ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kan man köpa en titel?  (läst 1579 gånger)

2005-09-17, 13:54
läst 1579 gånger

Eric Isaksson

Jag såg ett program på TV där en man köpt sig en titel i form av Hertigen av xxxxxxxx som mest verkade vara någon engelsk byhåla någonstans.
 
I vilket fall undrar jag hur man går tillväga för att införskaffa sig en titel?  
Vad jag hört så är detta en omöjlighet i Sverige, men hur är det i utlandet?
 
Med Vänlig Hälsning Eric Isaksson.

2005-09-17, 14:53
Svar #1

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
I England är det väl möjligt,var ju nån Engelsman med arabisk bakgrund som köpte sig en titel,gick ett program på TV om det.

2005-09-18, 10:18
Svar #2

Marianne Solli

http://www.dn.no/arkiv/article16566.ece

En utro svensk sjøfartsinspektør har utstedt høyt klassifiserte båtsertifikater til norske forretningsmenn. Sjøfartsmyndighetene i Norge og Sverige varsler full gransking av sertifikatene. En av dem som har fått sitt sertifikat fra denne mannen er milliardær Kjell Inge Røkke.

ALT kan visst kjøpes for penger.

Hilsen Marianne.

2005-09-18, 15:21
Svar #3

Utloggad Bo Skoglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 10:12
    • Visa profil
Jag har läst att en viss typ av lord-titlar är möjliga att köpa i England. Dessa är icke adliga utan innebär att innehavaren har någon form av rättighet. Ett exempel var att överlämna en blomma till regenten vid besök som tribut. Rättigheten kunde vara knuten till en viss egendom eller hus men jag läste om ett rättsfall där titeln och egendomen kunde säljas var för sig. En del personer trodde nog att de köpte någon form av adlig titel. Om jag inte minns fel så är det skillnad mellan ”lord of xxx” och det adliga ”lord xxx”. Det där med hertig måste vara ett missuppfattning.
I Frankrike är det omöjligt att köpa titlar, se http://www.heraldica.org/topics/france/titlesale.htm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna