ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frågeformulär.  (läst 1046 gånger)

2006-09-13, 19:26
läst 1046 gånger

Lennart Persson (Lelle)

Med tanke på de diskussioner som förts nyligen har jag ett förslag till webbansvariga.
Skapa ett standardformulär att använda vid efterlysningar. På så sätt underlättar man både för den som frågar och den som vill hjälpa till. Tydligen känner en del nybörjare en viss osäkerhet om förfarandet och undviker därför vårt utmärkta forum.  
Låt formuläret börja med en rullmeny där man väljer under vilken rubrik frågan skall hamna och några lättfattliga instruktioner.
Sedan rutor där man fyller i de uppgifter man känner till (namn, födelseår, ort etc.)  
En textruta där man skriver ned vad man vill veta och framför allt var personen alt. familjen varit.
Hänvisning till kyrkoarkiv, GID-nummer, muntlig eller annan källa är inte så noga vilket, bara det finns en utgångspunkt att söka ifrån.
Frågor och efterlysningar blir lätt överskådliga och frågan kanske t.o.m. kan knytas till frågeställaren för att undvika att samma fråga dyker upp under flera olika rubriker, vilket inte är ovanligt.
MVH / Lelle

2006-09-13, 19:45
Svar #1

Eivor Andersson (Ema)

Det är bara det att allting blir väldigt stelt och opersonligt och då tycker jag att hela charmen med Anbytarforum försvinner.
 
Då kan man lika gärna sitta och söka själv i register och arkiv och hela den sociala biten försvinner.
 
Så tycker jag..
Hälsn. Eivor

2006-09-14, 08:07
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Även om det låter som ett bra förslag, så håller jag med Eivor om att nog blir det väldigt tråkigt då.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-09-14, 13:38
Svar #3

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Nu var det väl bara vara efterlysningar som det skulle vara ett formulär för. Det finns ju en massa andra saker som diskuteras här.
 
Personligen tycker jag faktiskt också småtråkigt är bättre än att folk lägger ned en massa tid på att forska fram uppgifter som frågeställarna sedan visar sig ha, men inte visste/begrep att de skulle skriva i frågan.
Det är ju flera som påpekat just detta och hur mycket bortkastad tid det blir, och att de t.o.m slutat svara efter några sådana upplevelser. Och då blir det ju verkligen ett dött Anbytarforum.
Sedan kan man enkelt behålla den personliga touchen även i efterlysningar genom att längst ner i formuläret ha en ruta med Övrigt där folk kan skriva personliga saker de vill ha med och som inte ryms i mallen.
 
Att ha en mall för all kommunikation på Anbytarforum tror jag inte alls skulle fungera (varken mänskligt/socialt eller tekniskt), men just för efterlysningar skulle det förmodligen vara mycket effektivt.
 
Ingela

2006-09-14, 14:33
Svar #4

Eivor Andersson (Ema)

Då får ju iallafall byråkraterna sitt lystmäte.
De älskar ju alla slags formulär.
 
Detta har diskuterats förr någon gång och jag tror inte att det blev någon större uppslutning.
Men blir det en majoritet för det, så får man väl rätta in sig i leden..
 
Eivor

2006-09-15, 13:54
Svar #5

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Ingen dum id? för efterlysningar. Många gånger får man för lite kunskap om vad frågeställaren vet på förhand. Kan bara instämma.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna