ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Funderingar - om hunda år, eller nått i den stilen  (läst 1410 gånger)

2002-09-03, 20:15
läst 1410 gånger

Utloggad Johnny Nyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2023-07-25, 15:43
    • Visa profil
Om 100 år så finns det inga spår kvar av dig...
Hur vet vi något överhuvudtaget om historien?!
Folk berättar historier...som förändras med  
tiden.
Folk skriver brev...med bläck och penna som  
går att läsa 200 år senare....
Folk tar fotografier...med vanlig negativfilm  
som har en beständighet på minst 150  
år...kanske längre. Ok, numera digitalkamera.
Folk spelar in musik...som graveras på  
plastskivor (LP och stenkakor)...de kan  
plockas fram om 1000 år och spelas igen  
(om man har en grammofon sparad...det går  
bra med en vanlig nål och en pappstrut  
också!).
Min skivspelare klarar snart inte av en vinyl-
LP!  Var köper man en pickup till en äldre  
skivspelare?
 
 
Skall vi fortsätta resonemanget?
Det finns ingen tidsperiod i mänsklighetens  
historia som efterlämnar så stort tomrum efter  
sig som våran!
Varför?
Därför att vi inte har några beständiga  
medium längre...
CD-skivor spricker (alt. rostar) efter 50-80 år  
(vem vet egentligen - de äldsta CD-skivorna är  
idag bara 26 år gamla...och de är redan  
förstörda för all framtid).
VHS-band äter upp sig själva med tiden - du  
behöver inte ens använda dom! Hur många  
har inte dokumenterat sina liv på video...och  
hur många har konverterat över dessa till DVD  
/ CD-Rom...någon ?
 
Har planer på att krydda min forskning med  
lite dramatik. Det ska bevaras till kommande  
generationer, eller är det onödigt. Ska  
videofilma platser, torp,  
kyrkogårdar mm. Ska redigeras på en lämplig  
dator, i detta fallet en Macintosh. Släktens svar  
på  
Hans Villnius, ska få bidra med sin röst.  
Textutkast och idéer finns från några i släkten.  
När ska detta då ske, undra vän av ordning?
Ja, en vacker dag kanske, får se hur det blir.
 
Super-8 ...en fantastisk uppfinning på  
förvideomatisk tid. Idag har de flesta bleknat  
bort...om inte så är de konverterade till  
VHS..som äter upp sig själv. Konvertera  
igen...orkar någon?
De flesta skriver mail  
idag...tusentals,miljontals..någon som  
arkiverar dessa?? Någon???
Hur skall man kunna beskriva en vardag från  
2001 om hundra år på samma sätt som man  
kan beskriva en vardag från 1897 där det finns  
tusentals handskrivna brev och  
handframkallade fotografiska glasplåtar som  
bevisar att folk fanns till och gjorde det som  
de gjorde då.
 
Nästan alla utskrifter vi gör från datorer sker  
på syramättat papper - dvs utskrifterna  
bleknar bort i kombination med att bläcket inte  
är ljusbeständigt.
Hur många har tagit backup på hela sitt  
material?  
Hur länge sen är det?
Är det inte snart dags igen?
Förvaras det i en skolåda?
Mycke ´ papper  blev de ´!
 
Inte heller bläcket i våra vanliga  
kulspetspennor håller vidare mot tidens tand.
Vem skall tala om 1990-talet om hundra år  
när det enda som finns kvar är några  
bortbleknade papper och ett oändligt antal  
okompatibla datorsystem ?!
Om hundra år finns du inte kvar...och om du  
någonsin fanns; vem skall kunna berätta  
något då du inte efterlämnar några bevis ?
Jag bara funderar...
 
Med vänliga sensommarhäslningar
Johnny Nyberg

2002-09-04, 06:19
Svar #1

Rune Edström (Rune)

Hej Johnny
En alldeles förträfflig fundering.
rune

2002-09-04, 11:57
Svar #2

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 939
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:13
    • Visa profil
    • edshult.eu
Jag är lite trött på all denna oro för nya format. Visserligen blir lagringsformen kanske mera abstrakt för varje nu generation, men data finns ju fortfarande där.  
Ta t.ex. digitalfoton. Om man lägger dem på en CD-skiva så kommer de nog att hålla i minst 50 år om man håller koll på skivan och inte slarvar bort den. Dessutom sker ingen försämring - förrän den dag skivan inte alls kan läsas. Skulle man få larm om att data försvinner efter 25 år så kan man enkelt kopiera över till nya skivor (se fortsättning).  
 
Problemet är istället att man måste ha en läsare som kan läsa av skivan. Då säger du att om 50 år finns ingen CD-läsare. Det kan ju hända att det inte är vanligt med sådana, men om vår civilisation finns kvar så tror jag att det finns några stycken brukbara sådana i något museum att ta till i nödfall.  
Men grejen är att det går oerhört enkelt och snabbt att flytta över dina data till det medium som kommer att ersätta CD-spelaren, om man gör det i tid när båda medierna existerar parallellt. Om några år får vi nog offra en kväll och ta fram våra CD-skivor med material för att lägga över dem på skrivbara DVD-skivor. Efter det kan vi bara drömma om vad för holografisk lagringsmetod som kommer att användas och hur många sekunder en kopiering kan tänkas ta.  
 
I stället har vi idag möjlighet att spara så mycket information som vi orkar. Med fördel använder vi digitala metoder eftersom det brukar vara enklast att föra över till nästa generation då. T.ex. kan vi överföra ljudinspelningar till CD-skivor, så försämras inte ljudet med tiden - och det är enkelt och snabbt att kopiera.  
 
Är inte istället problemet att det finns för mycket data i framtiden och att det blir omöjligt att hålla reda på allt. Man måste tänka på hur man ska organisera det.  
 
Optimisten,
/Karl-Henrik

2002-09-04, 12:16
Svar #3

Essan Gradhman

Hej!
Det vanliga är väl att man överför gamla data till den nya datorn t ex. Jag har haft cirka 5-6 datorer de senaste 15 åren och har alltid fört över gamla data till den nya datorn. Likaså går det ju lätt att föra över gamla filmer till det nya formatet så kanske blir det inte så svårt som du tror Johnny! Fast det gäller ju förstås att hänga med och byta upp sig vartefter. Och det tror jag nog myndigheter och arkiv gör också,
så var inte en så?n olyckskorp........*S*
mvh
Essan G

2002-09-04, 18:06
Svar #4

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Johnny!
 
Varför så negativ?
 
Jag överför data från kassettband och disketter för gamla ABC 80 och ABC 800 till PC-format, både DOS och Windows. Ibland får man konvertera filerna, men det går ju ändå att använda gamla data.
 
Ännu en optimist, som inte ger upp i första taget.
 
MVH
 
Sam

2002-09-04, 22:34
Svar #5

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Kärnfrågan är väl VEM som sköter all konvertering? Den som skapat skivan eller motsv kan ju ju hålla på i några omgångar, men sen blir det någon annan som skall ta över. Har han intresse och kunskap??
När någon röjer ut mitt material om x år gäller det att förstå vad som är intressant och vad som skall sparas. Här gäller det att lämna ett släktforskartestamente efter sig och att lämna över till t ex DIS Arkiv eller Genealogiska Föreningen. Men hur många kommer att göra det??

2004-10-03, 22:18
Svar #6

HÅKAN JONSSON

Cd skivor kommer med all säkerhet försvinna inom kort. Vetenskapens värld bevisar att det inte är det allra senaste som är det bästa. Det låter skrämmande att en CD skiva skulle vara slut efter 26år men det stämmer säkert mycket väl. Det Digitala formatet är med all säkerhet inte framtidens arkivering av historien. Ett fotoalbum som är över 50år kan man ta fram när man vill och titta på och det är för alltid det bästa sättet att förvara dessa för kommande generationer.

2004-10-03, 23:22
Svar #7

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Kul(!?) att frågan aktualiseras igen. Men efter programmet kanske dom = myndigheterna förstår att något måste göras med våra register, typ folkbokföringen!

2004-10-04, 11:42
Svar #8

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Eftersom en CD-skiva är slut efter 26 år behöver ju de personer - fyra (!) till antalet - som ansett att deras integritet kränkts genom att deras superhemliga personuppgifter publicerats på CD-skivorna Sveriges befolkning 1970 resp 1980 inte vara så oroliga längre. Efter 26 år är det alltså slut och de kanske slipper stämma förbundet etc.

2004-10-04, 15:20
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Genom ovanstående kommentar har Tord Påhlman lyckats med konststycket att i ett och samma inlägg
 
? förvränga diskussionen om Släktforskarförbundets befolkningsskivor till den milda grad att det inte skulle ha kunnat gjorts bättre i ett propagandaministerium i en bananrepublik;
 
? förlöjliga en diskussion som handlar om hurvida också släktforskare ska visa normal hänsyn mot andra människor;
 
? håna dem som försvarar andra (!) personers rätt att slippa få känsliga personuppgifter spridda lätt sökbara på bl.a. landets alla bibliotek.
 
Denna prestation har dessutom utförts
 
? i en diskussion som inte har ett dugg med integritetsdebatten att göra;
 
? samtidigt som samme Tord Påhlman springer till anbytarvärden och ojar sig om någon hoppar på honom med en kommentar till något påhlmanskt inlägg.
 
Gratulerar till denna imponerande bedrift! J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-10-04, 15:53
Svar #10

Anders Andersson

Biblioteksbranden i Linköping för åtta år sedan inspirerade mig till artikeln Salamandern och papegojan (om språket ser uppstyltat ut så beror det på att jag först skrev artikeln på engelska, och själv översatte den till svenska när den skulle publiceras i Art Bin).
 
Ett problem är väl att vi i dag inte vet vad som kommer att anses värdefullt om 100 eller 500 år. När jag skall producera mitt digitala minnestestamente på DVD eller annat medium, är det då 30 års släktforskningsarbete (baserat på redan offentliga uppgifter i myndigheternas arkiv) eller mina skrivböcker från grundskolan (aldrig förr publicerade) som är mest angeläget att bevara? Kommer eftervärlden att göra samma bedömning som jag av vad som varit viktigt? Vad var viktigast att spara för 500 år sedan, och är det verkligen detta som vi har kvar i dag, eller är det i praktiken något annat?
 
Jag skriver inte för byrålådan, jag skriver för Federationen - i den skämtsamma devisen med syftning på Star Trek ligger tanken att jag hellre ägnar tid åt sådant som kommer andra till del i framtiden, än åt det som sannolikt kommer att brännas efter min död, hur trivialt det sparade materialet än må vara.
 
Därför reagerar jag också med skepsis varje gång någon ber mig om information mot löfte att informationen kommer att förstöras så snart den fyllt sitt avsedda syfte - varför skall jag lyfta ett finger för att andra skall bygga upp stora lager av hemligheter? Tänk om 1600-talets statsförvaltning hade resonerat likadant och kasserat uppgifterna om redan avlidna skattebetalare; då hade vi stått där utan källmaterial att forska i.
 
Egentligen vill jag vända på svaret: Ursäkta, men kan vi få veta din åsikt i det här ämnet? - Ja, men bara om ni lovar att lämna uppgifterna vidare till någon annan.

2004-10-04, 18:08
Svar #11

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Ja raderade i morse ett i pricip identiskt inlägg från Tord (inkl. en kort undrande kommentar av Evas Dahlberg) för att slippa få denna debatt även här. Men det kom visst tillbaka.. Nu är det väl too late - men tanken var alltså att få bort onödiga kommentarer som den.

2004-10-04, 20:15
Svar #12

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Ett gott skratt förlänger livet. Själv förlängde jag livet åtskilligt då jag läste inlägget närmast efter mitt.

2004-10-04, 23:20
Svar #13

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Därmed har jag gjort dagens goda gärning - genom att bidra till att Anbytarforums läsare får ta del av Tord Påhlmans visdomsord under åtskilligt längre tid än annars... J
 
Och inlägget närmast före det senaste påhlmanska har säkert också haft samma effekt som georgisk yoghurt... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-10-06, 16:59
Svar #14

Anders Andersson

Kungliga biblioteket anordnar en konferens den 4 november med titeln Att digitalisera kulturarvet. Nej, jag deltar inte, men jag noterar att det pågår arbete i den här riktningen.
 
Apropå KB, är det någon här som har sett resultatet av deras projekt Kulturarw3? På grund av en särskild förordning får KB inte göra gamla webbsidor tillgängliga via Internet, utan man måste själv ta sig till KB:s lokaler om man vill studera dessa rariteter. Är det inte fantastiskt vad man kan göra med IT? Vad kommer härnäst, pappersutskrifter av gamla text-TV-sidor som bara får läsas på plats vid Arkivet för ljud och bild?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna