ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: HisKi - när får Sverige nåt liknande?!?!  (läst 1379 gånger)

2005-08-29, 00:41
läst 1379 gånger

Christoffer Hornborg

I Finland har man gjort en databas vid namn HisKi (http://www.genealogia.fi/hiski/-hjpi31) där vem som helst HELT GRATIS kan ta del av kyrkoböckerna. Det fantastiska är att man gör det via en sökmotor!
 
Varför har vi inte fått något sådant i Sverige? Jag kan inte föreställa mig en mer fantastisk resurs än denna (som jag själv använt flitigt i utforskandet av mina finlandssvenska anor!)

2005-08-30, 00:22
Svar #1

Gita Wiklund

Detta har också jag undrat länge. Men det bygger väl helt och hållet på frivilligt oavlönat engagemang, så det är väl det som saknats i tillräcklig mån här hittills.
 
Men Helsingfors universitetsbibliotek har ju också valt att digitalisera alla tidningar som har utkommit i Finland under åren 1771-1890 och gjort dem fritt tillgängliga och innehållsligt sökbara  över nätet. Projektet har delvis finansierats av Europeiska regionala utvecklingsfonden.  
Detta är definitivt som borde göras även här i Sverige, tycker jag. Man kan fråga sig varför det inte görs. Tänk bara vilken fantastisk källa tidningar är inte bara för  släktforskare utan också andra. De ger så mycket information om samhälle och kultur och historiskt viktiga händelser vid en viss tid. Och tänk bara vad det skulle underlätta för skolor att använda denna resurs i undervisningen.

2005-08-30, 20:20
Svar #2

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil

2005-08-31, 05:24
Svar #3

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det rör sig väl om en statlig satsning i Finland?
Där man skriver av befintliga svarta kopieböcker av kyrkböcker.
 
Att genom stöd få möjlighet att digitalisera tidningarna i Sverige låter ju onekligen intressant och fantastiskt.  
 
Därmed inte sagt att jag gillar tanken på att samla in svenska skattepengar till EU, för att sedan dela ut dessa på detta, och andra mindre nödvändiga, sätt! Men när vi nu är med i EU o andra förser sig så gäller det tydligen att hålla sig framme!?
 
Göra det själv???
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-08-31, 09:47
Svar #4

Peter Karlsson (Peterk)

Just att dessa svarta böcker (avskrifter som jag tror tog 24 år att göra för dåligt avlönade) fanns att tillgå är väl en av anledningarna till att det gått att skapa denna databas så förhållandevis smidigt; det får man inte glömma bort i sammanhanget..

2005-08-31, 11:18
Svar #5

Susanna finlandssvensk

Håller med om att Sverige borde ha en motsvarighet till Hiski. Jag har i många år funderat på släktforskning men eftersom mina rötter är i Finland trodde jag att det var stört omöjligt. Men för dryga året sedan fick jag höra om hiski och oj vad mycket jag hittade. Det var hur kul som helst.
Sedan ska jag forska på min mans rikssvenska släkt.... bökigt värre.
Men även Hiski behöver förbättras. Många orter har nästan inga uppgifter alls medan andra är rena guldgruvan.
 
Observera att både för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara.. /Yvonne Carlsson - Anbytarvärd

2005-08-31, 17:59
Svar #6

Gita Wiklund

Hej Stefan!
Nu är det ju inte i sin helhet bekostat med EU-medel utan även Depåbiblioteket.(källa:http://digi.lib.helsinki.fi/index_se.html)
Att göra det själv? Jag tror nog inte vem som helst kan få eu-stöd för sådant här. En tanke med detta projekt är väl att skapa arbetstillfällen, och vad som är nyttigt eller onyttigt är i mångt och mycket en smaksak. Jag tror nog det delas ut massor med pengar till onyttigare saker ur skattkistorna. Och som du själv sa, det är väl bättre att vi får något tillbaka av det vi betalar ut till EU.

2005-09-01, 09:49
Svar #7

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jag vet inte om jag uttryckte mig oklart, men jag gör iallafall ett nytt försök.
 
1) Det var inte frivilliga krafter som la in och ut uppgifterna i HisKi, utan en statlig satsning, från befintliga kopieböcker, vilket underlättade arbetet betydligt. Dock med viss risk för felaktigheter kanske.
 
2) I Sverige finns ju redan flera påbörjade digitaliseringsprojekt som t ex PLF, soldatregister, Historiska databaser över Stockholms roteväsende, etc.  
 
3) Men om det fanns möjlighet att ordna jobb åt arbetslösa som gjorde arbetet med digitalisering av Sveriges kyrkböcker, så skulle det förstås går fortare.
 
4) Det vore bra om svenska tidningar kunde digitaliseras på motsvarande sätt som beskrivits ovan, avsett finansieringsformer.
 
5) Visst finns det fantastiska enmansinsatser som Håkan Skogsjös kartläggning av den åländska befolkningen, men hela Sverige låter sig inte göras av en människa. Däremot visar ju projekt som Namn åt de döda att det går att göra väldigt mycket tillsammans.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna