ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-22  (läst 4346 gånger)

2005-10-19, 15:28
läst 4346 gånger

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej alla Bernadottevänner! Mitt namn är Ulf Sawert och jag kommer från Sundsvall. Jag är 43 år och ogift. Jag har släktforskat under två år och tror mig nu vara en ättling till Kung Karl XIV Johan i femte ledet!! Alltså... Operasångaren Rudolf Wallin, född 1820, min mormors morfar, tror jag kan ha varit en hemlig son till Karl XIV Johan. Jag har nu skrivit brev till både Kungen och Statsministern där jag vädjar om hjälp med att få till stånd ett DNA-test. Ingen hjälper mig! Rudolfs mor hette: Christina Bellander (Bure-ättling, dotter till Gustava Munktell) och var 27 år då hon födde Rudolf. Hennes bror: Olof Bellander var Kungens personlige präst! Han var även Guvernör för Greven Nils Brahe, då han studerade i Uppsala. Nils var halvbror till Magnus Brahe - Kungens närmaste man! Jag har nu tagit fram 33 A4 ark fulla med fotografier där jag jämför våra släktingar med Bernadottar, det finns slående likheter!! Gå in på min hemsida:  
länken borttagen, Yvonne Carlsson - anbytarvärd  
och se mitt ansikte där, jämför det sedan med prinsessan Madeleine eller Kronprins Frederik av Danmark, så får ni se om detta verkar vara seröst!!
 
Vänligen: Ulf Sawert.

2005-10-19, 19:25
Svar #1

Eivor Andersson (Ema)

Hej Ulf,
 
Du är inte så väldigt lik prinsessan Madeleine, men kanske har Du vissa drag av Oscar II om man tittar efter riktigt noga ;)
 
Hälsn. Eivor

2005-10-19, 21:09
Svar #2

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Ulf är du seriös!!!???    : )

2005-10-19, 23:30
Svar #3

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Jaha Ulf, där fick du till det, lite reklam förstår jag.

2005-10-19, 23:51
Svar #4

Peter Karlsson (Peterk)

Svarar nu inte 'den sextonde Gustaf' får man väl vända sig direkt till 'den fjortonde Johan'. Det är ju ändå han som ligger bakom allt det här i grund och botten..  
 
Och smygreklamlänkar kan väl anbytarvärden gott radera.. (vi får även se till 70-årsgegeln här; någon kan säkert ta illa vid sig av sidans innehåll på ett eller annat vis)

2005-10-20, 10:18
Svar #5

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Tycker inte alls det finns någon likhet mellan Ulf och kungahuset. Min granne är mer lik dem och han har inget släktskap alls. Ideligen dyker dessa troende släktforskare upp. Tro på sina id?er kan vara bra men när man börjar skapa myter om finare härstamning utan verklig substans blir det ett löjes skimmer över släktforskningen.  Vad säger födelseboken 1820 om Rudolf Wallins far ? Har Ulf Sawert släktforskat på riktigt i kyrkböckerna?

2005-10-20, 10:29
Svar #6

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej! Ja Benny, jag är seriös!! Jag skulle aldrig driva denna fråga - som jag förstår är väldigt känslig - om jag inte var övertygad om att jag har rätt! Jag har gått igenom denna sak från alla vinklar och vrår och allt talar för att jag har rätt. Ansikten, kroppsbyggnader, anlag, egenskaper, allt stämmer! Eftersom man idag med dagens DNA-teknik kan få fram sanningen så tänker jag försöka att göra detta. Går inget annat så finns alltid möjligheten att öppna Karl XIV Johans grav och jämföra våra DNA-gener. Detta berör ju också sveriges historieskrivning då ju Karl Johan var en sådan känd person!  
Vänligen: Ulf Sawert.

2005-10-20, 11:21
Svar #7

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Ulf, försök tänka efter ett ögonblick:
 
Ett barn ärver hälften av sina gener från vardera föräldern, dessa gener kommer i sin tur från förälderns föräldrar, och så vidare. Om Karl Johan vore din ana i 5:e led har du statistisk sett 1/32 av dina gener från honom. Ungefär 3,1 % alltså. Resterande 96,9 % kommer från dina andra 31 anor i samma generation. Hur förklarar du att just dessa kungliga 3,1 % skulle slå igenom så mycket att ansikten, kroppsbyggnader, anlag, egenskaper, allt stämmer? Och prinsessan Madeleine som är hans efterkommande i 7:e led skulle statistiskt ha 1/128 av sina gener från honom. Knappt 0,8 %. Förstår du inte att även om ni hade gener från samma anfader, så skulle oddsen för att ni hade ärvt samma av hans gener (vilket ju skulle krävas för att ni skulle ha ärvt samma egenskaper eller utseende) vara rent löjligt små?

2005-10-20, 11:22
Svar #8

Yvonne Carlsson/ Anbytarvärd (Admin)

Ulf,
 
Jag har tagit bort länken i ditt första inlägg, då ditt ansikte inte syntes tillräckligt väl på någon av bilderna för att de ska kunna passera som jämförelsematerial och jag därför starkt kan misstänka att du snarare var ute efter lite smygreklam.
 
Om du vill bli tagen seriöst, är det bättre att du redovisar din släktforskning tillbaka till Christina Bellander, med källhänvisningar, samt redogör för de tillfällen då hon bevisligen har kunnat sättas i samband med Karl XIV Johan.
 
Med vänlig hälsning
Yvonne Carlsson
Anbytarvärd

2005-10-20, 11:30
Svar #9

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Ulf
Jag säger samma som Niclas här ovan. Vad säger födelseboken 1820 om Rudolf Wallins far? Du säger ju att du gått igenom denna sak från alla vinklar och vrår. Då måste du väl rimligen även ha tagit en titt i födelseboken?
Stig

2005-10-20, 23:11
Svar #10

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Jag brukar ju som bekant mana dem som kommer med dylika påståenden om kunglig härkomst till viss återhållsamhet, eftertanke och framför allt källkritik (se vidare mitt inlägg under Kunglig genealogi: Kungliga snedsprång - en seglivad genre). Detta står jag självfallet fortfarande för, men är ni inte lite väl elaka mot Ulf nu? Troligen stämmer inte hans hypoteser, men han är säkerligen i god tro, och har uppenbarligen inte följt anbytarforum så länge, varför han följaktligen inte känner till de hårda tag och gliringar som brukar råda här. Jag vet...
 
Vissa personer har ju annars slagit ner som hökar på mig och kallat mig elak, ironisk, sarkastisk etc. (något som definitivt inte varit min avsikt, jag lovar...), när jag några gånger har kommit med synnerligen befogade ifrågasättanden vad beträffar källkritik och annat matnyttigt gentemot uppenbarligen gröna och oerfarna släktforskare. Detta fastän jag egentligen bara kommit med faktiska sakupplysningar och råd (därför att jag tagit personen i fråga på allvar och utgått ifrån att de som skriver i anbytarforum är vuxna personer, fullt kapabla att svara för sig själva) och inte bara strukit medhårs och daltat.
 
Nåväl, strunt samma. Historia är historia och passerat är passerat. Beträffande den aktuella diskussionen: Gå till födelseboken? Jovisst, självklart är detta det första man bör göra, när man utforskar en persons härstamning, långt långt innan man ställer upp hypoteser och drar slutsatser som ligger utanför de upplysningar som källmaterialet ger (men observera i sammanhanget att källor inte nödvändigtvis måste vara uteslutande skriftliga, även om källvärdet för en muntlig uppgift naturligtvis sjunker i förhållande till den tid som förflutit sedan den refererade händelsen skedde...). Men jag utgår ifrån att Ulf redan konsulterat födelseboken.  
 
Men ärligt talat: Är det verkligen någon som tror att födelseboken skulle bli någon sorts sesam - öppna dig i sammanhanget? Skulle det i födelseboken månne stå: FADER ÄR H.M:T KONUNGEN eller något liknande? - Naturligtvis inte! Något sådant har aldrig stått i en svensk födelsebok (givetvis under förutsättning att det inte är fråga om kungarnas äktfödda barn) - och detta oberoende av sanningshalten i påståendena eller hypoteserna. För visst har det förkommit att svenska kungar haft utomäktenskapliga barn - men detta har självfallet aldrig basunerats ut (basunatorn skulle i dylika fall troligen aldrig mera kunna hålla i en basun...), tvärtom har sådant under de senaste 250 åren (tidigare var det ju annorlunda...) alltid tystats ner, i synnerhet under 1800-talets senare hälft, dubbelmoralens och hyckleriets förlovade tid.
 
Ska vi vara realistiska (och det bör vi väl vara?), torde de uppgifter vi skulle kunna få av en dylik födelsebok från 1820 vara endera av följande tre typer:
 
1) Uppgift om fader saknas. Barnet är antecknat som oäkta och endast moderns namn finns utsatt.
 
2) Uppgift om såväl fader som moder saknas. Detta var inte ovanligt i början av 1800-talet, i synnerhet inte om det är fråga om Stockholm, där under vissa år så många som mellan vart tredje och vart fjärde barn var fött av okända föräldrar (dvs de föredrog att vara anonyma, vilket de sedan Gustaf III:s tid hade rätt att vara, detta för att få ner det höga antalet barnamord)
 
3) Uppgift om såväl fader som moder finns, och det finns inget spår av kungligheter där... Dessa uppgifter får man helt enkelt tro och lita på, om inte synnerliga omständigheter föreligger, som gör att man kan misstänka en annan tingens ordning. Men då måste man ha väldigt mycket på fötterna, och lägga fram om inte konkreta bevis (fast helst sådana, naturligtvis!), så åtminstone en mycket trovärdig indiciekedja. Och sådana är mycket svåra att få fram under tidigt 1800-tal. Och utan bevis eller graverande indicier kan man ju gissa eller spekulera hur mycket man än vill - det saknar ju ändå praktisk betydelse, och man kommer ingenstans med det.
 
Så jag tror inte att födelseboken skulle kunna ge något definitivt och avgörande besked i just det här fallet.

2005-10-21, 10:29
Svar #11

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej igen! Bra Carl-Fredrik! precis så är det. Naturligtvis så står inte Kungens namn där i födelseboken. Jag har inte själv sett födelseboken men jag har ett släktträd där många av uppgifterna står. Där står det att Rudolf (officielle) far hette: Daniel Magnus Wallin. Han var musiklärare i Västerås. Som alla förstår så finns det inga andra säkra bevis i sådana här fall än ett: DNA-test. Allt det andra blir bara indicier. Saken gäller då att lyckas taga fram tillräckligt starka indicier så att man blir tagen på allvar. Detta tycker jag att jag har lyckats med. Bevisligen bör hon ju ha vistats i Kungens närhet då hennes bror Olof var så nära vän med Kungen - och han närmaste man: Magnus Brahe!? Eller? En annan av hennes bröder: Knut Bellander gifte sig med Major Stiernswärds dotter. Denne Major Stiernswärd (jag har alla för-namnen hemma, sitter och skriver ute nu) ägde slottet
Engeltofta i Skåne/Halland som senare köptes av Kungen då Majoren behövde pengar. Således tillhörde även Knut sällskapet runt Kungen. Man får väl förmoda att Major Stiernswärd och Kungen var nära vänner då Kungen ju hjälpte honom?
 
En fråga till dig Yvonne: Om jag skickar dig en bild på Rudolf Wallin, tar du in den då här? Får jag även para ihop honom med en bild på karl XIV Johan? Så får sällsapet här se själv med egna ögon de stora likheterna! Och Yvonne...jag är inte ute efter smygreklam tro mig...
 
Jovisst är det som du säger Anna-Carin, att generna blir utspädda med tiden. Men jag har ju parat ihop ansikten från betydligt tidigare led också, glöm inte det. Det är märkligt detta med gener, även om det procentuellt inte skall ha någon större betydelese så brukar det ändå synas drag och likheter trots att det kan ha gått hundratals år!! Detta har jag sett på många, många människor genom åren.
 
Rudolf gifte sig med adelsdamen: Laura Gagge 1854 - hon var 19 år och han var 34. De fick fyra barn: Laura, Oscar, Johanna och Gustav - lägg märke till Kunganamnen på sönerna! Jag kommer från Johanna, som gifte sig med Kyrkoherden Otto Södergren (Västanfors). De fick tio barn varav Märta som var min mormor. Rudolf var känd för sitt ståtliga yttre och var en stjärna där på Operan! Han var med i Musikakademin och sjöng förmodligen även tillsammans med Jenny Lind! Det skall finnas ett porträtt på honom där på Kungliga Operan (tredje etaget). Han var lång och ståtlig, precis som Kungen. Vi har sedan fullt med långa och smala människor på denna sida! En annan sak: våra släktingar på denna sida är känd för att bli väldigt gamla - precis som Berndottarna! Både min mor och jag är extrema kvällsmänniskor, precis som Karl Johan var (sängkammarregementet!). Vi har även konstnärligt begåvade personer på denna sida, precis som Berndottarna! (Själv är jag kompositör (amatör) och målar även tavlor). Vi har även både Justitieråd och Bankdirektörer inom denna gren, alltså driftiga personer.
 
Vänligen: Ulf Sawert.

2005-10-21, 10:52
Svar #12

Niclas Rsoenbalck

Ulf Sawert, jag har en direkt fråga till dig.  
Är det DU som TROR att Rudolf Wallin är son till Carl XIV Johan på grund av att du finner att din släkt har yttre fysiska likheter med kungahuset eller har NI i er släkt en oavbruten TRADITION som hävdar att Rudolf var kungens pojk ?  OM sistnämnda, kan den verifieras av flera av ättlingarna som lever idag till Rudolfs barn var för sig ?
 
Du måste förstå att ett påstående som ovan, om det ej har stöd i källor (skriftliga eller muntliga), tycks för mig och många som att du bygger ett luftslott. Jag har läst om dina fantastiska påståenden under andra rubriker här på anbytarforum (bl a Bureslottet och om Fale Bure som Norrlands Gustav Vasa) och jag är mycket skeptisk till dylikt.
 
vänligen Niclas Rosenbalck

2005-10-21, 11:25
Svar #13

Yvonne Carlsson/ Anbytarvärd (Admin)

Ulf,
 
Bilden av Rudolf Wallin kan du lägga in själv i forumet. Du kan läsa dig till hur du gör under länken Formatering i vänsterspalten, där du sedan väljer Annan formatering och Bilder, bifogade dokument och clipart. Bilden ska vara i gif- eller jpg-format och får vara max 100 kb. Innan du lägger in den bör du också testa att lägga in bilden under Prova Anbytarforum (ej för riktiga inlägg).
 
Vad gäller kunganamnen på barnen, så var det inte alls ovanligt att barnen fick namn efter medlemmarna i kungahuset. Kungen med familj var dåtidens kändisar (idag ger vi barnen namn som Viggo, Frodo och Amadeus, efter skådespelare och filmer/filmroller) och du kan t ex finna åtskilliga små flickebarn som har fått namnet Desideria, utan att för den skull vara av kunglig härkomst.
 
Med vänlig hälsning
Yvonne Carlsson
Anbytarvärd

2005-10-21, 12:00
Svar #14

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Ulf,
 
Du hänvisar till att Rudolf och hans ättlingar är till utseendet lika kungafamiljen samt att ni även innehar samma konstnärliga förmågor etc. Dvs, det som man brukar kalla genetiska arv. Men får jag då hänvisa tillbaka till Daniel Magnus Wallin, den officiella fadern till Rudolf. Enligt dig ska han ha  varit musiklärare och då (förmodar jag) musikaliskt begåvad. Ligger det då inte ganska nära tillhands att en musikalsikt begåvad person får en son som är detsamma och i detta fall blir operasångare? Återigen, det genetiska arvet.  
 
Vänligen Helene

2005-10-21, 12:14
Svar #15

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Ulf!
 
Enligt vad du själv uppger, så var Rudolf Wallins ( officielle ) far Daniel Magnus Wallin MUSIKLÄRARE! Då är det väl troligt att Rudolf ärvde sin musikalitet från honom.
 
 
Mvh
Ann Little

2005-10-21, 13:10
Svar #16

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Jag kan inte förstå personer som försöker skapa sig ett bättre förflutet / släktträd än det de har fått av föräldrarna. Varför är det så väldigt viktigt för många att ha europeisk högadel / aristokrati eller kungligheter bland förfäderna? Vad vinner man på det? Oavsett sina förfäder är man ändå samma person som man alltid har varit. Inget förändras om man kan bevisa att man har högadel eller kungliga personer bland förfäderna som levde för några hundra år sedan.
 
Konung KARL XIV JOHAN av Sverige och Norge (05.02.1818-08.03.1844) hade endast ett bevisligt barn. Det var hans efterträdare Konung OSCAR I av Sverige och Norge (1844-1859). Från honom härstammar i rakt nedstigande led på svärdssidan dagens svensk monark Konung CARL XVI GUSTAF av Sverige (1973-).
 
Jag förstår inte varför Rudolf Wallins far inte kan ha varit musikläraren Daniel Magnus Wallin? Vad är det som säger emot kyrkoböckernas påstående? Eller är det så att du personligen tycker att det är finare att ha en kung bland förfäderna i stället för en vanlig musiklärare? Jag förstår inte vad man vinner på att försöka förfina sitt ursprung och tro att kungen var den äkte fadern och inte musikläraren. Jag skulle vara lika nöjd med att kunna bevisa att jag har en musiklärare i släkten.

2005-10-21, 13:21
Svar #17

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Jag är inte en genetiker men är det inte så med DNA att man endast kan analysera y-kromosomen som innehas av alla manliga förfäder i rakt nedsigande led (far, farfar, farfars far, farfars farfar...) och x-kromosomen som innehas av alla direkta förmödrar i rakt nedstigande led (mor, mormor, mormors mor, mormors mormor...). På så sätt går det med hjälp av DNA att analysera vem Ulfs mormors mor var men det är inte möjligt att analysera vem hennes far var. För att DNA skulle kunna användas skulle Ulf vara tvungen att härstamma som den svenska kungen i rakt nedstigande led från Karl XIV Johan på svärdssidan. Vilket inte nu är fallet. På så sätt kan inte DNA användas.
 
Observera att jag inte är en genetiker men om det finns någon sådan här på Anbytarforum så skulle jag vara glad att få höra om detta stämmer. Det jag ovan skrev är något jag hört av en genetiker men jag är inte expert så någon annan vet säkerligen bättre.

2005-10-21, 13:32
Svar #18

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej alla! Jo, Yvonne jag skickar dig hellre lite bilder...är inte så bra på datorer. Om du ger mig din adress. Jovisst Helene och Ann, kan det vara så! Även hans mor: Christina Bellander kom ju från den begåvade Munktell-släkten, därifrån kan ju mycket konstnärligt också ha kommit. Vad jag försökte säga var ju bara: att Bernadottesläkten är känd för att vara konstnärlig! Det stämmer in även på vår släkt, det var allt. Vänta bara när ni får se en bild på Rudolf!!! Nästan alla som ser honom säger spontant: En Kung! Han ser ju ut som Jean Baptiste Bernadotte! Detta är sanning!
 
Många människor har också spontant sagt till mig då jag börjat att prata om detta: Ja, man kan faktiskt se prinsessan Madeleines drag i dig.
 
Min mormors mor: Johanna, är oerhört lik Kronprinsessan Victoria!
 
Men som sagt...ni får se själv. En annan sak som jag kan tillägga: Christina Bellanders mor kom ju från den fina industrisläkten Munktell - som man kanske skulle kunna kalla för 1800-talets Wallenbergare?. Hon hette: Gustava och gifte sig med Kronofogden: Olof Bellander. De fick 8 barn, 4 flickor och 4 pojkar - alla växte upp på gården: Mycklinge, strax utanför Västerås. Gustava var faster till den så kända industriledaren Theofron Munktell (som alltså var kusin till Christina). Denne Theofron startade 1832 Munktells Mekaniska Verkstad i Eskilstuna - idag heter företaget: Volvo Construktion Equipment och är världsledande på anläggningsmaskiner (säljer till 200 länder!). Han räknas också - tillsammans med Samuel Owen - som en portalfigur när det gäller Sveriges industrialisering!! Han fick även en medalj av Karl Johan! Varför jag nämner detta är för att visa på vilken samhällsnivå som denna släkt Munktell/Bellander då rörde sig. Christina var såldes inge vanlig piga.
 
Vänligen: Ulf Sawert.

2005-10-21, 13:46
Svar #19

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Ralf! Jag är heller ingen DNA-expert men jag har varit i kontakt med sådana. De har sagt mig att detta går att bevisa till 99%. Det spelar ingen roll om det har gått fem generationer eller detta med svärdssidan. Det gäller bara att få tag på Bernadotte-gener. Ett test kostar runt 20 000 kr. Jag tycker faktiskt att detta är en viktig sak för Sveriges historieskrivning. Karl XIV Johan är ju en sveriges mest kända personer utomlands (förmodligen mer känd där vid namnet Jean Baptiste Bernadotte). Han har varit med om att skriva Europas historia! alltså inte bara sveriges! Om han nu fick en son till så är det ingen småsak. Naturligtvis vill både jag och min släkt få detta bekräftat, det är väl bara naturligt! Skulle inte du vilja detta om du var i min situation? Det viktiga är ju bara att man är seriös i sin forskning och att man inte vill skada någon - vilket jag inte vill! Jag har verkligen försökt att föra ut denna sak så fint det bara går, men alla måste ju förstå att man kan bli besviken då man inte ens får en chans att visa upp sitt material!!! Ingen enda myndighet har hört av sig till mig!  
 
Vänligen: Ulf Sawert.

2005-10-21, 14:29
Svar #20

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ulf, du glömde svara på frågan om det här är en gammal tradition i släkten!
 
Att barnen heter Gustav och Oscar betyder knappast någonting, det har inte ens ett värde som indicie, det var nämligen mycket vanligt att döpa barn vid denna tid efter prominenta personer och kungligheter (även utländska).
 
Jag tror du får läsa anvisningarna och lägga in din bild själv, för det är knappast anbytarvärdens uppgift att göra det åt alla som inte är bra på datorer. Det är enkelt!  Ser fram emot en bild på Rudolf Wallin.

2005-10-21, 15:01
Svar #21

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Var Daniel Magnus Wallin och Christina Bellinder gifte när Rudolf föddes 1820? Var de möjligen helt nygifta?
 
Om de varit gifta i över nio månader talar det nog väldigt starkt emot att kungen är far till barnet. Nog undvek han gifta kvinnor som älskarinnor.

2005-10-21, 15:04
Svar #22

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Bara en detalj. X-kromosomen ärvs så här:
En man får sin från sin mor.
En kvinna får en från varje förälder, och lämnar vidare en av sina två till ett barn.
 
Alltså kan en kvinna ha fått sin x-kromosom från sin farmors far, farmors mor, morfars mor, mormors far och mormors mor.
En man kan ha fått den från morfars mor, mormors far och mormors mor.
 
Däremot ärver man oftast mitokondrie-DNA på raka mödernet, men detta är mindre och därför mindre exakt för släktskapsbestämning.
 
Vad det gäller det påstådda släktskapet har jag inget att tillägga.

2005-10-21, 15:29
Svar #23

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej! Ja Anders de var nygifta och Rudolf var första barnet. Exakta datum saknas så det går inte att se ang detta med nio månader. Christina hade varit gift en gång (men en Hammarström) tidigare men hennes man avled helt hastigt så hon var änka 1819. Jag tror också att Kungen var en man av heder och moral. Det är jag ensam som kommit på detta Anders, det finns ingen tradition ang detta i släkten, däremot finns det mycket Adel på mormors sida, Ribbings, Kyllenstierna, Åkerman, Von Gerdten, Silverstolpe, osv. Till Anders Ryberg kan jag bara hänvisa till DNA-experter!
 
Ha en trevlig helg!
 
Ulf. Sawert.

2005-10-21, 15:43
Svar #24

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Exakta datum för vigseln saknas knappast i kyrkoböckerna. Jag tror att det är en mycket god id? att studera sådana detaljer innan man börjar spekulera om en persons ev utomäktenskapliga börd.
Uppgiften om avsaknaden av tradition är rätt talande.
 
Vad det gäller arvsgången för x-kromosomen var det bara en komplettering av Ralfs inlägg jag gjorde. Jag ser inte vad en DNA-expert har att tillföra, förutom att det förekommer överkorsningar mellan kromosomer, så anlag ibland flyttar sig. Jag bara drog lite basal genetik.

2005-10-21, 16:18
Svar #25

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Om Daniel Rudolf Walin kan man läsa om på denna sida; http://runeberg.org/nfck/0240.html
 
Där framgår att han föddes den 29 juni 1820 i Västerås. Frågan är vilken församling men det torde inte ta allt för långt tid att hitta om man sitter med Genline eller liknande.
 
mvh Helene

2005-10-21, 17:00
Svar #26

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Här är födelsenotisen i Västerås:

2005-10-21, 17:01
Svar #27

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Hittade bilder på huvudpersonerna i detta drama och tog mig friheten att foga samman dem bägge.

2005-10-21, 17:36
Svar #28

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Sorry Ulf, exit Rudolf Wallin! Ingen tradition, ingen likhet, inga indicier.

2005-10-21, 18:07
Svar #29

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Nej tyvärr så ser jag heller inte den minsta lilla likhet...förutom att de båda är män.  
 
 
Ann

2005-10-21, 18:24
Svar #30

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Ulf,  
 
jag tycker det är rätt fascinerande hur du i ett tidigare inlägg skriver (citat) Jag tror också att Kungen var en man av heder och moral!!  
 
SAMTIDIGT är du beredd att visa på att din egna ana Christina Bellander var en dam av mindre heder och moral enligt den tidens regler och lagar. Dvs, hon KAN ha haft en utomäktenskaplig förbindelse alternativt varit otrogen mot Magnus Wallin och oavsett vilket av dessa alternativ, låtit honom tro att barnet var hans!!??
 
Helene

2005-10-21, 18:24
Svar #31

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej!
 
Tack Anders Ryberg för din kompletering. Som jag ovan redan har poängterat så är jag inte insatt i genetik. Trevligt att man är genetiskt släkt med alla sina förfäder och släktingar.  
 
Visst skulle det vara trevligt att kunna bevisa ytterligare en härstamning från en europeisk monark. Då jag redan är släkt med en väldig massa europeisk aristokrati och till och med kungligheter från och med 1600-talet (Wittelsbach, Oldenburg, Nassau, Hohenzollern, Habsburg...) skulle Konung KARL XIV JOHAN av Sverige och Norge (05.02.1818-08.03.1844) självfallet ha varit ytterligare en släkting av samma rang. Framför allt prioriterar jag dock källkritik och vetenskaplig metodik i både genealogi och historieforskning. Således är jag lika glad över de vanliga människorna som av kungliga. Du nämnde förövrigt att du är släkt med ätten Ribbing. Då jag är släkt med den sedan år 1882 utdöda Friherrliga ätten, Ribbing af Zernava, nr 40 så innebär det att vi måste vara släkt med varandra på något sätt.  
 
Enligt vad jag kan se liknar de två herrarna ovan inte varandra.

2005-10-21, 20:45
Svar #32

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Bara som kuriosum, kan någon hitta vigseln, och när man började lysa för dem?

2005-10-21, 22:56
Svar #33

Ingrid Wikberg (Inkan)

Spännande diskussion ...hm -Men bara för att man är lik någon betyder ju inte att man är släkt.
 
Jag har en kusin som i sin ungdom  var mycket lik Sofia Loren och som sjöng precis som Sarah Vaughn - jag lovar -hon är inte släkt med någon av dem!
 
Och de bilder som visas här ovan - där kan man inte ens se någon likhet.
Varför inte göra dna-test med alla levande av Wallin-släkten? Eller är det redan gjort?
 
Mvh
Inkan

2005-10-21, 23:46
Svar #34

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Det jag har fått lära mej om CXIVJ talar egentligen för Ulfs teorier - särskilt om det finns en närhet till Bäckaskog. Och så där väldigt olika är de väl inte:
 

 
Mvh
/Kaj A.

2005-10-22, 00:04
Svar #35

Ingrid Wikberg (Inkan)

Ledsen, jag kan inte se någon likhet - varken ögon,öron, näsa, mun eller haka.Och hårets form med tomma flikar finns ju inte heller hos båda. Men å andra sidan är det ju stor skillnad på på de bilder som ska jämföras, Så plocka fram en bättre bild på  den som tros vara en Bernadotteättling... så det går att jämföra..  
 
Men som sagt att man liknar varandra är ingen garanti för släktskap.
 
Nu för tiden har man ju tävlingar om vem som liknar en kändis mest -och en del ser ju ut som dubbelgångare. MEN de är ju inte släkt!
 
 
mvh
Inkan

2005-10-22, 00:07
Svar #36

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Eftersom jag inte hittar några likheter överhuvudtaget mellan de två männen så blir jag illa tvungen att fråga var skall likheten ligga någonstans?

2005-10-22, 00:16
Svar #37

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Jag tycker jag ser tydliga likheter på kungen och den nuvarande svenska kungafamiljen. Men de är ju också bevisligen släkt med varandra i rakt nedstigande led. Mellan dessa två herrar finns dock inga likheter.
 
Från kungen i bilden härstammar dock flera kungligheter än den svenska kungafamiljen. Även Dronning MARGRETHE II af Danmark (1972-) och Konge HARALD V av Norge (17.01.1991-) är ättlingar i rakt nedstigande led till Konung KARL XIV JOHAN av Sverige och Norge (05.02.1818-08.03.1844) men inte tycker jag att det finns märkbara likheter mellan dem och den svenska kungen i ovanstående bild. Utsende behöver således inte vara en markör för eventuellt släktskap.

2005-10-22, 00:36
Svar #38

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Ulf
 
Varför betvivlar Du uppgiften i kyrkoboken ?
När jag ser dina övriga inlägg här på Rötter så verkar det som Du är helt fixerad vid finare anor.

2005-10-22, 07:22
Svar #39

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det är med skräckblandad förtjusning jag tar del av detta exempel på människors önskningar, drömmar och fantasier om sina anor och i andra diskussioner deras (slotts-)boningar. Det är inte första, eller sista, gången vi möter detta. (Jag har i ett privat mejl blivit kritiserad för att vara nedlåtande, när jag inte tog det riktigt på allvar).
 
(Även farhågor om släktskap skulle ju kunna passa in här, men de hörs sällan eller aldrig av! Usch, vi kanske är släkt med kungen! Eller med den ökände personen NN!)
 
Detta speglar också den diskussion som råder även inom de vetenskapliga forskningsfälten, och då inte minst de teologiska genom historien.
 
En hållning är att allt som inte går att bevisa genom källkritiska belägg inte kan sägas finnas eller vara sant. (Motsvarar ateisten, men också de som påstod att jorden var platt, tills bevis kom om motsatsen!).
 
En annan säger att det är sant, men det går bara inte att bevisa eller belägga vetenskapligt ännu (eller kanske aldrig någonsin, men det är sant iallafall). (Motsvarar den troende, men även många teoretiker med avancerade hypoteser tills de vetenskapliga bevisen eventuellt kommer!)
 
Skeptikern säger att det kan vi inte (med visshet) uttala oss om, eftersom vi saknar undersökningsmetoder eller material. (Motsvarar agnostikern, men även de flesta moderna vetenskapsmän.)
 
I detta specifika fall finns det ju faktiskt källor som styrker ett faderskap och gör saken betydligt lättare att reda upp, men så är det ju inte med alla dessa okända fäder (och till och med mödrar, som i min mormors farfars fall) som gett upphov till släktfantasier om ett kungligt faderskap, för att kittla fantasin och/eller hävda sig!
 
Eller som i mitt fall barnets egna fantasier/skrönor om kungligt eller fint adligt påbrå, med påståenden om resligare längd och större begåvning än de övriga bondpojkarna i socknen, som skulle ha belönats med vitsord av prästen, vilket kittlat och lockat även de bildade inom släkten att tro på detta, tills jag fann prästens anteckning Osedvanligt lat!
 
Där han dessutom i vuxen ålder, innan han gifte sig och spred sina fantasier till barnen, också (kungligt?) lyckades göra två ogifta systrar med barn samtidigt!  
 
Självhävdelse och självbedrägeri, högst sannolikt utan någon som helst sanning!  
 
Men vilken överraskning för oss skeptiker i de, kanske helt okända, fall DNA-testen visar att det är sant!  
 
Det ska bli intressant att se vad som framkommer om Islands befolkning, när man nu kartlägger arvsanlagen där!
 
Skulle Bernadotterna, och alla andra svenskar, tåla en sådan genetisk granskning, utan eventuella obehagliga (eller behagfulla) överraskningar?  
 
Vad ger de genea(o)logiska vadslagningsexperterna för odds på att något okänt Bernadottebarn skulle komma fram?  
 
Jag sätter en krona på minst ett okänt kungabarn, vågar Bernadotterna sätta sin emot?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna