ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hitta släkten  (läst 1066 gånger)

2006-06-19, 19:46
läst 1066 gånger

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Jag fick ett tips från en kompis.
 
Gå in på www.hitta.se och sök efter en person.
Då kan man hitta telefon och bostadsadress, tom få en kartbild på var den bor.
 
Ta sedan namnet och adressen och gå till http://www.birthday.se/födelsedagssökning/.
Då kan man få fram personens födelsedag och hur gammal den blir.
 
Hälsningar,
Helena i Södertälje

2006-06-19, 20:15
Svar #1

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Det roligaste med www.birthday.se är stjärntecknen. Där finns det inte mycket som stämmer.
 
Tog ett bra exempel mig själv, det sprack på en gång, jag är inte född i jungfrun och har aldrig varit det. Jag är född i lejonets tecken. Jag är absolut inte handarbetsbenägen eller pedant.
 
Men annars var det kul sida, jag tror att min mor önskat att jag var mer pedant.

2006-06-19, 21:12
Svar #2

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Oj, den här sajten kommer många att protestera mot och anmäla hit och dit när den blir rejält känd.
 
Jag vill inte att någon som vet mitt namn ska kunna få fram min födelsedag på Internet, min födelsedag hör till den personliga integriteten...

2006-06-19, 22:06
Svar #3

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Man kan ju börja fundera på PUL. det håller jag med om.

2006-06-19, 22:30
Svar #4

Anna Orebrand

Det har redan stormat en hel del kring den här sajten. Läs t ex http://aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,824534,00.html
 
Tydligen lämnade birthday.se ut ännu fler uppgifter tidigare. Helt plötsligt känns nog Anbytarforum och CD-skivor som Sveriges befolkning 1980 rätt harmlösa även för de mest envisa motståndarna...

2006-06-20, 00:54
Svar #5

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Jag måste säga att både SBF 1970 och SBF 1980 och de efterlysningar som görs där, vilka stängts idag pga PUL, är ganska harmlöst mot diverse konstigheter som kommer från denna sight.
 
Trots allt är den ganska harmlös och jag tycker den är kul, eftersom det som visas är mer fiction än verklighet. Jag säger samma sak som jag säger om övervakningskamror, så länge jag vet att jag inte gjort något, störs inte min personliga integritet. Men skulle jag bli utsatt för ett brott kommer jag vara själaglad att de funnits där om den som utsatt mig för brott kan identifieras.
 
Så tycker jag och varför vara rädd för kamror så länge de är där för att skydda mig och ev fälla brottslighet. Det finns ingen som sitter och övervakar mig som person och anser det finns något nöje i det. Men däremot är det ett jättebra hjälpmedel att fälla ev brottslighet.  
 
Jag arbetar på ett företag som är överöst med sådana kamror. Jag anser att de är där för att skydda mig och inte fälla mig.
 
 
Gunilla

2006-06-21, 12:05
Svar #6

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Håller förstås med om SBF 1970 och 1980 är en fis i rymden av alla de verkliga faror som finns.
 
Däremot: Övervakningskameror och annan kontroll KAN vara bra, MEN de kan missbrukas av kontrollanterna också!  
 
Det var många små steg på vägen till koncentrationslägren för judarna i Nazi-Tyskland, där till synes oskyldiga registreringar medvetet utnyttjades för allt värre syften. Kontroll och släktforskning i orätta händer skulle kunna drabba många människor oerhört illa, om de mörka krafterna växer sig starka.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2006-06-21, 12:13
Svar #7

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Dessutom finns ju http://www.smsupplysning.se/websearch.aspx
som gör att man finna personer bara genom att veta födelsedatum och förnamn, om de bytt efternamn, vilket jag haft glädje av redan.
 
Antar att de med hemlig identitet inte kommer fram, men den sajten kan likaväl behöva granskas som www.birthday.se!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2006-06-21, 20:34
Svar #8

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Stefan, den länk du ger nu har publicerats förut här på Anbytarforum, men redaktionen raderade den. Det ska bli spännande att se hur länge den får vara kvar denna gång.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna