ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Har jag rekord på det största antalet obesvarade frågor?  (läst 2829 gånger)

2003-07-05, 20:05
läst 2829 gånger

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har i eftermiddags gått igenom alla mina obesvarde och icke uträdda sök/ efterlysningar gjorda mellan december 2002 och juni 2003; totalt blir 21, alltså 14 obesvarade och 7 som inte gav säkert resultat. Är det ett rekord eller frågar jag kanske mer än många andra.
 
Måste understryka att detta inte är menat som kritik; jag har fått massor med hjälp här i Rötter. Kan någon 'slå' mig?
 
Mvh
Ann Little

2003-07-05, 21:37
Svar #1

Utloggad Elaine Oscarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2014-08-28, 11:11
    • Visa profil
Hejsan Ann!
 
Hoppas du bara råkat ut för församlingar där många andra inte praktiserar.
Ger du mycket kött på benen när du frågar?
Man blir ju osäker om man ger allt man vet för att få veta mer.
 
Jag hoppas att jag alltid försöker berätta hur jag är släkt med personen och hur det kommer sig att jag inte vet det jag frågar efter.
 
Men visst är Anbytarforum underbart, många kunniga personer som ibland bara kan ge uppslag hur man ska göra.
 
Men Ann för din egen del, du är ju här inne ofta, så 21 inlägg av hur många?!?
Du försöker ju alltid hjälpa så många andra!!
 
//Elaine

2003-07-05, 22:00
Svar #2

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Elaine!
 
Jag vet faktiskt inte hur mycket jag frågat, men det kunde kanske vara intressant (för mig) att kolla vid något tillfälle. Anledningen till varför jag nu vet hur många frågor som ej besvarats är att jag behövde få lite ordning och reda i saken.
 
Ibland är det svårt att 'höra tonen' på vad som skrivs. Vet inte hur jag skall tyda din sista mening, men väljer att tro att den inte var ämnad som en slag kritik på hur litet jag hjälper andra jämfört med hjälpen jag själv fått.  
 
Mvh
Ann

2003-07-05, 22:20
Svar #3

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Ann!
 
Jag gjorde en rolig sökning på funktionen Sök på ord! Jag sökte helt enkelt på Little samt angav att den skulle söka efter författaren. Det blev 157 träffar. Dvs 157 olika ämnen! Med flera träffar på ditt namn inom de flesta ämnena.
J
 
Magnus Påhlsson

2003-07-05, 22:59
Svar #4

Barbro Söderman

Jag förstod efter en tid att det beror helt enkelt på om andra är engagerade i samma släkter/områden, samt när i tiden det handlar om. Så länge jag sökte efter personer i ganska näraliggande tid fick jag fler svar och tips. När det börjar handla om personer på 1600-talet är det helt enkelt färre som har upplysningar och flera av mina är förhållandevis små släkter, dvs inte så många personer, tror jag, så chansen att någon annan skulle ha informationer jag söker är inte så stor. Det är ju ändå ett stort antal människor som levat i det här landet genom tiderna (och många invandrade).
Jag är en halvhjärtad släktforskare som tar nya tag ibland när jag hr tid, men inte alls så seriös som många andra. Det gör väl att mina frågor ibland är naiva också. Ja, det var en förklaring till uteblivna svar.

2003-07-06, 00:26
Svar #5

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Magnus!
 
Det var intressant; 157 träffar! Nu har du gjort mig väldigt nyfiken. Jag får nog lov att själv gå igenom mina inlägg en dag i framtiden, nu har jag inte tid för min bror kommer på besök från Sverige i morgon!!
 
Hej Barbro!
 
Ja, jag har också märkt att det blir svårare ju längre tillbaka det handlar om, fast jag har också svårigheter att komma längre än till mitten av 1800-talet på min mors familj.  
 
Hur som helst, jag skrev inte under ovan rubrik för att på något vis klaga över situationen, utan bara för att jag blev ganska förvånad då jag upptäckte idag hur stort antalet utestående frågor verkligen var.
 
Mvh
Ann

2003-07-18, 09:32
Svar #6

Utloggad Jan-Inge Friberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2019-12-13, 12:27
    • Visa profil
Ann Little
 
För att förbättra din statistik känner jag mig föranlåten att svara på din fråga.
 
Min statistik är också dyster, troligtvis p gr a att mina frågor är svåra, jag har ju själv kört fast och använder Anbytarforum som en räddningsplanka.
 
Ibland kan det vara givande att läsa riktigt gamla inlägg. Hittade ett, som var över ett år gammalt och som gav mig ett spår att gå vidare på.
 
Lycka till och fortsätt vara aktiv på Anbytarforum.
 
Mvh
Jan-Inge

2003-07-18, 11:06
Svar #7

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Tack Jan-Inge för dina uppmuntrande ord!
 
Vänliga hälsningar
Ann

2003-07-18, 15:02
Svar #8

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Jag har också fått svar på frågor som legat inne ett tag så man ska nog inte tappa sugen. Sen får man väl vara tacksam över de frågor man FÅR svar på - det finns ju trots allt ingen som sitter enbart och svarar på frågor i det här forumet utan det är ju helt avhängigt på om några andra anbytare har informationen eller inte.
 
Så det är väl bara att fråga på och hoppas på tur!
 
Hälsningar/Gunnell

2003-07-18, 18:38
Svar #9

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Gunnel!
 
Tack för ditt inlägg. Jovisst har jag haft mycket tur här på Rötter och fått många svar; det är något som jag nämner ovan. Jag säger också att jag inte skrev för att klaga, utan jag undrade bara om någon kunde slå 'mitt rekord'. Antagligen inte eftersom ingen har hört av sig!
 
Mvh
Ann

2003-07-18, 19:59
Svar #10

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Ann,
 
Om sanningen ska fram  så tror jag att det finns många som känner att dom aldrig får svar på sina frågor. Kan inte påstå att jag dierkt har någon bra statistik på att få svar. Ibland går det och ibland inte. För det mesta inte.  
 
Trots detta så händer det att jag går framåt i min forskning.
 
Tyvärr finns det väll inte så mycket att söka i via nätet utan man måste in och rota bland mikrokorten för att komma vidare. Så ligger det till för mig i alla fall.
 
Förhoppningen är väll att Genline ska få lite fler av mina församlingar så jag kan ta  abonnemang där. Arkion har hjälpt mig lite men inte mycket.
 
Vi får hålla våra tummar tillsammans så händer det kanske några under lite då och då.
 
Många varma (28-gradiga) kvällshälsningar från Roslagen
Lena Thelin

2003-07-18, 21:24
Svar #11

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Lena!
 
Så kul att höra ifrån dig! Lyckliga du som befinner dig i Roslagen(s famn). Där tillbringade jag många sommrar som barn. Underbart!
 
Ja, vi får allt hålla tummarna tillsammans och på tal om under så har jag varit med om ett sådant och det var genom dig, då du hittade min mammas födelseföräldrar!!!
 
Jag önskar dig en riktigt skön sommar!
 
Varma hälsningar från ett vackert men blåsigt Cornwall.
 
Ann

2003-07-18, 22:53
Svar #12

Alf Helin

HejsAnn!
 
Antar att det är många som inte fått några svar alls och då slår de med lätthet Ditt rekord.
 
Rent statistiskt gör väl jag det också med 7 helt obesvarade frågor. Dock med det förbehållet att man bara frågat här på Anbytarforum. Tar jag med alla ställen jag frågat på ligger svarsfrekvensen idag på 50%.
 
Det jag menar är att Anbytarforum är en liten del av de ställen jag söker och frågar på. Till exempel har många släktforskarföreningar egna hemsidor med frågespalter där jag fått flera mycket bra svar.
 
Några forskare kontaktade jag direkt här från Anbytarforum och en tog sig besväret att titta i aktuella kyrkböcker när hon var där och forskade.  
 
Senaste tillskottet är de bilder Annika Linder på Norra Godegårds Hembygdsförening fixade. Hon tog med sig digitalkameran och tog några bilder på ett par torp som min fru har anor till geografiskt. Suveränt jobbat!
 
Och Du Ann, ge inte upp! Rätt vad det är ramlar en massa på plats.
 
Med vänlig hälsning
 
alf helin

2003-07-19, 11:21
Svar #13

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Alf!
 
Jag har aldrig varit rekordinnehavare i något tidigare, så nu känns det viktigt för mig att få hålla fast i detta :-) Du säger att du har 7 obesvarade frågor här på Anbytarforum och att det slår mitt rekord! Men jag har ju dubblet så många alltså 14, så då slår jag väl dig i alla fall!
 
 
Mvh
Ann

2003-07-19, 13:37
Svar #14

Rune Edström (Rune)

Hej Ann
Tycker det saknas den här gubben  i slutet av ditt brev.
mvh
rune

2003-07-19, 14:14
Svar #15

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Rune!
 
Ja, det håller jag med om! Tänkte faktiskt göra det men sedan blev det inte av. Men jag 'skrev' ju en tidigare fast inte lika fin som din :-). Hur gör man eller vad behöver man för att kunna få fram alla dessa roliga gubbar?  
 
Mvh
Ann

2003-07-19, 20:25
Svar #16

Rune Edström (Rune)

Hej Ann
Prova att hoppa över bindestrecket -    :-)  
hälsningar
rune

2003-07-19, 22:11
Svar #17

Alf Helin

MEN ANN!
 
Visst har Du rätt. Det var ett syftningsfel från min sida. Min svarsfrekvens var noll och därmed hade jag 100% obesvarade frågor. Förlåt en felande gamling.
 
Men det var inte den viktiga innebörden i mitt svar.
 
Med vänlig hälsning
 
alf helin

2003-07-20, 13:25
Svar #18

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Rune och Alf!
 
Till dig Rune/ Ett stort ?
 
Alf/ Då har jag alltså fortfarande rekordet! Vet inte om jag skall vara glad eller ledsen [] [].
 
Vänliga hälsningar
Ann

2003-07-20, 13:32
Svar #19

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Rune!
 
Jag hade ingen aning om att jag kunde göra gubbar alldeles själv.
 
Bry dig inte om ovan kommentar. Nu förstår jag ju vad du menade; jag trodde att du skämtade med mig. Tack för hjälpen, jättefint!  
 
Mvh
Ann

2003-08-15, 19:01
Svar #20

gunilla simon

Var får ni era glada gubbar ifrån?
Jag kanske behöver en glad gubbe att smycka mina inlägg med.Då blir det kanske inte några missförstånd,som det lätt verkar bli här på anbytarforum.Vänligen Gunilla

2003-08-15, 19:19
Svar #21

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Vi gör dem själva .
Bläddra upp en bit i diskussionen så hittar du receptet på både  och .

2003-08-15, 19:43
Svar #22

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-08-15, 19:49
Svar #23

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Så finns det några färdiga att hämta:
 
`clipart{angry} =  
`clipart{crazy} =  
`clipart{lame} =  
`clipart{proud} =  
`clipart{wink} =

2003-08-15, 20:42
Svar #24

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Jörgen!
 
Nu skall jag passa på och fråga varför dina 'gubbar' alltid är så annorlunda; hur får du fram dem?    
 
Mvh/ Ann

2003-08-15, 21:46
Svar #25

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag gillar inte allsång... [color=ff6000]J[/color][/size]
 
Hur man gör ser du om du klickar på de röda och blå gubarna i mitt förra inlägg!
 
Och om man inte färglägger dem, så blir de lite mer neutrala med samma färg som den övriga texten. J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-08-15, 22:05
Svar #26

Peter Karlsson (Peterk)

Den som heter proud  får man även genom att skriva ett kolon följt av ett stort O.. -men den får man kanske vara lite försiktig med, för en del tycker han ser mest elak ut (för att bidra ytterligare till inläggen om detta kära ämne)

2003-08-15, 22:21
Svar #27

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Jörgen- diskussionen du länkade till var så intressant att jag blev tvungen att läsa alla inläggen, men här kommer iallafall en av dina gubbar J
 
Mvh/Ann

2003-08-15, 22:30
Svar #28

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Men den diskussionen är numera stängd för nya inlägg - så där kan man i alla fall inte längre skriva om sådant som inte har med släktforskning att göra... [color=ff6000]J[/color][/size]
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-08-15, 23:08
Svar #29

Eivor Andersson (Ema)

Peter,
 
Jag tycker proudgubben är förfärlig och Jörgens sura gubbe ser ut som en arg kines,
 
annars är det bra...
 
*E*I*V*O*R*

2003-08-16, 11:05
Svar #30

Anna-Carin Betzén

Om man använder Opera så visas Jörgens gubbar bara som 'J' av någon anledning. (Det spelar ingen roll för min del, så du behöver inte betrakta det som någon felrapport, Peter!) Men, om någon vill slippa se specialgubbarna så är det alltså ett sätt.

2003-08-16, 11:59
Svar #31

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Vad som händer när man skriver koden för specialgubbarna är att typsnittet Wingdings används. Man skulle alltså egentligen lika gärna kunna skriva discuskoden `font{Wingdings,J}.
 
Med Wingdings blir det så här:
 
J = J (glad)
K = K (neutral)
L = L (ledsen)
 
Frågan är alltså om du har det typsnittet installerat i din dator? Till Internet Explorer kan man ladda hem extratypsnitt från Microsoft; hur det är med Opera vet jag inte. Men nog är väl Wingdings ett standardtypsnitt som följer med Windows?
 
Man ser i bland det goda rådet att avinstallera typsnitt som man inte använder (d.v.s. inte brukar skriva med själv), för att spara utrymme på disken. Men det betyder inte bara att man inte kan skriva med de typsnitten - man kan heller inte läsa dem...
 
PS!
 
Apropå Microsoft och Opera - och detta lär vara en alldeles sann historia...
 
Microsoft har saboterat sin egen hemsida, så att den inte kan läsas med Opera. Som svar har Opera givit ut en specialversion av sitt program - och använder man den för att läsa Microsofts hemsida, så är allt skrivet på muppkockspråk... [color=ff6000]J[/color][/size]
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-08-16, 13:16
Svar #32

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Appråpå muppkockspråk, så kan jag tala om att The Swedish Chef, ur The Muppet Show, nästan ensam är ansvarig för engelskmännens och amerikanarnas 'syn' på det svenska språket.
Så fort någon här skall härma en engelsktalande svensk, så blir det a la The Swedish Chef. Inte speciellt roligt efter en tid. Numera blir jag  och kan inte  see the funny side.
 
Mvh/Ann

2003-08-16, 13:55
Svar #33

Ingrid Bergström

Jag ser också Jörgens gubbar som J i Windows 98 och Internet Explorer 6. Har inte avinstallerat typsnitt medvetet. Men jag har så småningom fattat ändå att det betyder gubbar. Ser de flesta andra gubbarna. Har Wingdings2 i Word, men det kanske inte hör hit?)

2003-08-16, 15:14
Svar #34

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
The Swedich Chef! Jag har hört att han har funnits på riktigt. Det lär ha varit en svensk kock som kom till USA och skulle i direkt sändning utföra någon matlagning. Precis innan han gick ut på scenen så var det någon som berättade för honom så där rent apropå att det var cirka 140 miljoner som kunde se programmet. Han blev så nervös att han fick problem med precis allt. Matlagning, språk ja till och med att röra sig, blev för honom helt omöjligt. Just språket som han presterade blev föregångaren till The Muppet Shows variant.
Om det finns någon som kan hela historien eller vet om det finns någonstans på internet så får ni gärna höra av er med den.
Och nu en idolbild!

 
Med vänliga hälsningar
Magnus Påhlsson
Rydsgård

2003-08-16, 21:45
Svar #35

Anna-Carin Betzén

Jörgen,
Wingdings funkar för mig i t.ex. Explorer och Wordpad, men inte i Opera på samma dator. Så det är Opera eller dess inställningar som det handlar om. Nåja, det spelar ingen roll för min del, när jag ser ett J så vet jag vad som menas.    
 
Magnus,  
DN hade en artikel om den killen (nån gång under det senaste året tror jag) men jag kan tyvärr inte återfinna den i deras artikelsök på webben.

2003-08-16, 23:26
Svar #36

Utloggad Irene Poignant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2015-12-21, 13:47
    • Visa profil
Om ni vill se på glada gubbar, ta en titt på den  
här sidan, som en bekant skickade till mig.
http://www.qnet.com/~pontius/
Klicka på den flinande gubben, så  
uppenbaras  
några till.
Det är annars en mycket allvarlig sida.
 
Mvh
Irene
olofer@cox.net

2003-08-17, 07:00
Svar #37

Utloggad Torgny Henriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2008-09-02, 19:22
    • Visa profil
    • www.torgnyhenriksson.se
Jag läste en intervju med den svenske kocken i antingen Dalademokraten eller Falukuriren 1996 eller 1997, då jag bodde i Dalarna. Jag vill minnas att det gick till som Magnus beskriver här ovan. Vid tiden för artikeln bodde han i Dalarna och jag tror att han kom därifrån också.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna