ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kungafamiljen på fattigmansvägg, hur kom den dit?  (läst 664 gånger)

1999-10-05, 22:14
läst 664 gånger

Utloggad Bernt Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2009-09-27, 16:08
    • Visa profil
Min mormors föräldrar hade en fin tavla (jämfört med annat i hemmet) på kungafamiljen. Andra hade likadant. Det var tydligen ytterst vanligt. Hur kom man över dessa tavlor. De måste rimligen ha varit mycket billiga. Var det kungahuset som spred dem? Just den här tavlan av Oskar med familj, hängde i början av 1900-talet, på dasset.

1999-10-05, 23:38
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det var dessa tavlor, oljetryck, som var början till postorderfirman Åhlén & Holms framgångar i början av seklet, då de sålde dessa tavlor mycket billigt, så att alla hade råd med dem. Det fanns ju inte så mycket bilder över allt då.

2004-07-27, 16:02
Svar #2

Anders Ingvarsson

Är det någon som vet var/om man får tag i dessa bilder på internet.
 
Jag har hittat tavlorna på antikhandeln.
Där kostar de ca 500 kr.
Orginal hos Åhlen och Holm så kostade det 50 öre resp 3 kr inramat.
 
Jag tycker det borde finnas ganska gott om dessa ute i handeln.
Dessa tavlor hängde ju i var och varannat utdass.

2004-07-27, 23:16
Svar #3

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
Nytryck av tavlan med kungafamiljen fanns i alla fall för ett par år sedan att köpa på Slottsboden vid Stockholms slott. De kostade inte många kronor.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna