ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Isak Vilhelm Salomonsen/-sson, f. 1860  (läst 452 gånger)

2005-03-09, 21:09
läst 452 gånger

Harald Ryeng

Jeg begynte for kort tid siden å søke etter min farmors røtter - som til og med var ukjente for hennes sønner.Hun vokste opp som pleiedatter hos Olava og Johan Figenschou, Kirkenæs i Lyngen, iflg. folketellingen av 1900 Uekte barn, sier kirkeboka. Det var vel derfor.
Hun het Jensine Emilie Charlotte Isaksdatter (Isaksen), født 23. feb 1885 i Skibotn, Lyngen, Norge.
Hennes mor var ifølge Lyngen kirkebok Marie Magdalene Johansdatter, f. 1861 i Skibotn, og datter av Johan Erik Olsen Litti. Mor Maria har jeg foreløpig ikke greid å spore videre. Navnet "Litti-Marja" er imidlertid ikke helt ukjent blant eldre mennesker her, uten at det har gitt noe konkret.

Jeg søkte på Jensines fars navn i Rötter, uten å finne noe.
Mors navn gav imidlertid full uttelling. Det viste seg at herrene Andreas Snildal og Stig-Inge Gustafsson forlengst hadde utredet hennes slekt langt bakover. Jeg kom med andre ord til dekket bord.

Hennes far er imidlertid fremdeles et mysterium. Han het iflg. kirkeboka Isak Vilhelm Salomonsen, f. 1860 i Sverige. Han var muligens fra Karesuando-trakten (ryktene vil ha det til at han skal hatt en datter der også), og han reiste angivelig senere til Amerika. Farmor skal visst ha fått brev fra ham en gang, men ingenting tyder på at han vendte tilbake.

Jensine Emilie Charlotte hadde 6 sønner hvorav 5 vokste opp og fikk familier og barn , hele 19 i alt. (Hun døde i 1938. )Altså rikelig med etterkommere i Norge og Sverige. Ifølge ovennevnte utredninger skulle hun - og vi -altså ha slekt i Tornedalen.

Og hennes far - eventyreren?

2005-03-24, 19:05
Svar #1

Harald Ryeng

Det ser ut til at jeg har lagt ut etterlysningen på feil sted, så jeg ber om at den flyttes til Landskap...etc. hvor den ser ut til å passe bedre

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna