ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gårdar & personnamn  (läst 419 gånger)

2003-10-11, 21:25
läst 419 gånger

Roger Johnsson

Jag söker efter min farfars farmor & farfar men har problem pga oläsliga microfilmer. Nu undrar jag om det är någon som vet om man kan gå efter gårdar och på så sätt hitta personnamn efter som jag vet att de bodde i Gillesfall i Östergötland i Ulrika försmling.Det borde väl finnas register på gårdar också??
MVH Roger Johnsson

2003-10-26, 08:28
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Roger! Jag vet inte om du sedan du skrev frågan sett att Bo Lindwall för en tid sedan kom ut med boken Familjer och gårdar i Ulrika. Den presenteras i RÖTTERs databas Litteratur-Sök (direkt till presentationen) och på Rötters löpsedel den 2 september.
 
Din mer generella fråga om register för gårdar är lite mer svår att besvara, men jag gör ett kortfattat försök så får andra komplettera. Det fanns/finns ju fastighetsregister som funnits hos domstolarna men nu ska vara lämnat till respektive landsarkiv. Men ett sådant tar väl endast upp den som ägde fastigheten.
 
Mantalslängderna för varje församling tar upp skattskyldiga och finns även de på landsarkiven. Eftersom du söker andra källor än husförhörslängderna borde de väl kunna vara användbara.
 
Hälsningar,
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna