 
Mvh Carina

2005-10-05, 21:17
Svar #1

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Carina, det är inte säkert att pappan kallade sig för Englund vid den tiden. Efternamnet kan han ju ha tagit sig senare. Om barnets namn finns i födelseboken så följ upp den familjen så får du se om du kommit rätt.

2005-10-05, 22:18
Svar #2

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Carina, det är säkert tidsödande (vet inte hur stor socken Tierp var 1825), men det kan vara en framkomlig väg att lusläsa husförhörslängden och se om personen du söker finns med som minsta barnet i familjen på någon gård. Kanske det står ett annat sockennamn där. Om inte, titta på samma gård i husförhörslängden för närmast föregående period för att se om samma familj bodde på gården då. Hjälper inte det, kan det vara värt mödan att kolla i grannsocknarnas födelseböcker.  
 
Det finns två män med efternamnet Englund i Sv Bef 1890 som är födda i Uppland, en i Alunda och en i Skuttunge. Kanske också något att undersöka.
 
Mvh
Ingegerd

2005-10-06, 07:25
Svar #3

Barbro Söderman (Bsm)

Hej!
Ibland är siffrorna kladdiga och en 8:a kan likna en 5:a tex. Gå till alla hfl där familjen finns med, för att få årtalet bekräftat. Datum är inte alltid pålitligt. Jag har sett exempel på att barn som enligt födelseboken är födda den 16, längre fram skrivs i hfl som födda den 10, (för att en präst haft svårläst handstil). Efternamnet är också lurigt som Ann-Britt skriver. Jag har ibland fått ta alla barn med samma förnamn och följa upp framåt  
för att hitta rätt barn. Sen kan familjen ha bott en kort tid på annat ställe. En del familjer flyttar ganska ofta, och kan ha varit iväg i en annan församling en period. Även där får man lusläsa hfl för att hitta vart de tog vägen.  
Födelseplatsen för varje barn är inte alltid rätt i hfl, om familjen bott på olika platser.  
 
Om familjen bott på samma plats hela tiden är det den första metoden som gäller, att följa alla barn med rätt namn, vilket brukar gå bra eftersom by/gård ofta står i födelseboken och man slipper plöja igenom hela hfl.  
Till slut hittar man de flesta, (men just nu sitter jag med en man som inte finns i dödboken fast han borde göra det, enligt hfl.)
 
Hälsningar
Barbro

2005-10-06, 08:05
Svar #4

Carl Szabad (Carl)

Carina! I princip ska du följa honom bakåt i husförhörslängderna från den längd där han finns med. Då hamnar du till slut i den familj där han var barn 1825. Bor hans föräldrar då bevisligen i Tierp 1825 är det bara att konstatera att han blev bortglömd i födelseboken. Detta är dock knappast troligt eftersom han så fort han skulle flytta utsocknes behövde en födelseattest som då skulle grunda sig på uppgiften i födelseboken. Som Barbro skriver är det inte sällan födelsedatum och -församling förvanskas om han flyttar ofta, han kanske under unga dagar tjänstgjorde som dräng i omgivande socknar exempelvis. Och det räcker att uppgiften förvanskats en gång så hänger det med även i senare flyttningar.
 
Barbro! Om din döing saknas i dödboken kan du leta i kyrkoräkenskaperna om det givits några begravningspengar efter honom.

2005-10-06, 09:04
Svar #5

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Bakgrunden till mitt inlägg igår kväll är ett fall jag stötte på redan första eller andra dagen som släktforskare. Min farfars fars första hustru stod i husförhörslängder senare i livet som född i Sättersta. Men där fanns hon inte i födelseboken, men hon fanns med i hfl som minsta barnet i en familj på en av gårdarna. Denna hfl var dock så bristfällig att det saknades uppgift om födelsesocken, inflyttningsdag och varifrån de inflyttade hade kommit. I närmast föregående hfl bodde en annan familj vid gården ifråga. Vid sökning på andra gårdar hittade jag familjen, som stod som utflyttad till Tystberga. Och mycket riktigt, där fanns barnet i födelseboken. Men ganska snart flyttade familjen tillbaka till Sättersta igen, och så har det blivit felnoterad födelseförsamling någon gång och ställt till med följdfel i framtida hfl-uppgifter.
 
Mvh
Ingegerd

2005-10-06, 09:13
Svar #6

Lena Persson

Vill tillägga att det inte är otroligt att barn inte finns med i födelseboken. Jag har flera sådana i min egen socken, familjen bor hela tiden inom socknen (enligt hfl och flyttlängd) men ändå saknas barnen i fb. I dessa fall sägs detta bero på en mindre noggrann präst. Har också hört att det var vanligt förekommande att födslar och dop antecknades på lösa lappar som när de sedan skulle föras över till kyrkoböckerna kunde ha förkommit. Ibland finns en född på sommaren sist införd på året, då hade väl lappen kommit tillrätta.

2005-10-06, 18:02
Svar #7

Sven-Erik Johansson

God eftermiddag på er alla  
 
Det är rätt vanligt med fel i kyrarkivalierna.  
Jag har gått igenom alla HFL och är delvis klar med FB och VB i socknarna Nordmaling, Gideå, Trehörningsjö, Grundsunda, Bjurholm som innebär att ca 100.000 personer finns i databasen för dessa socknar. Total med kringliggande socknar som Umeå lands, Vännäs, Degerfors, Fredrika, Björna, Arnäs etc totalt 167.000 personer.  
Här har jag hittat minst 4.000 grövre fel i kyrkböckerna som jag noterat.  
Grövre fel:  
-Bevisligen fel personer gifta med varandra enligt VB  
-Bevisligen fel personer som är föräldrar till barnen enligt FB  
-Saknade barn i FB trots att föräldrarna bevisligen bor i socknen. Dopet inns ej hellre i omgivande socknar. Men barnen finns i HFL och bildar i många fall själva familjer.  
-Bevisligen fel namn i FB på barnen i förhållande till senare i livet använt namn enligt HFL  
-Minst 1 års fel på födelseår i HFL.  
-Grova fel i DB.  
Hittat max 20 års fel vid flytt från Grundsunda till Umeå lands.Hittat max 8 år fel vid flytt till Bjurholm till Nordmaling under slutet 1800-talet.Detta fel kvarstod så långt man kan följa HFL på 1900-talet i Nordmaling innan sekretessen klipper till.  
-I vissa socknar är 10-20% fel när förflyttning sker mellan socknar på 1700-talet och en bit in på 1800-talet för att i stort försvinna fram till slutet 1800-talet.  
Dessutom 10.000-tals mindre fel än ovan i HFL, FB, VB, DB.  
Det finns så många mindre fel att det är helt meningslöst att notera.  
Man kan tydligt se att de olika prästernas nogrannhet varierar kraftigt även inom samma socken.  
Vid en sådan genomgång som jag gjort ser man också hur otroligt slarviga prästerna är.  
Därför rekommenderar jag att bredda sökningar både i tid och rum och att vara väldigt försiktig med att lita på endast en parameter av FB, VB, DB eller HFL.  
Vill ni ha ytterligare beskrivningar om några av de felaktigheter jag hittat i kyrkarkivalierna så finns detaljerade beskrivningar på www.sikhallan.com.  
 
MVH  
Sven-Erik Johansson

2005-10-06, 19:38
Svar #8

Barbro Söderman (Bsm)

Tack Carl, jag ska kolla där. Har bara plöjt dödboken flera gånger fram och tillbaka och även åren närmast runt det i hfl angivna dödsåret. Men han finns inte av någon anledning. Med tanke på Sven-Eriks beskrivning så kanske det inte är så konstigt.....
Hälsningar
Barbro

2005-10-06, 21:00
Svar #9

Utloggad Carina Lundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1407
  • Senast inloggad: 2020-01-01, 23:10
    • Visa profil
    • www.lundinsslaktforskarservice.se
Hej Ann-Britt, Ingegerd, Barbro, Carl, Lena och Sven-Erik!  
 
Tack för alla matnyttiga tips; nu ska jag ta nya tag, och ta vara på era förslag.
 
 
Mvh Carina

2005-10-06, 22:34
Svar #10

Birgitta Persson

Om en person ej är införd i dödboken kan det ofta vara så att han/hon har avlidit i en annan församling och begravts där. Kanske hos något av barnen eller på ett sjukhus. Här i Skaraborgs län fanns det sjukhus i Mariestad och under åren 1797 till 1838 är 392 personer med annan församlingstillhörighet inskrivna och begravda i Mariestad. De flesta är från Skaraborgs län men även många soldater från olika regementen liksom resande som insjuknat och blev inlagda på lasarettet.
Jag har förteckning på dem.

2005-10-07, 10:04
Svar #11

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Visst blir det fel i kyrkbokföringen ibland. Bland min farmors anor finns en Margareta Persdotter, som uppges vara född 1787 i Vrena (D). Hon lever hela sitt vuxna liv i grannförsamlingen Stigtomta (D), och något spår efter henne finns inte i Vrenas födelsebok. Tyvärr är Stigtomtas hfl så bristfälligt förda att det inte går att lista ut när eller varifrån hon kom till socknen.
Jag gick då igenom samtliga faddrar till Margaretas åtta barn. Bland faddrarna till barn nummer sex fanns en dräng vid namn Per Persson på en gård i Stigtomta. Per Persson torde vara ett av de vanligaste namnen i Södermanland, så han behövde ju inte alls vara släkt med Margareta. Jag kollade i alla fall upp honom, och kunde konstatera att han angavs vara född 1795 i Vrena. Han återfanns i födelseboken, och hfl avslöjade att han hade en syster Margareta född 1787. Jag följde familjen bakåt och kunde konstatera att de våren 1787 - när Margareta var knappt en månad gammal - hade flyttat till Vrena från Halla (D). Och där återfanns Margareta i födelseboken...
 
Försök alltså följa personen bakåt i hfl, och kolla upp barnens faddrar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna