ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjälp Mig!  (läst 516 gånger)

2005-02-07, 11:02
läst 516 gånger

Utloggad LISA HANSEN

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2008-06-02, 16:33
    • Visa profil
Hej  
 
Jeg har set at der er indtastede kirkebøger på internettet, men jeg syntes at det svenske system er meget besværligt, jeg ved ikke hvor jeg skal kigge!. Jeg prøver at finde min oldemoder, Landsarkivet har hjulpet mig lidt, men siger at der skal kigges  i Riseberga og Västrä Sönnarslövs forsamlingar, er disse kirkebøger/husförhörslängder indtastet?.
Hilsen Lisa Hansen

2005-02-07, 11:57
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Eftersom du letar i Skåne, så är det framförallt hos DDSS du kan hitta indtastede kyrkböcker.   Jag tror dock inte att socknarna du nämner finns registrerade ännu, men du får kolla själv.  Lösningen är att ta ett abonnemang hos Genline, eller se om DigiArkiv har dessa kyrkböcker. Med Genline eller med DigiArkivs CD-skivor så har du också fördelen att forska i originalkällor, och slipper risken för felaktigheter i de indtastede uppgifterna i t ex DDSS.

2005-02-07, 13:24
Svar #2

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Lisa,  Ett tillägg till Anders Bergs inlägg: DigiArkiv har fotograferat av en del av både Västra Sönnarslövs och Risebergas kyrkböcker. Om du går in på deras hemsida, ska du först välja Kyrkoböcker i vänsterspalten och därefter Kristianstad (län).  Med vänlig hälsning Yvonne Carlsson

2005-02-07, 15:31
Svar #3

Utloggad LISA HANSEN

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2008-06-02, 16:33
    • Visa profil
Hej Anders og Yvonne  Tak/Gratis for hjälpen... - ved i måske hvor man også kan finde husförhörslängder indtastet, det findes ikke på Digiarkiv.  Venlig hilsen Lisa

2005-02-07, 15:48
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Genline, men som bilder liksom DigiArkiv, inte inmatat.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna