ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Håller min teori eller?  (läst 673 gånger)

2004-08-13, 07:10
läst 673 gånger

Utloggad Lena Lindqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2010-08-06, 14:55
    • Visa profil
Hej!
 
Jag vet inte om detta är rätt rubrik men jag skulle vilja testa min teori på alla er erfarna släktforskare som finns på Rötter.
 
Min farfar Karl Adolf Wilhelm Larsson föddes 1884 i Riga (nuvarande Lettland), som son till Johan Lorens Larsson och Auguste. Han fick 4 syskon bl a bröderna Frans och Karl. Dessa bröder vistades tydligen delvis i Sverige och var från 1930-talet fast bosatta här. Frans dog 1939 och Karl 1950.
 
Johan Lorens Larsson var född 1853 i Sverige och dog 1903 i Riga. Enligt familjen skulle han vara född i Småland och den plats som nämndes var Lessebo.  
I många år letade vi i församlingarna runt Lessebo men hittade ingenting. Sen gjorde dataåldern sitt intrång och PLF-basen upprättades och genom Sam Blixt fick jag veta att det fanns en enda Johan Lorens född 1853 i Småland, född i Bäckebo, men fadern hette Sven Larsson, inte Lars i förnamn.
 
Jag började undersöka denna Johan Lorens och familjen fanns i Bäckebo. I HFL för 1875 står det att Johan Lorens är uppförd på en särskild lista. Denna lista tar upp personer som ska flytta från församlingen och på den står JL tillsammans med många andra som senare får antecknigar om vart de flyttat men inte JL. Efter detta har jag inte hittat hans namn i någon kyrkobok i Sverige.
 
I uppteckningarna efter fadern 1905 och modern 1910 står han som på okänd ort vistandes sonen Johan Lorens. När systern Mathilda Sofia avlider ogift 1926 står det på okänd ort vistandes brodern JL, överförmyndare utsågs. Till saken hör att min pappa berättat att i slutet av 1920-talet kom farbror Kalle över med ett arv från Sverige. Detta arv skulle ju kunna komma därifrån? Hur han nu fick tag i det?
 
Är denna beviskedja för tunn?
 
Med vänlig hälsning
 
Lena Lindqvist

2004-08-14, 08:51
Svar #1

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej Lena!
 
Det är en god teori väl värd att undersökas vidare. Hade det gällt min egen släkt hade jag dock inte varit övertygad om att Johan Lorens Svensson / Larsson i Bäckebo är den sammen som Johan Lorens Larsson i Riga.
 
I Konsulatarkivet i Riga som nu finns i Riksarkivet finns en hel del handlingar som möjligen skulle kunna hjälpa dig att hitta rätt.
 
 Konsulatarkivet i Riga 1854 - 1924
 
Själv har jag 5-6 syskon till min ffm som utvandrar från Bäckebo vid denna tid, alla dock till USA.

2004-08-19, 22:47
Svar #2

Utloggad Lena Lindqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2010-08-06, 14:55
    • Visa profil
Hej Åke!
 
Tack för ditt toppentips! Var på Riksarkivet i dag och tittade i Konsulatarkivet och i en nationalitetsmatrikel hittade jag Johan Lorentz Larsson född 1853 i Bäckebo. Så nu har jag fått den felande länken och kan bevisa att Johan Lorentz Svensson/Larsson i Bäckebo och Johan Lorentz Larsson i Riga är samma person. Men detta pussel tog många år att lösa.
 
Med vänlig hälsning
Lena Lindqvist

2004-08-23, 15:47
Svar #3

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej Lena!
 
Det känns underbart roligt att tipset kunde hjälpa dig att lösa detta problem!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna