ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Inavel ?  (läst 1058 gånger)

2005-11-09, 15:40
läst 1058 gånger

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej, jag har hittat i Elgenstierna,del IX,1936, sidan 80, följande text.Gift med sin kusin både på mödernet och fädernet. Hur blir dessa tvås barns blodut-tunning, eller hur ska man uttrycka det. Det är alltså två syskon par som är gifta med varandra, deras respektive barn gifter sig med varandra. Är deras avkomma inavel ?
 
Vilka regler gäller idag och vilka regler gällde på 1700-talet ang. inavel ?
 
Mvh Göran

2005-11-09, 20:13
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Bara några länkar här till sådant som redan finns (vill dock inte på något vis flytta bort ämnet/frågan som sådan)
 
Jag tror det finns rätt mycket redan i forumet om detta (som väl måste vara detsamma som dubbelkusiner) - t.ex. under Övriga ämnen: Äktenskap: Dubbelkusingiftemål..
-Men exakt vad som gäller i grad av släktskap lär nog annars finnas omnämnt under den fylliga diskussionen Ordet är fritt!: Släktskap, hur mycket släkt är man?

2005-11-10, 02:11
Svar #2

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej Peter, det var mycket tjaffs i Släktskap,hur mycket släkt är man? , men också mycket läsvärda inlägg.
När jag för mig själv definierar släkt pratar jag om blodssläkt och släkt i släkten. Jag har mycket roligt när jag kan få fram att min fru och jag är blodsläkt genom en gemensam ana som är död 1531. Jag har nästan lika roligt när jag kan få fram att en gammal vän är släkt genom sin
ff fm ff mm ff 2:a gifte ! Alltså inte ett dugg släkt ! Det roliga är ju att hitta de olika stigarna. Min fru t.e.x. har 5 stigar till Själva Sälma. Jag själv har bara två !
När det gäller dubbelkusingifte så borde det ju jämställas med syskongifte tycker jag, deras barn förblev i alla fall ogift.
Mvh Göran

2005-11-10, 09:27
Svar #3

Marianne Solli

Hei Göran.
 
Siden jeg selv har både en halvbror og også har dobbelkusiner var jeg interessert i å få vite hvem jeg har st?rst genfellesskap med av dem. Jeg kom over en bok som heter Det egoistiske genet av Richard Dawkins. Der gir han noen eksempler på beregning av genfellesskap, som jeg benyttet meg av. Jeg kom til at jeg har akkurat like stort genfelleskap med dem begge, nemlig 1/4 (25%). Det samme genfellesskapet har man også med tanter og onkler og med besteforeldre. Slik Dawkins forklarer dette fikk jeg forståelsen av at dette genfellesskapet kommer i tillegg til det allerede eksisterende genfellesskapet vi som menneskerase allerede deler, og det krangler ekspertene om. Noen mener at vi deler ca. 90%, og andre (senere forskere) mener at vi deler mer enn 98%.  
 
Hilsen Marianne

2005-11-10, 09:41
Svar #4

Utloggad Allan Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2013-11-24, 12:21
    • Visa profil
Hej Göran, enligt 1734 års lag så gällde att Syskonebarn måge ej taga hvarannan till ächta; utan Konungen gifver ther lof til. Eftersom syskonebarn betyder kusin, så var alltså kusingiften tillåtna. Lagen gör inte skillnad på enkel och dubbel kusinrelation. Det torde betyda att ett par som var kusiner både på fädernet och mödernet kunde gifta sig med kungens tillstånd.
 
Däremot fick man inte gifta sig med syskonbarn i den mening vi lägger i ordet idag, dvs brors- eller systersbarn. Där kunde inte kungen ge tillstånd. Det är dock möjligt idag - jag känner till ett fall från ca 1950, där en man gifte sig med sin systerdotter.
 
David Gaunt har skrivit om äktenskapshinder i  
Norden  från medeltiden till 1800-talet i Familjeliv i Norden från 1983.  
 
I denna bok behandlar han även kortfattat äktenskap mellan nära släktingar i det antika Egypten. Det är allmänt känt att faraonerna ofta gifte sig med en syster. Skälet anges vara att det inte fanns någon annan av tillräckligt hög börd. Det kanske är sant, men syskonäktenskap var mycket vanligt även bland vanliga bönder. Gaunt uppger att ca 20% av alla äktenskap upptagna i skattelängder från första århundradet var mellan syskon.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna