ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Går det att försörja sig på släktforskning åt andra?  (läst 2767 gånger)

2002-03-03, 22:09
läst 2767 gånger

Pierre Nilsson

Hej!
Går det att leva på att hålla på att yrkesforska åt andra mot betalning? Jag håller själv på med väldigt mycket forskning åt andra och får lön för detta.
 
Intresset för att vilja veta sin härkomst växer så det knakar.
Mvh
Pierre N

2002-03-04, 20:21
Svar #1

Sofie Johansson

Hejsan !  Om man skulle behöva ha din hjälp och i så fall vilket län forskar du i? Undrar också vad du tar för att forska åt mig
 
Vänligen Sofie

2002-03-04, 22:14
Svar #2

Anna-Lisa Göransson

Sofie Johansson!  
Har lagt märke till din fråga till  Pierre. Har forskat i 27 år, mest bara åt mig själv. Börjar nu bli färdig med det. Funderar på att göra forskning åt andra. Har stor erfarenhet av Bergslagen ( Grangärde, Säfsnäs, Säter, m.fl dalasocknar),samt Värmland, Västmanland ( Hällefors, Hjulsjö, Hällefors m.m.)samt  även en del i Västergötland och Dalsland. Är du intresserad, svara då på min mailadress.
Anna-Lisa

2002-03-05, 09:53
Svar #3

Bernt Bergkvist

Hej Pierre!
 
Jag tror det är svårt att försörja sig på heltid med att släktforska åt andra. Åtminstone om man skall vara alltigenom ärlig och betala sociala avgifter, skatt och moms enligt lagen. Du kan säkert finna att det är ett lönande extraknäck, men att fylla en heltid året om, och ta betalt för alla timmar du lägger ned blir svårt.
 
Men testa gärna i lite försiktig skala, och lycka till.
 
Bernt Bergkvist

2002-03-05, 10:45
Svar #4

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 07:16
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Jag har forskat på uppdrag i ca 15 år, och kan nog lugnt konstatera att man inte kan leva på det.
Kanske är jag för billig, men ett trevligt extraknäck är det!
 
MVH Kenneth L. Slobyn Mangskog

2002-03-05, 10:54
Svar #5

Peter Funke (Fun)

Sofie, vore jag som du skulle jag kanske kolla om
det finns någon släktforskarförening i min närhet.
Dels för att se om de har någon kurs som kan vara intressant, och dels för att kolla om de kanske kan tipsa om någon som kanske forskar inom samma släkt. Köper du uppgifter från andra kan det bli dyrt, och du kommer inte att vara helt säker på att uppgifterna stämmer förrän du själv kontrollerar källorna. Dessutom går du miste om en massa spännande forskning om du köper uppgifterna!
Med vänlig hälsning
Peter

2002-03-05, 14:54
Svar #6

Pierre Nilsson

Hej Sofie!
Jag forskar i alla län och tar ut en avgift på 120 kr/tim för svartjobb och 250 kr/tim för beskattade jobb. Jag tycker faktiskt det är rätt billigt för de flesta uppdrag jag håller på med kanske varar i max 50 timmar så då får jag in 6 000 eller 12 000 om jobbet är skattat eller inte. Men det är helt klasrt billigare att få arbetet som ett svartjobb. Avgiften bygger enbart på det antal timmar jag sitter på arkiven och forskar.
Mvh
Pierre N

2002-03-05, 17:35
Svar #7

Anna Karlsson

Snälla Pierre,
Jag vet inte om du driver med oss eller inte.. Jag känner igen ditt namn sen en del häpnandsväckande diskussioner för något år sedan så jag är inte speciellt förvånad. Till att börja med så är det ju inte direkt någon merit att skylta med att man föredrar att jobba svart..men den diskussionen orkar jag inte ens gå in i mer än att jag tycker att det är oerhört oseriöst med dubbel prissättning. För det andra så är jag lite nyfiken på vad man får av dig för ca 50 timmars forskning? Själv så har jag forskat i snart 10 års tid och jag har fortfarande mycket kvar att utforska om mina egna rötter. Att lägga ner 6-12000 på att få femtio timmars forskning tycker jag är dyrt för det innebär att man kanske i bästa fall får en antavla med född och död i kanske fyra-fem generationer. Det finns ju så oerhört många källor att inhämta information från så det som jag tycker är det enda sättet är att göra forskningen själv, det ger så oerhört mycket tillbaka. Visst kan man be någon annan att titta efter enstaka uppgifter som man själv ej har tillgång till, men de allra flesta släktforskare gör sådana kontroller gratis om man ber dem.
Till Sofi så vill jag bara säga att jag föreslår att du följer Peters råd här ovan, du kommer inte att ångra dig!
MVH
Anna

2002-03-05, 18:02
Svar #8

Aino Nyman

Jag hade inte ens låtit Pierre få forska fram jyckens stamtavla åt mig!

2002-03-05, 19:25
Svar #9

Anders H.Jonsson

Ni som betalar ut arvode för släktforskning gjord av annan person ska GIVETVIS meddela er lokala skattemyndighet detta;  
Den person som tar betalt ska givetvis skatta för den inkomsten. Vi alla ska naturligtvis dra vårt strå till stacken vad gäller skatter.  
Varför ska t ex Pierre Nilsson anse sig ha rätt att leva på oss andra?  
Det är ju vi skattebetalare som subventionerar hans behov av läkare, mediciner, tandvård,etc .
 
SÅ: släktforska själv: då vet du också att allt blir rätt, och att underlaget ej är snålt.

2002-03-05, 20:19
Svar #10

lars

Jag skulle bra gärna vilja veta vilket företag Pierre registrerar sina inkomster under... Själv så jobbar jag på skattemyndighten i Västerås och jag lovar att granska allt som skrivits i denna diskussion.....
 
Mvh Lars

2002-03-05, 20:48
Svar #11

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Håller med Peter Funke att den största tillfredsställelsen med släktforskningen är att få göra det själv. Det är inte själva målet i sig som är det bästa utan vägen dit!!!!!!!
Sedan kan man ju tycka vad man vill om den svenska skattelagsstiftningen men det har ju inte ett dyft med släktforskning att göra.
Så Sofie, forska själv, det blir både billigare och garanterat roligare!

2002-03-05, 20:55
Svar #12

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Denna debatt blir bara mer och mer spännande. Nu kom ju även skattemyndigheten med i diskussionen. Jag antar att allt från början till slut är menat som ett skämt. För ovrigt vore det intressant att veta hur mycket man hade tjänat om man hade tagit betalt för de timmar man lagt ned. Själv ligger jag på 0 kr i timmen så här har skattmasen ingenting att hämta.
Tillbaks till släktforskningen!
Mvh - Mats Högberg

2002-03-06, 08:51
Svar #13

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 07:16
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Naturligtvis är det för oss forskare helt oemotståndligt att själv göra vår forskning, men man måste också ha respekt för att inte alla människor har tid, lust, kunskap eller ork att forska i sin släkt.
Jag bjuder ju ofta på uppgifter (den som kollat runt i Rötter vet nog detta) men det måste också finnas gränser för hur mycket tid man lägger ner åt andra. För mig är uppdragsforskningen en liten men viktig del av min inkomst - synad i sömmarna av Skattemyndigheten för övrigt, utan någon anmärkning om för lite inbetald skatt. Då jag i övrigt är arbetslös (läs inkomstlös) så blir ju varje krona viktig.
Som uppdragsforskare måste man dock vara seriös, så Pierres inlägg tar jag som ett gott skämt...
 
MVH Kenneth L, Mangskog

2002-03-06, 09:03
Svar #14

Peter Funke (Fun)

Hej Kenneth!
För undvikande av missförstånd vill jag understryka att mitt inlägg här ovan inte är avsett som kritik av er etablerade uppdragsforskare (jag tror inte att Du tog det så heller!). Jag antar att det ligger i ert intresse också att varna för sådana arvodesforskare som rör sig i utkanterna av det som kan anses som seriös verksamhet?

2002-03-06, 09:55
Svar #15

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 07:16
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Jodå Peter, det framgår nog helt klart att jag instämmer i dettta...

2002-03-06, 11:32
Svar #16

Utloggad Kent Lundgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2009-02-04, 21:16
    • Visa profil
Släktforskning räknar vi flesta som en ren hobby skulle vi av någon anledning få ersättning för uppgifter vi lämmnar ut så är det en litet bidrag ändå mot vad som är utlagda kostnader datorer, telefonsamtal kopiering resor m.m.m. under lång tid så egentligen skulle det nog bli ett rejält underskott istället för skattemasen.
Se denne Lars har andra påvar o skattefifflare i vårat samhälle att jobba efter med betydligt större summor att lägga ned sin kraft på
eller det kanske är så här de jobbar ja då är det klart att det är  som det är
Så vi avslutar  här nu och ägnar oss åt släktforskinigen i stället
Tack
Skattesmitare/Släktforskare

2002-03-06, 13:25
Svar #17

Pierre Nilsson

Hej!
Jag ger mig. Det går alltså inte att leva på släktforskning åt andra. Bra, nu vet jag det.
Pierre

2002-03-06, 17:49
Svar #18

Utloggad Lars Lindgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2015-01-23, 17:21
    • Visa profil
Hej igen alla släktforskarvänner!
Konstigt att det blev mig ni förbannade och gnällde över.. Inte kunde väl jag tro att någon här inte skulle se att jag skämtade. Tror Ni verkligen att skattemyndigheten är så nitisk? Nej jag skrev inlägget mest för att raljera lite över föregående inlägg i debatten. Även om jaginte jobbar på skattemyndigheten så var jag trots allt lite nyfiken på Pierre som hade olika taxor, för att ha det så måste man ju ha ett företag registrerat i alla fall om man planerar att försörja sig genom att forska åt andra.
 
Hoppas att jag inte ställt till med allt för många grubblerier hos er ÄRLIGA släktforskare  
 
/Lars (ej skattefogde/påve) i Västerås

2002-03-06, 19:55
Svar #19

Pierre Nilsson

Hej alla!
Att enbart leva på släktforskning åt andra går ju inte eftersom man får in för lite pengar den vägen. Men i många jobb, typ på sjukhus när man gör forskning om folks blodgrupper eller dyl så forskar man gratis eller mot en mycket liten avgift. Men arkivarier och de som jobbar på arkiv och pastorsepeditioner har släktforskningen inbakat i sitt arbete. Det som jag tycker är bra att det finns så mycket på Internet som man kan hämta i princip gratis t.e.x en antavla i 10 generationer men födelse, död och barn m.m.
Lycka till med er fortsatta forskning
Pierre

2002-05-22, 12:55
Svar #20

Kenneth Karlsson

Hej!
 
Jag har i fem år sökt dom biologiska föräldrarna till
August. Vad som finns noterat om honom är
att han ska vara född 1862-03-10. Han finns
med i två husförhörsböcker Hjo LF. Han står som
fosterson till soldat Peter Stiller. I första
boken står ett ? ang. födelseort, i den andra
Hjo. Har kollat alla födelseböcker från Hjo LF
och Hjo SF utan att hitta honom. 1892 emigrerar
han till Canada, gifter sig och får två söner.
Han dör 1947.
En fråga till er som forskar som experter och proffs! Finns det någon möjlighet att hitta August
biologiska föräldrar?  
 
Mvh
Kenneth Karlsson

2002-08-01, 10:00
Svar #21

Heikki Sarkka

Jag lever inte på släktforskning, men undrar om man kunde koncentrera sig på en sektor med ringa konkurrens, t. ex. översättning av domstolsprotokoll eller dokument på tyska och latin. Man skulle tro att kunderna skulle vara villiga att också betala mera om litet gratisutbud finns.
 
 
Heikki

2006-02-21, 02:05
Svar #22

Pierre Nilsson

Hej!
Kan anbytarvärden vänligen stänga denna diskussion eftersom den inte blev bra.  
Mvh
Pierre Nilsson

2006-02-21, 10:46
Svar #23

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Pierre
Förstår ej din motivering.
Ingen har skrivet här på 3 1/2 år, det är bara du som har läst nu och skrivet. Sådant som är oskrivet är väl bara att gå förbi?
Jan-Christer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna