ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur fungerar föreningarna anslutna till Släktforskarförbundet  (läst 383 gånger)

2005-08-15, 14:13
läst 383 gånger

Claes Nyberg

Gäller demokratiska föreningsregler? Jag är medlem i Östergötlands Genealogiska förening (ÖGF)Det är en förening med två lokaler, en i Linköping(samlokaliserad med DIS)och en i Norrköping. Årsmötena hålls varannan gång i Linköping respektive Norrköping. Där slutar demokratin!
Föreningen har en vice ordförande som har sin man sittande som sammankallande i valnämnden (där har förbundet sagt att det kan föreligga jäv). Hur han får fram förslag till styrelsemedlemmar vet inte jag. Men vad jag vet så är inte de två andra i valnämnden tillfrågade. Vet att förslag kommit från en representant i valnämnden. Men då har det hetat att jag har personer så det räcker till de vakanta platserna. I vår förening har vi inga möten där medlemmarna får träffa representanter från styrelsen. Praxis borde vara minst 2 möten ett på våren och ett på hösten. Vår ordförande har inte visat sig i lokalen i Norrköping,för att träffa vanliga föreningsmedlemmar. Detta trots påpekanden om detta. Svaret från ordföranden är att han kommer om han bedömmer det nödvändigt.
Har haft detta uppe med förbundsledningen i Släktforskarförbundet. Svaret jag fick av dem är att de inte kan göra något. Detta beroende på att ÖGF är en suverän förening. Vad skall man göra åt dessa missförhållanden. Vad tycker medlemmarna i övriga föreningar anslutna till Släktforskarförbundet.

2005-08-15, 19:22
Svar #1

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Det du beskriver är inte en odemokratisk förening, bara en förening som verkar lida av den i föreningssammanhang alltför vanliga tröttheten och resurslösheten.
Det är inte ovanligt att föreningar tvingas att tumma lite grann på de vanliga demokratiska reglerna om jäv och mångsyssleri, därför att man har alltför få styrelseledamöter som är villiga att jobba mer än vad de flesta anser är nödvändigt. I vissa fall klagar styrelsemedlemmar på att det blir för mycket med månatliga sammanträden, eller när man någon gång måste ställa upp lite extra. Alternativet är sämre, nämligen att ingen ställer upp till styrelsen alls.
När någon sedan visar sitt missnöje med detta och framför kritik, så intar vanligtvis styrelsen en låst försvarsposition - vilket leder till att man motar bort den kritiske i stället för att passa på att välja in honom/henne. Ett sådant ställningskrig är ofta negativt för föreningen.
(Det hittills sagda är generaliseringar - jag vet personligen inget om förhållandena i ÖGF.)
Vad du kan göra, om du är missnöjd med föreningens arbete i Norrköping, är att erbjuda dig att lyfta verksamheten i staden, kanske bilda en liten arbetsgrupp som på ett positivt sätt drar igång aktiviteter där. I det långa loppet kan du sedan påverka hela föreningen på ett positivt sätt.
Att skälla på folk som ställer upp ideellt och som trots sina brister gör sitt bästa för föreningen, leder ingen vart. Inte heller att kalla styrelsen för odemokratisk.
Skulle du inte få gehör för dina positiva förslag, har du alltid möjlighet att lämna in dina egna förslag till föreningens årsmöte. Dessa ska styrelsen sedan skicka ut till samtliga medlemmar inför årsmötet, där du alltid ska tillförsäkras den tid du behöver för att lägga fram dina förslag. Detta gäller även förslag till nya styrelseledamöter förstås.
Vad gäller släktforskarförbundets inställning så är den riktig. Förbundet saknar överhöghet gentemot medlemsföreningarna och har inte rätt att vidta några åtgärder gentemot dessa. Det är alltså föreningarnas medlemmar som styr dem genom sina respektive årsmöten.
 
MVH
Jojje Lintrup
(ledamot i SSf:s valberedning)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna